לא על חשבון העובדים

מול הכוח של חברות הביטוח, סלינגר צריכה להעדיף את רווחת העובדים

דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור
דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור

1. בהסתדרות כבר ידעו בעבר ימים לא מוצלחים, בלשון המעטה, בהם אנשי האוצר להטטו במספרים ושינו את עולם הפנסיה מהקצה בלי שהארגון מצליח להשיב מאבק ראוי, לא בהפגנות ובשביתות - אלא דווקא באותם כלים ממש של נתונים, טבלאות והסתברויות. והנה בסיבוב הנוכחי, לפחות בעניין הביטוח הסיעודי, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פוגש את אגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בהסתדרות. כן, יש אגף כזה כבר כמה שנים, ומיטב אנשי האוצר עובדים בו ואפילו קיבלו שם העלאה יפה.

אל הדיונים שהתקיימו לאחרונה בין האגפים, הראשון בראשות דורית סלינגר והשני בראשות מיה פרי אלתרמן, הצטרף גם יועץ חיצוני מטעם ההסתדרות: אלן פפרמן, בעבר האקטואר הראשי של משרד האוצר, לא פחות. פפרמן עבר על המספרים והרגיע את חבריו הוותיקים: אתם יכולים לישון בשקט, חברות הביטוח ישרדו יפה את הוצאות הסיעוד בפוליסות הקבוצתיות גם עוד עשרות שנים, אם צריך לתקן את הפוליסות - לא על חשבון העובדים.

2. אם יש ממונה על אגף הביטוח באוצר שעובד בשביל הציבור ולא בשביל חברות הביטוח, זו דורית סלינגר. היא הוכיחה זאת בביטוחי הבריאות, בפישוט הפוליסות, בשקיפות ובאמירות שהפכו גם למעשים.

סלינגר, תהיו בטוחים, באמת משוכנעת שהמכשיר הזה שנקרא ביטוח קבוצתי אינו מתאים לתחום הסיעוד. ובאמת, בצד המחיר הזול והתנאים המיטיבים, יש גם מחיר שלא מעט נאלצו לשלם לאחרונה: אי חידוש הפוליסה על-ידי חברת הביטוח ומעבר לפוליסה חדשה במחיר אסטרונומי. סלינגר מעדיפה שתשלמו כבר עכשיו יותר, אבל שבסוף יהיה מי שישלם לכם.

3. בסופו של יום, נראה כי הדבר הנכון לעשות נמצא איפשהו באמצע. מחד לשאוף לסטנדרטיזציה שתאפשר תחרות בצד ביטחון לאורך זמן, ומנגד לא לשלול מהעובדים את היכולת הארגונית שלהם, אם באמצעות ארגון עובדים ואם באמצעות המעסיק, לנצל את כוחם המשותף כדי לקבל תנאים טובים יותר. מול הכוח של חברות הביטוח, נדמה שסלינגר צריכה להעדיף את אלה הראשונים.