לשכת עוה"ד: לתקן הצעת החוק בנוגע לדייר סרבן בפינוי-בינוי

התיקון המוצע קובע כי כאשר קיימת הסכמה של רוב מיוחס מבין בעלי הדירות במקבץ פינוי-בינוי לביצוע הפרויקט, יוכל ביהמ"ש להורות בצו על פינוי הדירה של דייר סרבן

פורום מקרקעין בלשכת עורכי הדין בישראל מבקש להכניס שינויים בהצעת חוק שמקדם משרד המשפטים הנוגעת להתנהלות מול דייר סרבן בפרויקט פינוי-בינוי.

מדובר בהצעת חוק שמקודמת בחודשים האחרונים, כאשר תזכיר חוק בעניינה כבר פורסם בספטמבר האחרון. הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק פינוי-בינוי (פיצויים) ולקבוע סנקציות נוספות אל מול הדייר הסרבן בפרויקט.

נזכיר כי דייר סרבן הוא בעל דירה או נכס המתנגד לקידום פרויקט של פינוי-בינוי במתחם בו הוא מתגורר או מחזיק בנכס. כאשר בעלי הזכויות המתחם מצליחים לגבש את הרוב הנדרש, הם יכולים להתחיל לקדם את ההליך, אבל במקרה שהדייר הסרבן ממשיך להחזיק בהתנגדותו, החוק מאפשר לפעול נגדו כדי לכפות עליו את המשך קידום הפרויקט.

נכון להיום ניתן לתבוע את הדייר הסרבן, ובית המשפט רשאי להטיל עליו לשלם פיצוי כספי לשאר בעלי הדירות, וזאת בשל סעיף בחוק המטיל אחריות נזיקית על הסרבן. חשוב לציין כי בית המשפט צריך לקבוע כי מדובר בהתנגדות בלתי סבירה כדי להטיל את החיוב בתשלום הפיצוי.

עם זאת, גורמים בענף מסבירים כי למרות החוק, עדיין יש קושי רב בקידום עסקאות פינוי-בינוי, והסנקציה של הטלת אחריות נזיקית על בעל הדירה הסרבן, לא מספקת את המענה הנדרש. לאור זאת מוצע התיקון החדש, הנועד להטיל סנקציה נוספת על בעל דירה סרבן.

התיקון המוצע קובע כי כאשר קיימת הסכמה של רוב מיוחס מבין בעלי הדירות במקבץ פינוי-בינוי לביצוע הפרויקט, יוכל בית המשפט להורות בצו על פינוי הדירה של בעל דירה סרבן, ולמנות אדם שיהיה מוסמך, בהתאם להוראות בית המשפט, להתקשר בשם בעל הדירה הסרבן בעסקת פינוי-בינוי.

גם כאן, חשוב לציין, הטלת הסנקציה של פינוי בעל הדירה הסרבן תיעשה רק אם בית המשפט מצא כי הפינוי מוצדק וסביר בנסיבות העניין, ולאחר שנתן לבעל הדירה הסרבן הזדמנות לטעון את טענותיו.

כאמור, הצעת החוק האמורה מתקדמת, וכעת לשכת עורכי הדין הגישה את התייחסותה לתזכיר החוק. במסגרת התייחסות פורום המקרקעין נכתב כי הפורום מביע באופן עקרוני את תמיכתו בחוק המוצע, אך מבקש לתקן בו שני תיקונים מהותיים.

התיקון הראשון מתייחס לסוגיית מועד אפשרות הגשת תביעה נגד דייר סרבן המונע משיקולים זרים ובלתי סבירים. כיום ניתן לתבוע אותו רק לאחר ההכרזה על מתחם הפינוי-בינוי בידי הוועדה הבין-משרדית של משרד הבינוי והשיכון.

פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין ביקש לאפשר הגשת התביעה נגד הדייר הסרבן לאחר ההכרזה על-ידי הוועדה הבין-משרדית או לאחר הפקדת התב"ע בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה - המועד המוקדם מביניהם.

כמו כן, הפורום מבקש להגדיל את התמריץ המופעל נגד הדייר הסרבן במקרים של עיכוב פרויקטים כאלה. כיום ניתן לחייבו רק בתשלום פיצויים בגין העיכוב ממניעים זרים ובלתי סבירים, ופורום המקרקעין דורש לחייבו גם בתשלום הוצאות המשפט.

"התיקונים המוצעים על-ידי לשכת עורכי הדין באמצעות פורום המקרקעין שלה נועדו לפעול אך ורק נגד דייר סרבן שמונע ומעכב את מימוש פרויקט פינוי-בינוי ממניעים פסולים, זרים ובלתי סבירים", אמר היום (ג') סגן יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל ויו"ר פורום המקרקעין בלשכה, עו"ד אברהם ללום. "חשוב שדייר סרבן שכזה יידע כי יהיה מחיר כבד למעשיו הפוגעים בעשרות דיירים אחרים".