השרה השבדית קשרה בין הפיגועים בפריז לסכסוך הפלסטיני

שרת החוץ, שכבר התבטאה בעבר נגד ישראל, טענה בריאיון טלוויזיוני בסוף השבוע שכדי לעצור את ההקצנה האיסלאמית צריך למנוע מצב שבו "כמו אצל הפלסטינים, אין עתיד ולכן פונים לאלימות" ■ סגנית השר חוטובלי: "בין בורות לעיוורון"

מרגרט וולסטרום, שרת החוץ של שבדיה / צילום: רויטרס
מרגרט וולסטרום, שרת החוץ של שבדיה / צילום: רויטרס

במשרד החוץ בירושלים הגיבו היום (ב') בזעם על דבריה שרת החוץ השבדית, מרגוט וולסטרום, שקשרה בסוף השבוע בין הסכסוך הישראלי-פלסטיני לבין הפיגועים בפריז. בין השאר, הוחלט לזמן את שגריר שבדיה לשיחת נזיפה במשרד החוץ. זו אינה הפעם הראשונה שוולסטרום מייצרת כותרות בהקשר לנושא הפלסטיני, כשבתחילת השנה עקצה את שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן במסגרת חילופי הדברים בין האישים בצל הודעת התמיכה של שבדיה בכינון פלסטין.

אחרי הפיגועים בבירת צרפת, התייחסה וולסטרום בריאיון טלוויזיוני לרשת הטלוויזיה השבדית STV לאפשרות שצעירים מוסלמים בארצה יצטרפו גם הם לשורות דאעש בשם האיסלאם - במיוחד לאור המתקפה בלב אירופה. "על מנת לנטרל את ההקצנה הזו, אנחנו צריכים למנוע מצב כמו זה שבמזרח התיכון, שבו לפחות עבור הפלסטינים, אין עתיד ולכן אנשים פונים לאלימות".

בתגובה לכך אמרה סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי: "ההתבטאות האומללה של שרת החוץ של שבדיה היא שילוב בין בורות לעיוורון. האם איראן פועלת מתוך תסכול? האם בן לאדן פעל מתוך תסכול? המחשבה שישראל היא המקור לצרות העולם ממחישה שאירופה לא למדה לקח, ואינה מבינה שישראל היא חלק מהפתרון, ואינה חלק מהבעיה".

זו לא הפעם הראשונה שמתגלעת מתיחות דיפלומטית קשה בין ישראל לשבדיה סביב הנושא הפלסטיני. בשנה שעברה התעורר כעס לאחר ששבדיה הכירה באופן רשמי ברשות הפלסטינית כמדינה. ישראל אף החזירה ארצה את השגריר הישראלי בשטוקהולם לצורך התייעצויות. בסופו של דבר, השגריר הוחזר בעקבות כמה שבועות. במקרה הנוכחי לא ברור אילו צעדים יינקטו מלבד שיחת הבירור לשגריר השבדי.

דובר משרד החוץ השבדי פרסם הבהרה בעקבות הפרסום: "בריאיון המדובר, לא הייתה כל התייחסות או אמירה, שרמזה לכך שלסכסוך הישראלי-פלסטיני יש איזשהו קשר לאירועים הטרגיים בפריז. אנו מגנים כל פעילות טרור. אנו חייבים עכשיו להתאחד כדמוקרטיות ולהילחם על העקרונות המשותפים לנו בזמנים מאתגרים אלה".