"מטוסי רוסיה נכנסים לשטח האווירי של ישראל"

אחרי שטורקיה הפילה מטוס רוסי וגרמה למתיחות עזה בין המדינות, ישראל פועלת להימנע ממקרים דומים. בתקופה האחרונה העמיק התיאום הביטחוני בין המדינות, דבר שמאפשר חופש פעולה לשני הצדדים ■ "יודעים איך למנוע אירועים שיובילו להתלהטות", חשף אלוף במיל' עמוס גלעד

מטוס קרב f 16 / צילום: רויטרס
מטוס קרב f 16 / צילום: רויטרס

המטוס הרוסי שהופל בשבוע שעבר על ידי טורקיה גרם למשבר מדיני של ממש בין שתי המדינות - וישראל, כך נראה, פועלת על מנת שלא להיקלע למצב דומה: במהלך אירוע שבתרבות בבאר-שבע, חשף ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, האלוף במילואים עמוס גלעד, עד כמה התיאום הביטחוני בין שתי המדינות העמיק לאחרונה.

"טייסי חיל האוויר הרוסי חוצים לעיתים את השטח האווירי של ישראל", סיפר גלעד, "בזכות התיאום הביטחוני המצוין, שהחל בפגישת נתניהו ופוטין, ושבה נקבעו גבולות גזרה, צה"ל והצבא הרוסי סיכמו על הסדרי ביטחון. אם יש אירוע חדירה, יודעים מה עושים ואיך למנוע אירועים שיובילו להתלהטות".

"בהבנות מול הרוסים נשמר חופש הפעולה של חיל האוויר בניסיון למנוע זליגת נשק שמקורו באירן לידי חיזבאללה", הוסיף גלעד, שהתייחס גם אל המצב העגום שאליו נקלעה טורקיה בעקבות המקרה. "יש לארדואן את כל הסיבות להצטער על הטיל הטורקי שהפיל את מטוס הקרב הרוסי".

ובעוד רוסיה וכוחות הקואליציה ממשיכים להפציץ מטרות ברחבי סוריה, טען גלעד כי המצב במדינה השכנה לישראל בלתי ניתן לשיקום. "סוריה מתה כמדינה. יש שטח אך אין מדינה, הנשיא אסד מקבל משכורת אך אינו שולט יותר על המדינה, אולי רק על רבע משטחה".

על מערכת היחסים המתוחה בין ירושלים לאנקרה, שעדיין לא שוקמה מאז פרשת משט המרמרה לעזה אמר גלעד: "נעלמו הצדדים השליליים בקשר מול טורקיה. לא חזר אמנם שיתוף-הפעולה הביטחוני, אך אין יותר חיכוך מול הטורקים, יש יחסים כלכליים פורחים".