חשד: סוחר מניות הפך לבעל שליטה בחברה ולא דיווח לבורסה

הסוחר, בשם אילן מלכה, נעצר בחשד כי הוא הפך לבעל שליטה בחברה הבורסאית שבפירוק "מטרת מיזוג", ללא שדיווח עד היום לבורסה ולציבור הרחב על אחזקותיו בחברה

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

פרשות התרמית וההונאה שמתבצעות בשנים האחרונות בשוק ההון הישראלי, על חשבון ציבור המשקיעים, הן רבות ומגוונות. היום (ה') חשפה רשות ניירות ערך דרך מקורית וחדשה של הונאה לכאורה. הרשות עצרה סוחר בניירות ערך בשם אילן מלכה בחשד כי הוא הפך לבעל שליטה בחברה הבורסאית שבפירוק (השלד הבורסאי) "מטרת מיזוג", ללא שדיווח עד היום לבורסה ולציבור הרחב על אחזקותיו בחברה.

מלכה שוחרר בינתיים לביתו בתנאים מגבילים. העבירה המיוחסת למלכה היא של "אי דיווח על אחזקות בעל עניין". "על פי ממצאי החקירה בסוף חודש מאי 2014 הפך מלכה לבעל עניין במטרת מיזוג. מלכה המשיך להגדיל את אחזקותיו הן בחשבונותיו והן בחשבונות על שם אביו כך שהגיע להחזקה של כ-35% ממניות החברה", כתבה הרשות בבקשת המעצר שהגישה לבית המשפט.

לדברי רשות ניירות ערך, על פי ממצאי החקירה, כאמור, מלכה לא דיווח לציבור על אחזקותיו ובנוסף עלה מהחקירה כי מקורבים למלכה רכשו אף הם מניות של החברה וכי מלכה והמקורבים החזיקו ביחד כ-40% מהון מניותיה של "מטרת מיזוג". הרשות ציינה כי במהלך החקירה התגלו ממצאים רבים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבות של מלכה בעבירות המיוחסות לו.

יצוין כי החשש של רשות ניירות ערך הוא שבמקרים כאלו, יגיע רוכש חדש שיבקש לרכוש את השלד הבורסאי, ישקיע את כספו בחברה ללא שידע מי הם בעלי המניות האמתיים בה. חובת הדיווח לבורסה והשקיפות הן כידוע נשמת אפו של שוק ההון ולכן מתייחסים ברשות ני"ע בחומרה למקרה הזה.

שופטת בית משפט השלום בתל אביב, אפרת בוסני, שחררה את מלכה מהמעצר לאחר שרשות ניירות ערך הגיעה להסכמה בנוגע לתנאי השחרור עם החשוד. מלכה נדרש להפקיד ערבות להתייצבותו לחקירה בסך 100 אלף שקל והוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ למשל 180 יום. החקירה נמשכת.