הבורסה התקפלה: לא יתאפשר רישום מניות של חברות זרות

(עדכון) - אחרי ששלוש מניות ביומד אמריקאיות ניצלו את הפירצה בחוק הרישום הכפול, הודיעה אתמול הבורסה כי תשנה את כללי הכניסה למדדים כך שחברות זרות יוכלו להיכלל בהם רק אם הן בעלות זיקה לישראל ההוראה החדשה לא תחול על מנקיינד, שתיהנה מן ההפקר, ותבצע הנפקה של חלק ממניותיה לתעודות הסל המקומיות

יוסי ביינארט / צילום: אלון רון
יוסי ביינארט / צילום: אלון רון

אתמול (ד') בעיצומה של פארסה מביכה שהתחוללה בימים האחרונים סביב הנפקתה של חברת הביומד האמריקאית מנקיינד , התעשתו סוף סוף קברניטי הבורסה. הללו הבינו, באיחור רב, כי יש מי שמנצל את הרצון הטוב לפתוח את שערי הבורסה בת"א בפני מניות של חברות זרות לטובתו, ולאו דווקא לטובת המשקיעים המקומיים.

בהודעה שפורסמה אתמול לאחר סיום המסחר, הודיעה הבורסה, בראשות המנכ"ל יוסי ביינארט, כי בכוונתה להביא ביום חמישי הבא לאישור הדירקטוריון הצעה לתיקון ההנחיות בדבר כללי הכניסה והיציאה מהמדדים. על פי ההצעה, עד לרפורמה הצפויה במדדי המניות של הבורסה (שכוללת הרחבת מספר המניות במדדים, וצמצום משקלן היחסי של המניות הגדולות בהם), מניות של חברות שהתאגדו בחו"ל יצורפו למדדים רק אם החברה תציג זיקה לישראל.

עם זאת, ההצעה, שנועדה לבלום את גל ההצטרפות של חברות ביומד זרות עתירות סיכון למדדי הבורסה ת"א, לא תחול על חברות שכבר קיבלו את אישור הנהלת הבורסה לרישום מניותיהן למסחר, או על כאלו שיקבלו את האישור עד ה-22 בנובמבר.

תעודות הסל נכנסו לסחרור

כאמור, החלטת הנהלת הבורסה הגיעה רק לאחר הסערה שהתעוררה בשלושת השבועות האחרונים עקב רישומן למסחר בבורסה בת"א של מניות חברת הביוטכנולוגיה האמריקאיות נבידאה, ביוטיים ובעיקר מנקיינד, וכניסתן בשל כך למדדי ת"א 100 ות"א 75.

הסערה הגיעה לשיאה אתמול, כאשר יום לפני המועד שבו מחויבות תעודות הסל לרכוש את מניות מנקיינד לקראת כניסתה למדדים ביום ראשון, הודיעה רשות ני"ע לחברות תעודות הסל כי המניות שהן ירכשו מהחברה עצמה יהיו חסומות למכירה בישראל, מאחר שמדובר על מהלך של הקצאה פרטית.

הודעת הרשות, יום אחד בלבד לפני ההנפקה הצפויה, הכניסה אתמול את כל חברות תעודות הסל לסחרור, והשפיעה בצורה חריפה על המסחר במניית מנקיינד בבורסה. במהלך המסחר זינקה המניה (שאיבדה כ-40% בשבועיים מאז נרשמה כאן למסחר) ביותר מ-10% בעקבות ההערכות כי תעודות הסל יאלצו לרכוש את המניות בבורסה, אולם בסיום המסחר דווקא נפלה המניה ב-9%, לאחר שהתברר שהחסימה תהיה רק בישראל, אבל לא תמנע מהתעודות למכור את אותן מניות בנאסד"ק.

הבוקר הודיעה מנקיינד כי מניותיה ייכנסו למדדים כמתוכנן ביום ראשון הקרוב, ואף ציינה כי היא "מאשרת מחדש את הציפיות שלה להשלים הצעה ישירה רשומה, שעליה הודיעה בעבר, של המניות הרגילות שלה לקרנות השקעות נבחרות בישראל שנדרשות להחזיק ניירות ערך שכלולים במדדי מניות מסוימים של בורסת ת"א".

החברה גם הוסיפה כי המספר הסופי של המניות שיימכרו בהצעה (מתוך תשקיף שכולל הנפקה של עד 50 מיליון מניות) ייקבע על סמך מספר המניות שהרוכשים נדרשים להחזיק במדדים, ובכפוף לכמויות ההקצאה שרצויות לרוכשים. עם זאת, לאור החסימה על המניות שתמכור החברה, צפויות היום תעודות הסל לרכוש בהנפקה רק חלק מהסחורה (בעוד שחלק נוסף יירכש בשוק) כדי לצמצם את הסיכון שבהחזקת מניות שאינן סחירות בישראל.

העובדה כי התעודות בכל זאת ירכשו חלק מהמניות בשוק, באה היום לידי ביטוי בזינוק של 13% שרשמה מניית מנקיינד במהלך המסחר, למחיר של 9.1 שקל (המשקף שווי שוק של 3.8 מיליארד שקל). חברות תעודות הסל שמרו במהלך היום את הקלפים קרוב לחזה, כך שהמספר הסופי של המניות שיונפקו על ידי החברה ייקבע רק בתום המסחר, אבל הוא צפוי להיות נמוך משמעותית מזה שהחברה ציפתה לו.

גיוס הון ללא מאמץ

הסערה שיצרה הצטרפותן של שלוש חברות הביוטכנולוגיה האמריקאיות לבורסה בתל אביב, נבעה בתחילה מהעובדה כי כניסתן האוטומטית למדדי המניות המובילים, הייתה אמורה לדחוק בדצמבר שלוש חברות ישראליות ממדדים אלו.

אלא שמעבר לכך, רישומן של ביוטיים ומנקיינד למסחר בת"א חשף פירצה סמויה מן העין, שמאפשרת לחברות הנסחרות בארה"ב, לגייס הון רב מהציבור בישראל ללא כל מאמץ, רק בזכות היותן בעלות שווי שוק גבוה במונחים מקומיים.

הפרצה הזאת בחוק הרישום הכפול קיימת למעשה כבר מספר שנים, אולם נוצלה לראשונה רק בחודש שעבר. אז הודיעה חברת ביוטיים כי יום לפני כניסתה הרשמית למדדים, יקנו תעודות הסל והקרנות המחקות את המניות ישירות ממנה בהקצאה פרטית תמורת כ-80 מיליון שקל, וזאת במקום לרוכש מהסוחרים שאספו אותן קודם לכן בנאסד"ק (כפי שקרה בעבר).

אבל אם בביוטיים היה מדובר בסכום גיוס נמוך יחסית, הרי שבמנקיינד הגיוס כבר עמד על סכום הגדול פי חמישה עד שישה (תלוי בשווי השוק שלה ביום ההנפקה).

בעת פרסום כוונתה להירשם בת"א מנקיינד כבר נסחרה בנאסד"ק סביב שווי של 1.4 מיליארד דולר (5.5 מיליארד שקל), ורק קריסה של כ-40% במחירה שם עקב תוצאות כספיות מאכזבות הפחיתה את שוויה לרמתו הנוכחית.