ברמלי למשקיעים: "הליך הפירוק הזוי; בחרו בי על פני המפרק"

בעל השליטה בקבוצת רוביקון שלח מכתב למשקיעי קרן קלע, בו חזר על טענתו שהקבוצה יכולה לחזור לתפקד תחת הנהגתו, והאשים את המפרק ארז חבר בגרימת נזקים לקבוצה ■ טוען כי יציע בקרוב הסדר הוגן למשקיעים

אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי
אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי

ככל שעובר הזמן מאז נקלעו קרן קלע וחברת רוביקון לפירוק, נוצר הרושם שמפרק קבוצת רוביקון-קלע, עו"ד ארז חבר, ומי שהיה בעל השליטה בקבוצה עד לכניסתה לפירוק, איש העסקים אמיר ברמלי, חיים בשני יקומים מקבילים.

ביקום של המפרק (וגם של בית המשפט, שהורה על מינוי המפרק), קבוצת רוביקון-קלע היא סוג אסון פיננסי רב-נפגעים - פירמידת פונזי שקרסה והותירה אחריה חובות ב-300 מיליו שקל, עם כמה השקעות טובות, אך גם עם מה שמצטייר כמו ניתוב כספים בעשרות מיליונים למטרותיו הפרטיות של ברמלי.

ובאותו הזמן, ביקום של ברמלי, בעל השליטה לשעבר עוד מדבר על הקבוצה כעסק חי ועל החזר של 100% לנושים.

אמש (ד') שיגר ברמלי מכתב למשקיעי הקרן, בו חזר על טענתו שהקבוצה יכולה לחזור ולתפקד תחת הנהגתו, והאשים את המפרק בגרימת נזקים לקבוצה ולמשקיעים. "בחרו בי על פני המפרק", הציע ברמלי למשקיעים וכינה את הליך הפירוק "הזוי".

דבר אחד בטוח - אחד מן הצדדים לסיפור הזה לוקה בהזיות. השאלה היא האם ההוזה איננו ברמלי בעצמו?

"מאז מונה המפרק הזמני, אני פועל בשיתוף עם נציגות המשקיעים, ואנו עושים יחדיו מאמץ גדול מאוד על-מנת לגבש מתווה להסדר ולעצור את הפירוק ההזוי הזה", כתב ברמלי במכתבו. "לצד זה, הכותרות הרועמות, הנזקים שנגרמו כתוצאה מהתחלת הליך הפירוק הזמני, מקשים ומרחיקים כל פעם מחדש אפשרויות להתקדם עם מתווה שמשלב משקיעים אסטרטגיים חיצוניים. יש הנכונים להשקיע בחברות פעילות, אך מעט מאוד נכונים להשקיע בחברות בפירוק, להיות חלק מתהליך זה או להיות קשורים אליו בעקיפין".

ברמלי הוסיף לטעון כי היעדר "חוסר המעש" של המפרק גורם נזק לקרן ולמשקיעיה. "לצערי, נכון להיום נכסים בשווי של כ-20-30 מיליון שקל התפוגגו להם רק בעקבות פעולות הפירוק הזמני וללא ניהול פעיל, 40 מיליון שקל נוספים יתפוגגו תוך שבועות ספורים".

לטענתו, "בשבוע הראשון הייתה מונחת על השולחן הצעה מצד ג' להזרים קרוב ל-80 מיליון שקל... ככל שהזמן עובר, ואנו יושבים בחוסר מעש וממתינים לצד ג' או מהלך חיצוני, הנזקים גדלים ומצטברים, ואין סיבה לחכות. ככל שאנו מחכים, נשחקים הנכסים שאמורים ועתידים לשרת את החזר ההשקעה לכם".

ברמלי שב וטען כי "הפעילות העסקית והנכסים כפי שהיו ביום תחילת הפירוק הזמני מספיקים כדי לשלם לכולם את ההתחייבויות כמו שהיה עד כה. לא מדובר בסוג נכסים שאפשר למכור כמו בחנות מכולת או במודעה שנראית כמודעת אבל בעיתון, וכפי שקורה בחברות רבות, חוסנו של עסק זה הוא בין השאר המשכו כעסק חי".

ברמלי מסר כי הוא מעמיד למשקיעים ברירה - הצעת הסדר שלדבריו הוא עומד להציע לבית המשפט. "תוך התנצלות שאני מציב בפניכם בחירה קשה אך הכרחית - אתם צריכים לבחור בין המשך הפעלת החברות כעסק חי או להמשיך התהליך הפירוק. זה לא עובד ביחד... לשם כך אני אציע במהלך הימים הקרובים הצעת הסדר שמייצרת הגינות בסיסית כלפי כל אחד באופן אישי, מחשבותיו, תחושותיו, צרכיו ונטייתו ואינה תלויה בהתערבות והזרמות צד ג'".

המהלך של ברמלי נראה על פניו כ"לונג שוט". גם אם יזכה ברמלי לתמיכת הנושים, ההצעה שיגיש תיכנס לתוקף רק באישור בית המשפט, שספק אם ייטה לתת אמון בברמלי, לאור הדוח החמור שהציג בפניו המפרק, ארז חבר.

בתגובה למכתבו של ברמלי מסר עו"ד חבר: "אני נוקט בכל ההליכים הנדרשים על-מנת להביא להחזר החוב לנושים, ועל כן הצעה אמיתית המהווה החזר אמיתי של 100% מהחוב תתקבל בברכה. מובן שכל הצעה שתתקבל תיבחן לגופה הן על-ידי הנושים והן על-ידי בית המשפט".

 

כתב אישום צפוי 

תחילת קריסתה של קבוצת רוביקון-קלע בחקירתו של ברמלי במארס האחרון על-ידי רשות ניירות ערך. החשד העיקרי שעולה לכאורה מהחקירה, כמו גם מדוחות שמסר המפרק לבית המשפט, הוא שבניגוד להבטחות שמסר ברמלי למשקיעי קרן קלע, חלקים מכספיהם לא שימשו למטרות שלשמם גויסו. קרן קלע נהגה לגייס אג"ח מחוץ לבורסה, תוך הבטחת תשואה דו-ספרתית למשקיעים ותוך הגבלת כל סדרת אג"ח לעד 35 משקיעים, וזאת כדי לחמוק מהחובה החוקית לפרסום תשקיף.

מעבר לחשד שהפרדת סדרות האג"ח השונות הייתה מעושה ומטרתה העיקרית הייתה להימנע מפרסום תשקיף - מדוח המפרק עולה כי חלק ניכר מהכספים נותבו לחברת רוביקון, אף שגויסו על-ידי קרן קלע, ומשם מיליונים רבים נותבו לכאורה למטרות פרטיות של ברמלי. זאת, בעוד ברמלי המשיך לגייס עוד ועוד כספים, ששימשו בחלקם לתשלום התשואה המובטחת למשקיעי הקרן הקיימים.

כך היה גם כשנקלעה הקבוצה לקשיי תזרים בעקבות החקירה בחודשים האחרונים. החקירה הביאה לגל של דרישות להחזרת כספים מצד נושים - והחברה בתגובה רק הגבירה את מאמצי השיווק שלה, מתוך מאמץ לגייס כספים חדשים, ובהם לשלם את החובות הישנים.

באוקטובר האחרון הוגשה הבקשה לפירוק על-ידי אחד מן הנושים שדרש את כספי השקעתו בסך 300 אלף שקל, והקרן התמהמהה בהחזרת הסכום. מאז מונה עו"ד חבר למפרק זמני לקרן ולחברת רוביקון, הוא מסר לבית המשפט פרטים על ניהול כספים בעייתי, לרבות הלוואות בסף 13 מיליון שקל לחברות פרטיות של ברמלי ועוד כ-16 מיליון שקל שהועברו לברמלי, אשתו ואמו בדרכים שונות. בכלל זה, 1.7 מיליון שקל שחברת רוביקון שילמה כערובה לשחרורו של ברמלי ממעצר.

קשה שלא להתפעל מחוסנו האישי של ברמלי, הצפוי לעמוד לדין בקרוב בגין מירמה בקשר עם הונאת המשקיעים לכאורה. בזמן שרשות ניירות ניירות ערך, המפרק וחלק ניכר מהמשקיעים, סבורים כי הוא עומד מאחורי אחד ממעשי ההונאה של התקופה - ברמלי עדיין משוכנע בצדקתו, מישיר מבט אל המשקיעים ואומר להם: "בואו, אחריי".