ב"י סירב לפתוח לתחרות את סליקת אמריקן אקספרס ודיינרס

ועדת שטרום לא קיבלה את ההצעה, על רקע עמדת בנק ישראל לפיה אין בעייתיות בקשר המונופוליסטי שבין אמריקן אקספרס וישראכרט

אמריקן אקספרס
אמריקן אקספרס

ועדת שטרום דחתה הצעה להרחיב התחרות גם לסליקת כרטיסי אמריקן אקספרס ודיינרס. ל"גלובס" נודע כי לוועדה הוצע להמליץ כי מנפיקת אמריקן אקספרס, חברת פועלים אקספרס, תוכרז כ"מנפיק בעל היקף פעילות רחב" - הכרזה שתקשה עליה להמשיך ולהשתמש באופן בלעדי בשירותי הסליקה של ישראכרט שאליה היא קשורה. ההכרזה הייתה מאפשרת גם לחברות הסליקה האחרות - לאומי קארד וויזה - להתמודד על מתן שירותי הסליקה לפועלים אקספרס. פתרון דומה הוצע גם למנפיקת כרטיס האשראי דיינרס הקשורה לחברת כ.א.ל. אלא שככל הנראה ההצעה לא התקבלה על רקע עמדת בנק ישראל לפיה אין בעייתיות בקשר המונופוליסטי שבין אמריקן אקספרס וישראכרט.

שתי החברות - אמריקן אקספרס וישראכרט - מנוהלות בפועל על ידי אותו מטה ובידי אותם אנשים.

גורמים הקשורים לוועדה טענו כי פועלים אקספרס מנצלת לרעה את כוחה בכך שמי שמבקש לכבד את כרטיסי אמריקן אקספרס שהיא מנפיקה מחויב למעשה להתקשר עם ישראכרט.

אם תוגדר פועלים אקספרס מנפיק בעל היקף פעילות רחב היא לא תוכל לסרב להתקשר עם חברות סליקה אחרות, אלא מטעמים סבירים. הבעיה שכיום ההגדרה הזו מוגבלת לחברות המנפיקות יותר מ-10% מכרטיסי האשראי, או מי שבאמצעותו מבוצעות יותר מ-10% מסכום העסקאות השנתי הכולל בכרטיסי אשראי. פועלים אקספרס מחזיקה לפי הערכות בנתח שוק של כ-7%-8% משוק כרטיסי האשראי, כך שהיא איננה עונה להגדרה של מנפיק בעל היקף פעילות רחב. מבדיקות שנערכו לאחרונה בוועדת שטרום עולה כי אין צורך לשנות את החוק הקיים על מנת להחיל על פועלים אקספרס את ההגדרה - ודי בהחלטה מנהלית של המפקח על הבנקים לשם כך.