נחשפו עבירות מס בענף החתונות בהיקף עשרות מיליוני שקלים

רשות המסים בדקה יותר מ-1,600 עסקים בענף החתונות - וגבתה 79 מיליון שקל

טבעת נישואים, חתונה חתן כלה / צלם: פוטוס טו גו
טבעת נישואים, חתונה חתן כלה / צלם: פוטוס טו גו

שיטות העבודה של רשות המסים והדרך שלה לחשוף העלמות מס מהוות את אחד הסודות השמורים במדינה. ואולם, מדי פעם מספקת לנו הרשות הצצה חטופה לחדרי החקירות שלה.

היום (ד'), במסגרת חשיפת מבצע שערכה רשות המסים בענף האירועים, מתגלים חלק מהסימנים המחשידים שמסגירים את עברייני המס במדינה ומדליקים את הנורות האדומות ברשות. בין היתר, נישומים המנהלים אורח חיים ראוותני, נוהגים ברכבי יוקרה אך מדווחים על הכנסות מזעריות - מהווים חשודים סבירים להעלמות מס בעיני חוקרי הרשות.

כך, במסגרת המבצע שנערך בשבוע שעבר, הגיעה רשות המסים אל בני זוג הרשומים כפושטי-רגל ומדווחים על הכנסות מזעריות מעסק לאיפור כלות, אך התברר כי השניים נוהגים ברכב שטח יוקרתי מסוג קאדילק.

במקרה אחר, התעורר ברשות חשד כי בעל עסק המספק בלונים לאירועים לא מדווח על מלוא הכנסותיו, לאחר שחוקרי רשות המסים צפו בדף הפייסבוק שלו, שם פורסמו תודות רבות של לקוחותיו.

במקרה נוסף, הצלבה בין הזמנות חתונה שהודפסו בבית דפוס מסוים למספר האירועים עליהם דיווח האולם שבו נערכו אותם אירועים, העלתה כי האולם אינו מדווח על כל האירועים המתקיימים בו.

מאות מעובדי יחידת ביקורת חשבונות ממשרדי מע"מ בכל רחבי הארץ ערכו בשבוע שעבר מבצע ביקורת רחב-היקף שהתמקד בענף החתונות, בעקבות מידע רב שהצטבר בנוגע לאי-דיווח על עסקאות בענף.

במסגרת המבצע נערכו 197 ביקורות, וב-44% מהן התגלו ממצאים ראשוניים המצביעים על אי-דיווח על עסקאות בהיקף כולל של כ-22 מיליון שקל. ברשות מבהירים כי לאחר מיצוי הטיפול על-ידי יחידות מע"מ, יועברו הממצאים גם לטיפולם של משרדי מס הכנסה.

בין הממצאים שהתגלו, בבדיקה ראשונית של צוות ביקורת ממע"מ חיפה אצל מאפרת כלות ידועה באזור הצפון, המנהלת את עסקיה עם בעלה, התברר, כאמור, כי בני הזוג רשומים כפושטי-רגל ומדווחים על הכנסות מזעריות, שאינן סבירות להיקף פעילות העסק, אולם הם נוהגים ברכב שטח יוקרתי מסוג קאדילק. בחיפוש בביתם נתפסו יומני עבודה המראים על הכנסות רבות שלא נרשמו בספרים. השניים נחקרו באזהרה, והתיק הועבר לטיפול מחלקת הביקורת.

עוד במסגרת המבצע, הגיע צוות ביקורת ממע"מ פתח-תקווה, מתוגבר בחוקרי מכס ומע"מ ירושלים, לאחד מאולמות האירועים בעיר, לגביו עלה חשד כי דיווחיו אינם מלאים - ונקלע למרדף אחרי בעל העסק. במהלך הביקורת ביקש הבעלים שרואה חשבון מטעמו יהיה נוכח בביקורת, והצוות המתין להגעתו.

במהלך ההמתנה, הבעלים התבקש להציג תעודת זהות, וכשהשיב כי התעודה ברכבו, אחד החוקרים התלווה אליו לרכבו לצורך הבאתה. כשהגיעו השניים לרכב, בעל האולם לקח מרכבו את יומן האירועים ופתח במנוסה. לאחר מרדף רגלי קצר הוא נתפס וסיפר כי השליך את היומן לביוב. לדאבונו, היומן הוצא מהביוב, והוא הובל לחקירה.

בעל עסק אחר מאזור פתח-תקווה, הרשום כעוסק פטור ומספק בלונים לאירועים, נחשד כי אינו מדווח על כל עסקאותיו. החשד התעורר, כאמור, כשהמבקרים צפו בדף הפייסבוק שלו, שם פורסמו תודות רבות של לקוחותיו. העוסק זומן לחקירה, בה התברר כי מאחורי העסק מסתתרים 3 ספקי בלונים גדולים, אחד מהם מדווח על הפסדים כבדים, והשניים האחרים רשומים כעוסקים פטורים.

באזור אחר בארץ, ערך צוות ביקורת ממע"מ חדרה בדיקה מקדימה בעניין אולם אירועים, שנחשד שאינו מדווח על מלוא ההכנסות, לאחר שנבדקו בתי דפוס המדפיסים הזמנות לאירועים באולם, והתברר כי אירועים רבים לא נרשמו בספרי העסק. לקוחות האולם הוזמנו למשרד, ונגבו עדויות, מהם עלה כי הוצאו להם חשבוניות הנמוכות בכ-40% מסך התשלום ששילמו במזומן. מנהל האולם הכחיש שקיבל את הכספים, וטען כי הם הושארו לצורך מסירתם "לאנשים אחרים", וכשנשאל מי הם אותם "אנשים אחרים", לא יכול היה לספק הסברים.

במקביל, צוות ממע"מ רמלה, מתוגבר בחוקרי מכס ומע"מ ירושלים, ערך ביקורת באולם אירועים גדול באזור, לאחר פעולות מקדימות כתצפיות ומעקבים. באולם התגלו "פנקסים שחורים", בהם נרשמו ההזמנות שלא דווחו לרשות המסים. ספרי העסק, כמו גם פנקסי הזמנות, קבלות נתפסו. בעל האולם נקרא לחקירה, במהלכה עומת עם הניירת העסקית שלו. התיק הועבר להמשך חקירה וביקורת.

בביקורת בסלון כלות ידוע במגזר הערבי, שנערכה על-ידי צוות ממע"מ חיפה, נמצא כי הבעלים מדווח על הכנסות הנמוכות אפילו משכר המינימום, זאת למרות שבעסק הוצגו שמלות כלה רבות, המעידות על היקף עסקים נרחב. הבדיקה הראשונית העלתה כי הכנסתו האמיתית גבוהה במאות אחוזים מהמוצהרת. רשות המסים הודיעה על עיקול כספי לקוחות אולם האירועים, ובעליו הזדרז להסדיר את החוב.

יומו השני של המבצע התמקד בפעילות אכיפה וגבייה. עובדי היחידה הארצית לאכיפת הגבייה ברשות המסים טיפלו בכ-1,600 עוסקים, חלקם בעלי חובות מס משמעותיים, וגבו כ-79 מיליון שקל, עיקלו 85 מכוניות וביצעו 8 עיקולי מטלטלין.

בין היתר, הוטלו עיקולים על בעל אולם אירועים גדול מגוש דן, שצבר חובות של כ-250 אלף שקל למע"מ, ולא טרח להסדיר חובו למרות פניות חוזרות ונשנות. לצורך גביית חובו, הוטלו עיקולי צד ג' על כספים שלקוחות האולם אמורים לשלם לו עבור אירועים עתידים, ובמקביל הגיעה לאולם משאית לצורך ביצוע עיקול ציוד. עם ההודעה על העיקולים - שולם החוב.

ברשות מעריכים כי דאגתם של הלקוחות העתידיים, שקיבלו את ההודעות על עיקולי צד ג', הובילו לכך שבעל האולם שילם את כל החוב.

עוד במסגרת המבצע, עיקל צוות של אכיפת הגבייה אופני כושר ומכשירי אימון רבים מחדר כושר גדול וידוע באזור ירושלים, שבעליו צבר חובות כבדים למע"מ.