סימן מעודד למגה: קבוצת נטו חזרה לספק סחורה

ההערכות הן כי קבוצת נטו קיבלה ביטחונות כלשהם - ייתכן שערבות כספית - מצד החברה-האם של מגה, אלון רבוע כחול

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

סימן מעודד לרשת מגה: קבוצת נטו חוזרת לספק למגה אחרי שבועות ארוכים שבהם התנתה את האספקה בתשלום במזומן בלבד. לאור ההתניה הסתפקה מגה בהזמנת מוצרים חיוניים בלבד מנטו, כמו למשל דגים.

ההערכות הן כי קבוצת נטו קיבלה ביטחונות כלשהם, ייתכן שערבות כספית, מצד החברה-האם של מגה, אלון רבוע כחול, ובעקבות זאת היא החליטה לחדש את האספקה.

נזכיר כי מגה ביקשה מהספקים לחזור ולעבוד אתה לפי ימי האשראי שהיו נהוגים טרום המשבר ברשת שפרץ ביוני 2015. במגה סבורים כי החזרה לימי האשראי הקודמים היא תנאי הכרחי לשמירה על תזרים המזומנים של הרשת שיאפשר את המשך פעילותה.

אלא שכפי שנחשף אתמול (א') ב"גלובס", מרבית הספקים הגדולים מסרבים לבקשתה של מגה, כשחלק מהם מספק סחורה רק בהתאם לכיסוי הביטוח, וממילא כל שינוי בימי האשראי יגרור את אותם ספקים לאספקה עודפת על הכיסוי הביטוחי.

ספקים עמם שוחח היום (ב') "גלובס" תוקפים את בעלי הבית של מגה, אנשי העסקים שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים בראשות עמית בן-יצחק.

לדברי אחד הספקים, "אנחנו ממשיכים לשבת על הגדר לחכות ולראות אם יש שינוי מצד הבעלים. זה מה שישכנע אותנו להגדיל סיכונים או לא. קודם שהם יקחו את הסיכון. מה שמאחד את כל הספקים הוא אובדן האמון בכוונות של הבעלים".

ספק אחר אומר: "התחושות שלנו היא שהם עצמם לא מאמינים שהם שורדים".

- למי הכוונה?

"להנהלה. אף אחד לא מדבר על זה, אבל הקריאות לספקים להגדיל את הסיכון לא יכולות להיות באוויר. הן צריכות להתבסס על 'הנה אני שמתי את כל מה שמצפים ממני כבעלים, ועכשיו תנו כתף אתם'. אחרי שהם שדדו את הקופה כל-כך הרבה זמן, הגיע הזמן שהם יחזירו את הכסף. הם עוד מצפים שאחרים יעשו את זה בשבילם.

"הייתי מצפה שיביאו עוד כסף מהבית כדי שיהיה צבוע למגה. הכסף שהכניסו, יחסית למה שהוציאו מהחברה במשך כל השנים, בטח לא עם כל התרגילים החשבונאיים, לא מגיע לאפס קצהו של מה שהם משכו".

לא ניתן היה להשיג את תגובת בעלי השליטה בקבוצת אלון.

מרשת מגה נמסר בתגובה: "הנהלת רשת מגה, בגיבוי ובסיוע של בעליה, עושה את כל אשר אל ידה כדי לסייע לרשת ולמנוע את סגירתה. סיוע זה כלל הזרמה מאסיבית של כספים, ערבויות, ביצוע ארגון מחדש, צמצום מצבת כוח-האדם והכנסת העובדים לבעלות.

"אין בדעתנו להתייחס לאמירה אנונימית לא נכונה ושקרית בשם 'ספק כלשהו', אך נדגיש כי הספקים הם חלק חשוב בתוכנית ההבראה של החברה. אותם ספקים מבינים שתמיכתם עכשיו תחזיר את מגה להיות רשת מובילה בישראל. לכן, הנהלת הרשת, בגיבוי ובסיוע של הבעלים, מקיימת כל הזמן שיחות עם הספקים ופועלת כדי להבטיח שאלה יספקו את הסחורות שלהם באופן שוטף לחנויות הרשת".