שוק העבודה בארה"ב הוסיף בנובמבר 211 אלף משרות

בשוק ציפו לתוספת של כ-200 אלף משרות חדשות ■ הנתון תואם לתחזיות של הפד בנוגע למצב שוק העבודה ■ גם החודשים אוקטובר וספטמבר עודכנו כלפי מעלה, ל-298 אלף ו-145 אלף משרות חדשות, בהתאמה

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

ארה"ב בדרך להעלאת ריבית ככל הנראה כבר החודש, לראשונה מאז 2006. על פי נתוני משרד העבודה האמריקני, שוק העבודה הוסיף בנובמבר 211 אלף משרות, מעל הצפי שעמד על 200 אלף, ושיעור האבטלה נותר על 5% - בהתאם לצפי. שיעור ההשתתפות במעגל העבודה עלה ל-62.5%.

גם החודשים אוקטובר וספטמבר עודכנו כלפי מעלה בשיעור של 35 אלף משרות, בסך הכל. באוקטובר מדובר על 298 אלף משרות חדשות בסך הכל, והנתון של ספטמבר עודכן כלפי מעלה ל-145 אלף.

הפד אמר מאז ומעולם כי התאוששות שוק העבודה הוא אחד הגורמים המרכזיים לסיום ההקלה המוניטרית והריבית האפסית שנהוגה בארה"ב כבר מהמשבר הפיננסי הגדול ב-2008, לצד עלייה באינפלציה. דוח התעסוקה, לצד נתוני מאקרו חזקים שפורסמו בארה"ב בחודשים האחרונים, לא יותירו ככל הנראה ספק בקרב קובעי המדיניות האמריקאים והם יעלו את הריבית ב-16 בדצמבר.

כן פורסמו שעות העבודה השבועיות, שירדו מעט, כצפוי, ל-34.5, וכן השכר לשעת עבודה, שעלה כצפוי ב-0.2%, ל-25.25 דולר לשעה.

עוד נתון מאקרו שפורסם באותה שעה - הגרעון המסחרי לחודש אוקטובר עלה ב-3.4% ל-43.9 מיליארד דולר, מעל הצפי שעמד על 40.6 מיליארד דולר לעומת גירעון של 40.8 מיליארד דולר בחודש הקודם. עוד פורסם כי הייצוא ירד באוקטובר ב-1.4%, בעוד הייבוא ירד ב-0.6%.

אתמול פורסם סקר ADP שהצביע על תוספת של 217 אלף משרות בסקטור הפרטי בנובמבר, מעל התחזיות בשוק שעמדו על תוספת של 200 אלף משרות. בנוסף, הנתון של חודש אוקטובר עודכן מעלה לרמה של 196 אלף משרות לעומת הנתון המקורי שעמד על תוספת של 182 אלף משרות.

יו"ר הפד ג'נט ילן דיברה אתמול וחזרה על דברים שבכירי הפד אומרים כבר שבועות רבים: הכלכלה האמריקאית מתפקדת טוב. ילן אמרה, כי התקיימו שני התנאים המרכזיים להעלאת הריביות - האינפלציה במגמת עלייה ושיפור מהותי בשוק העבודה. היא הוסיפה כי יהיה מסוכן לדחות יותר מדי את העלאות הריבית משום שזה "יאלץ את הפד לנקוט במדיניות מרוסנת באופן מפתיע וללא הודעה מוקדמת". ילן גם הזהירה עוד כי מדיניות הריבית האפסית מעודדת את המשקיעים לקחת סיכונים מיותרים. 

יור"ית הפד הביעה אופטימיות לגבי עתיד הכלכלה האמריקאית ואמרה כי היא צופה שהכלכלה תמשיך לצמוח בטווח הקרוב תוך שיפור נוסף בשוק העבודה. לדבריה, גם האינפלציה תעלה לעבר היעד שהציב הבנק ברמה של 2% (בשיעור שנתי). כל זאת מרמזים כמובן שההחלטה בדצמבר כבר פחות או יותר התקבלה. ימים יגידו...