"תחבורה ציבורית יותר יקרה בפריפריה בעשרות אחוזים"

ועדת משנה של ועדת הכלכלה קיימה דיון מיוחד על התחבורה הציבורית; זו שערורייה שמזניחים את הפריפריה, הם לא אזרחים סוג ב'"

תחנת אוטובוס / צילום: מירב מורן
תחנת אוטובוס / צילום: מירב מורן

"זו שערורייה שמזניחים את הפריפריה בצורה כזאת ושמחירי התחבורה הציבורית שם גבוהים בעשרות אחוזים ממקומות אחרים. הם לא אזרחים סוג ב'. אנחנו דורשים ממשרד התחבורה לשנות את העיוותים", כך אמר ל"גלובס" מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל איתי חיים, "מביך שתושבי הפריפריה צריכים לשלם את מחיר הסכסוך בין משרד התחבורה לאוצר".

חיים אמר את הדברים בעקבות דיון מיוחד שקיימה אתמול (ג') ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין.

הוועדה דנה בתוכניות להוזלת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, ובהן מע"מ אפס ורפורמת התעריפים המתוכננת שעליה הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ באוגוסט האחרון. במסגרת הרפורמה, תעריף הנסיעה בכל אחד מהמטרופולינים הגדולים בישראל - גוש דן, ירושלים, חיפה ובאר-שבע - יהיה אחיד והמחיר יהיה שווה לכל נפש.

רפורמה בתעריפים בינואר 2016

הנוסעים יוכלו לנסוע ללא הגבלה בכל אמצעי התחבורה הציבורית בכל אזור המטרופולין, במשך 90 דקות, במחיר נסיעה אחת וללא כל תוספת תשלום. לדברי מנהל האגף הכלכלי ברשות לתחבורה ציבורית, רן שדמי, היעד של משרד התחבורה הוא להפעיל את רפורמת התעריפים כבר ב-1 בינואר 2016. נציג משרד האוצר בדיון, מורן מזור, אמר כי תיקון התעריפים בכל הארץ הוא תהליך מורכב, שיעלה למשק מאות מיליוני שקלים. מזור הוסיף כי גם תעריפים אטרקטיביים לא ימשכו נוסעים בגלל רמת השירות.

השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, ח"כ אריה דרעי, דיבר על התוכנית למע"מ אפס בתחבורה הציבורית וטען כי לפי שעה האוצר מתנגד למהלך".

לטענת מנהל מרחב הדרום בארגון התחבורה הציבורית, מיכאל אידן, קיימת בעיה בתעריפים. כדוגמה, מציג אידן את הנסיעה בין באר שבע לנתיבות, נסיעה של 25 ק"מ שעולה 40 שקל.

לדבריו, הדבר נובע מכך שבעבר נסיעה כזאת כללה החלפת רכבת בתל אביב, "האבסורד הוא שככל שמצפינים מבאר שבע התעריף יורד: לשדרות - 39 שקל, לאשקלון - 38 שקל וכן הלאה, עד ת"א".