אנליסטים בשוק משוכנעים שהפד יעלה ריבית בעוד שבועיים

דוח התעסוקה לחודש נובמבר נותן לפד נתונים מספיקים על מנת להוציא את הצעד אל הפועל, לראשונה מאז 2006 ■ נשיא הפד בפילדלפיה: "יש להעלות הריבית בהקדם" ■ מזרחי טפחות: "יהיה פיחות בשקל נגד הדולר בתקופה הקרובה"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

"הנתונים מבטיחים כמעט סופית שהריבית בארה"ב תעלה החודש", אומר רונן מנחם, מנהל המחלקה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות, בתגובה לנתוני התעסוקה בארה"ב, שהצביעו על תוספת של 211 אלף משרות חדשות בנובמבר, ועדכון כלפי מעלה של הנתונים מאוקטובר וספטמבר.

מנחם אומר כי "עד יום ההחלטה (ביום ד' בעוד שבועיים) סביר שניחשף להתבטאויות של בכירי הפד שיכינו את הציבור למהלך, אם כי זה זמן שהשווקים מגלמים את המהלך. העלאת הריבית תלווה במסר שמדובר בצעד הננקט בפני עצמו ולא אחד מסדרה של העלאות שעליה הוחלט מראש - דבר שיקל על השווקים לספוג את המהלך. כך גם הבנה שעצם נקיטת המהלך מעיד על ביטחון של הפד שכלכלת ארה"ב ושוק העבודה שלה איתנים ובשלים מספיק.

"על כן, סביר להניח כי מעבר לתגובות מידיות, המקובלות במצבים כאלו, לא נראה השפעה נוספת על שער הדולר בעולם, או על שוק איגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות. חלק מתיסוף הדולר בעולם (עד אתמול) כבר גילם מהלך כזה.

"לאחר שהריבית תעלה (כאמור, בסיכוי גבוה), ימתינו בשווקים ימינו לתוצאות המהלך ולנתוני האינפלציה והתעסוקה הבאים ועד אז סביר שינועו ללא כיוון מוגדר. רגישות השווקים לנתונים הכלכליים תמשיך להיות גבוהה כמו בתקופה האחרונה, כך שצפויה רמה גבוהה של תנודתיות.

"לגבי ישראל, היות ובנק ישראל כתב בשתי הודעות הריבית האחרונות שהמדיניות המוניטארית תישאר מרחיבה תקופה ארוכה ושסיכוני הצמיחה גבוהים, סביר להניח שתהייה מגמה של פיחות בשער השקל כנגד הדולר בתקופה הקרובה".

גם הנשיא החדש של שלוחת הפד בפילדלפיה, פטריק הרקר, התייחס לנושא, ואמר כי על הריבית לעלות בהקדם. לדבריו, הפד מסתכן באיבוד האמינות שלו ורק מוסיף לחוסר הוודאות כשהוא לא מתמהמה עם העלאת הריבית.

גם האנליסטים בארה"ב משוכנעים כי מדובר בנתונים שיביאו להעלאת ריבית. סטיבן פופ מספוטלייט גרופ בארה"ב, אומר כי "אין בדוח אפילו דבר אחד מאכזב והפד יהיה מוכן להוציא את ה-ECB מהכלא לאחר הטעות שביצע אתמול".

ניל דוטה מרנסאנס מקרו אמר כי "אין יותר תירוצים. במקום לבזבז את הזמן, הפד צריך לראות מה קורה לנו מול הפנים. המסר מהנתונים של נובמבר ברור: אין ספק ששוק העבודה האמריקני מתחזק".

גם כלכלני BNP פריבא אמרו ש"הכל מוכן עבור הפד", ואיאן שפרדסון מפנתאון מקרואקונומיקס אמר כי "הדוח יותר ממספיק על מנת לחתום על העסקה ב-16 לחודש".