נחשף: ליקויים חמורים במכרז הקרונות של הרכבת הקלה

ביום חמישי הכריזה נת"ע על החברה הסינית CNR כזוכה במכרז - למרות שממצאי הדוח שהזמינה החשבת הכללית במשרד האוצר מצביעים על ליקויים מהותיים במכרז ■ נת"ע: "אין בהליך המכרזי שום דופי"

טיוטת דוח שהזמינה החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, חושף ליקויים חמורים במכרז הקרונות של הרכבת הקלה.

"מבנה המכרז, תנאי הסף הנמוכים, המשקל הנמוך לאיכות והתיקונים שבוצעו בניקוד שאפשרו לכל המציעים שעברו את דרישות הסף הראשוניות לעבור את ציון הסף, גרמו לכך שתנאי האיכות של המציעים קיבלו משקל נמוך תוך נטילת סיכון שהוא מעל לסביר", כך נכתב בטיוטת דוח שהזמינה עבאדי-בויאנג'ו ונועד לבחון את מכרז קרונות הרכבת הקלה שפרסמה נת"ע.

מדובר במכרז ענק לרכישת 90 קרונות עם אופציה לרכישת 30 נוספים. כפי שחשף "גלובס" ביום חמישי, על אף שהחשבת ביקשה לעצור את ההליך המכרזי מחשש שבוצעו בו ליקויים, הכריזה נת"ע על החברה הסינית CNR כזוכה במכרז.

כבר לפני 9 חודשים מינתה עבאדי-בויאנג'ו את רונן וולפמן, שכיהן בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר, ואת רו"ח יצחק עזר, כדי שיבחנו האם המכרז נוהל בצורה תקינה, והאם הוא "נתפר" למידותיה של החברה הסינית. למרות שהצוות הגיש את הדוח כבר לפני 3 חודשים, הוא לא פורסם, והחשבת לא פרסמה את מסקנותיה ממנו.

היום (ג') מתפרסמת טיוטת הדוח בה טוענים היועצים כי "מכרז הקרונות בוצע באופן שגוי ובעייתי ומן הראוי לבחון על ידי הגורמים המקצועיים המתאימים האם להמשיכו במתכונתו הנוכחית או תוך ביצוע תיקונים או לפרסם מכרז חדש".

בנוגע לתנאי הסף עליהם הלינו החברות האירופאיות במכרז כי הותאמו לדרישותיהם של הסינים, כתבו וולפמן ועזר כי "נראה כי הם היו מינימליים ובחלקם התקבלו בניגוד מסוים לעמדת חברת הבקרה ולמומחים השונים. הניסיון שנדרש היה בתחילה ייצוא של 50 קרונות במשך 5 שנים שקדמו למכרז, דרישה שתוקנה והופחתה לניסיון של 30 קורנות על פני 8 שנים".

עוד ביקרו היועצים את המשקל שהעניקה נת"ע במכרז למרכיב המחיר (70%) על פני האיכות (30%) "יחס נמוך שכזה למרכיב הטכני האיכותי נקבע בניגוד לעמדת חברת הבקרה שהציעה משקל גדול יותר למרכיב הטכני האיכותי והוא אף חריג ביחס למכרזים השוואתיים שבוצעו בעולם. לדעתנו, מן הראוי היה לקבוע משקל גבוה יותר למרכיב האיכותי".

עוד מאשימים היועצים את נת"ע על כך שלא ביצעו מיון מוקדם (PQ) במכרז: "היכולת והניסיון של היצרן בהתאמת הקרונות לדרישות התכנון של המערכות הינה קרדינלית. לדעתו, מצב זה הצדיק ביצעו הליך מיון מוקדם כשלב מקדים". 

היועצים אף בחנו את דרישת משרד האוצר לאחד את כלל המכרזים של נת"ע שאינם נוגעים לעבודות התשתית למכרז משולב, וטענו, כי "לביטול המכרז בשלב הנוכחי על בסיס הרצון לאיחוד מכרזים השלכות הן משפטיות והן על אמינות המזמין ומבצע הפרויקט, וזאת במיוחד לאור ההיסטוריה של מזמין הפרויקט. בנוסף עולה סוגית לוח הזמנים במידה ויבוצע שינוי שכזה".

יחד עם זאת, ממליצים היועצים כי אם יוחלט להמשיך במתווה של מכרז נפרד, יוכפף תכנון הקרונות "כך שהזוכה במכרז זה יתחייב להתאים את הקרון לדרישות המערכות כפי שקבעו בתכנון המערכות על ידי הספק ויאושרו על ידי המזמין".

מנת"ע נמסר בתגובה כי "מזה חודשים רבים חברת נת"ע עומדת בפני לחצים אדירים לביטול ההחלטה המקצועית להפריד בין מכרזי ייצור הקרונות, הקמת המערכות החשמליות והפעלת הרכבת הקלה. לחצים פסולים אלו מופעלים ע"י גורמים עסקיים אשר אומרים בגלוי כי אין להם כל כדאיות כלכלית לגשת למכרז מפוצל אלא מעוניינים להיות החברה הבלעדית שתייצר תפעיל ותתחזק את מערכת הסעת ההמונים". 

"מנכ"ל משרד התחבורה קיבל החלטה נכונה להמשיך בהליך מכרז הקרונות לאחר שהשתכנע שאין כל דופי בקבלת ההחלטות בתהליך המכרזי שנמשך תשעה חודשים. כל ההחלטות על סוג המכרז, תנאי הסף חלוקת האיכות לעומת המחיר, התקבלו על ידי ועדת היגוי משותפת בשנת 2012 של משרד האוצר והתחבורה וכל מה שהשתנה מאז ועד היום הוא שהפקידים באוצר התחלפו".