דוח התעסוקה ריסק את התחזיות: 271 אלף משרות חדשות

עפ"י התחזיות המוקדמות, המשק האמריקאי היה צפוי להוסיף בחודש החולף 179 אלף משרות, לאחר הוספה של 137 אלף משרות בלבד בספטמבר ■ נגידת הפד ג'נט ילן השבוע: העלאת ריבית בדצמבר על השולחן

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

המשק האמריקני הוסיף בחודש אוקטובר 271 אלף משרות, ושיעור האבטלה ירד ל-5%. מדובר בנתון שמרסק את התחזיות המוקדמות, ומעלה את רף הציפיות להעלאת הריבית בארה"ב בחודש דצמבר.

על פי התחזיות המוקדמות, המשק היה צפוי להוסיף בחודש החולף 179 אלף משרות לאחר הוספה של 137 אלף משרות בלבד בספטמבר (נתון מעודכן).

שיעור האבטלה היה צפוי להישאר ללא שינוי על 5.1%, אולם גם הוא, כאמור, ירד, ושוק העבודה נמצא כעת במצב המוגדר על ידי הפד כ"תעסוקה מלאה" - שיעור האבטלה נמצא ברמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2008.

כמו כן, נרשמה עלייה של 2.5% (בשיעור שנתי) בשכר לשעה, ב-9 סנט לשעה.

נגידת הפד ג'נט ילן העידה השבוע בפני ועדת השירותים הפיננסים של הקונגרס ודיברה על הרגולציות והפיקוח בתחום הבנקאות, אך גם אמרה בפירוש כי העלאת הריבית בדצמבר עדיין על השולחן. היא טענה כי "הסיכונים הנובעים מהטלטלה בכלכלה הגלובלית קטנו מאוד". לדבריה, הביצועים של הכלכלה האמריקאית טובים. דברים אלה מחזקים את ההערכות כי ייתכן שהפד בדרך להעלות את הריבית, לראשונה מאז 2006.

כלכלנים מעריכים כי קריאה חודשית מעל 150 אלף משרות באוקטובר ונובמבר תספיק לקובעי המדיניות בבנק המרכזי כדי להעלות את הריבית בארה"ב.

"זו לא צמיחה חזקה בשוק העבודה אבל שוק העבודה במצב מתקבל על הדעת וכזה שיספיק לפד להרגיש בנוח להעלות ריבית", ציינו ב-Atlantic Trust Private Wealth Management טרם פרסום הדוח.