ההצגה הכי טובה בעיר

כבר הרבה זמן לא ראינו הצגה כמו בהחלטת הריבית של גוש האירו. ומה בהמשך?

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

האם מריו דראגי סיפק את הסחורה ביום חמישי, או לא? תלוי באיזו פוזיציה אתה נמצא. מה שבטוח הוא שצפינו בהצגה מלאת הפתעות ותהפוכות כמוה לא ראינו זמן רב. למעלה מ-4.5% פער בין השער הגבוה לנמוך במהלך שעות מסחר בודדות בצמד אירו-דולר.

זה התחיל בהדלפה, איך לא, בחסות הפיננשל טיימס, שכבר בשעה שתיים וחצי - רבע שעה לפני מועד הפרסום הרשמי - דיווח כי הריבית תישאר ללא שינוי. הדיווח גרם להתחזקות האירו, המשיך במשפט הראשון שיצא לכותרות ודיווח על הפחתת ריבית, מה שגרם להתחזקות הדולר, המשיך בידיעה המלאה שהבהירה כי הריבית עצמה נשארת ללא שינוי ורק הריבית על הפיקדונות תרד באורח שולי והסתיים במסיבת העיתונאים שהבהירה שלעת עתה לא נחוצים צעדים נוספים.

אז מי שרצה להיות מופתע - הופתע, אבל מי שקרא את מה שנכתב כאן בשבוע שעבר ממש לא הופתע. כל ההערכות להמשך התחזקות הדולר היו מוגזמות (האמנתם לגולדמן זאקס שקרא למכור אירו לפני ההחלטה? תהיו בטוחים שהוא מכר דולר דווקא. ככה זה בתשעה מתוך עשרה מקרים).
היטיב לתאר זאת אחד מבכירי הבנק המרכזי בגוש האירו שאמר במילים פשוטות - "מה אתם רוצים מאיתנו? השוק החליט בשבילנו מה נעשה, אז תבואו בטענות לשוק". צודק הבכיר. דראגי בסך הכל אמר לפני חודשיים שאם יהיה צורך בצעדים נוספים הוא לא יהסס. האם היה צורך? בוודאי שלא, במיוחד לנוכח נתוני החודשיים האחרונים.

ילן, דראגי וכל קובעי המדיניות בעולם מתים כבר לראות עולם עם ריביות שפויות. ילן הדגישה זאת שוב ועל כן נראה שהיא תנקוט צעד ראשון בכיוון ב-16/12, אולם שימו לב לנתון החשוב שלא נעלם מעיניה - הגירעון המסחרי. הדולר החזק פוגע בארה"ב והגירעון התרחב וימשיך להתרחב עוד יותר גם בחודש הבא. לכן גם אם תעלה הריבית זה יהיה צעד חד פעמי על מנת שהדולר יחזור להיסחר בשיווי משקל נוח לאמריקאים. זכרו תמיד: הכלב מכשכש בזנב ולא להיפך. ארה"ב תקבע את המהלכים הבאים ולא אף אחד אחר.

ובאשר לשוק המקומי, קיבלנו כאן את המתאבן למהלך האמיתי שמתכננים הספקולנטים תוך שהם מנצלים את חוסר האונים שמפגין בנק ישראל בתקופה האחרונה. לאורך כל תקופת התחזקות הדולר בעולם מנעו חובבי השקל מלתת למהלך ביטוי גם למול השקל והדולר נסחר כאן ביציבות בה בשעה שיתר המטבעות התרסקו למול השקל. בנק ישראל איפשר למהלך להתרחש כמעט ללא התערבות וזו טעותו החמורה.

הכתובת היתה על הקיר וגם על כך כתבתי כאן בשבוע שעבר. ברגע שהאירו הרים ראש החלה החגיגה וכמובן שהיא התרחשה בעיקר ביום שישי אחר הצהרים, בשעות שאפשר להשפיע על השער ללא הפרעה (נציגות בנק ישראל בניו יורק מיועדת כנראה עדיין רק להרמות כוסית). בשלב מסוים נסחר הדולר כבר ב 3.80 שקל לדולר! 

בבנק ישראל כנראה אוהבים להקשיב לכלכלנים דוגמת כלכלן קרן המטבע שנאם אמש בוועידת "גלובס". לכלכלנים אלו אין מושג איך מתנהל שוק המט"ח והם מנסים להסביר הכל במונחים כלכליים לקול צחוקם הרם של שחקני המטבע. בכירי בנק ישראל והנגידה בראשם חייבים להתעשת מהר ולהפסיק לסמוך על ההנחה שהאמריקאים יעשו עבורם את העבודה. זה לא יקרה. המשך הרפיון יגביר עוד יותר את הלחץ על השקל והתוצאות יהיו הרות אסון לכלכלת ישראל.