כחלון מקדם יוזמת ערבות מדינה ב-600 מיליון ש' לעסקים קטנים

שר האוצר ביקש מוועדת הכספים לאשר הקצאת הסכום לקרן ההלוואות ■ סכום ערבות המדינה ימונף ע"י השותפויות אשר יזכו במכרז, להלוואות לעסקים בהיקף של 6 מיליארד שקל

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר משה כחלון ממשיך לדקם את היוזמה שלו לקרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, והיום הוא ביקש מוועדת הכספים לאשר הקצאת ערבות מדינה לקרן בסכום כולל של 600 מיליון שקל. מקורות הקרן יהיו שילוב בין כספי הבנקים וכספי הגופים המוסדיים המנהלים את כספי החיסכון של הציבור.

הקרן צפויה לקום במתכונת דומה לזו של הקרן הפועלת כיום, במסגרתה מועמדות הלוואות לעסקים קטנים (בעלי היקף מחזור של עד 25 מיליון שקל בשנה) ועסקים בינוניים (בעלי היקף מחזור הנע בין 25 ל-100 מיליון שקל בשנה).

לצורך הקמת הקרן החדשה פורסם בחודש ספטמבר 2015 מכרז, שכל אחד מהזוכים בו יהיה מורכב מבנק אחד וגוף מוסדי אחד או יותר (שותפות) ויעמיד את ההלוואות לעסקים. סכום ערבות המדינה ימונף על ידי השותפויות אשר יזכו במכרז, להלוואות לעסקים בהיקף של עד 6 מיליארד שקל.

כחלון ציין, כי "אישור ערבות המדינה והקמת קרן ההלוואות שמקורותיה משותפים לבנקים ולגופים המוסדיים, יאפשרו את הגדלת היצע האשראי לעסקים קטנים ובינוניים ויסייעו להם בהשגת המימון הנדרש להם לפעילות שוטפת ולצמיחה".

הקרן תאפשר להעניק כלי אשראי חדשים לעסקים קטנים ובינוניים. למשל, פתיחת מסלול השקעות בתעשייה במסגרתו יועמדו הלוואות לתקופה ארוכה של עד 12 שנים ובהיקף של עד 90% מסכום ההשקעה הנדרש. בנוסף, יצואנים יוכלו לקבל הלוואות בהיקף מוגדל של 12% מהמחזור (לעומת 8% במקרה הכללי).

במסגרת הקרן הפעילה כיום, הועמדו באמצעות הקרן הבנקאים מאז אפריל 2012 הלוואות ליותר מ-22 אלף עסקים קטנים ויותר מ-1,400 עסקים בינוניים, בהיקף כולל של כ-6.6 מיליארד שקל.