שאלת מיליון הדולר

מה יקרה בשווקים אחרי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב ביום רביעי?

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

עיני כל העולם יהיו נשואות השבוע לעבר עבר מה שמתוכנן להיות האירוע הפיננסי המשמעותי של 2015: ביום רביעי הקרוב, אמורה ג'נט ילן, נגידת הבנק המרכזי של ארה"ב, להודיע חגיגית על תום עידן הריבית האפסית ותחילת עידן החזרה לשפיות.

יש כמעט קונצנזוס מוחלט שהריבית תעלה ורק הצניחה המתמשכת במחירי הנפט, שהגיע ביום שישי למחירו בעת המשבר של 2008, עלולה לדחות שוב את מועד ההעלאה בשל האינפלציה האפסית.

קשה לראות הפעם את ילן מפתיעה, שכן הדבר יתפרש באופן שלילי ביותר ויגרום לזעזוע גדול בשווקים, זעזוע ממנו חוששים בפדרל ריזרב ובעיקר בשוק ההון האמריקאי. מי שקיווה לראלי סוף שנה התבדה ויסתפק במקרה הטוב במיני ראלי של מספר ימים, במידה ונאומה של ילן יתקבל בחיוב. בניגוד למה שמקובל לחשוב, העלאת הריבית תגרור תגובה חיובית בשווקים והפתעה בדמות הותרת הריבית ללא שינוי תגרום לירידות חדות.

מכיוון שהעלאת הריבית נתפסת כבלתי נמנעת, צריך להקדיש את מירב תשומת הלב להודעה שתלווה את ההעלאה. לעניות דעתי תורכב ההודעה משני אלמנטים: האחד שייקח בחשבון את עוצמת הדולר והשני שימנע זעזועים מיותרים בשווקים לקראת 2016 המאתגרת בפני עצמה.

לסיכום סביר מאד שנשמע שמדובר בהעלאה חד פעמית ובעקבותיה ירצו חברי הפד לראות את הנתונים בחודשים הקרובים על מנת להחליט על מועד וקצב ההעלאות הבאות. הודעה כזו תגרום לשקט חיובי בשווקים ובעיקר בשוק המט"ח שם יחזור הצמד דולר-אירו להיסחר בטווח שיווי המשקל 1.10-1.15 עליו הצבעתי כאן בשבוע שעבר, טווח שנוח בשלב זה לשני הגושים.

ואילו אצלנו, שוק ההון ימשיך לשעמם ולעקוב אחר הנעשה בארה"ב. עיקר תשומת הלב תופנה לשוק המט"ח ולמאמצי בנק ישראל לבלום את התנפלות הספקולנטים על השקל. לאחר שחצה את שיא כל הזמנים במהלך המסחר בתחילת השבוע, ביצעו בבנק ישראל מספר מהלכים חשובים, שעל חלקם ממשיכים לסרב לדווח ועל אחרים דברה הנגידה בוועידת ישראל לעסקים.

ההצהרה שהריבית כאן לא בהכרח תעלה בצמוד להעלאה בארה"ב, נועדה בין היתר לתמוך בהיחלשות השקל ולאזן את ההצהרה בדבר צמצום רכישות בנק ישראל במסגרת תכנית הגז. כתוצאה מכך שוב עלו משמעותית פערי הריבית בין הדולר לשקל בבנקים (הריבית הדולרית במונחי SWAP גבוהה מהשקלית ביותר מ-1% לשנה) והשקל נסוג מעט מהשיא. סוף השבוע שוב הוכיח כי בנק ישראל ייאלץ להתמודד יותר בנחישות, אם ברצונו להתגבר על הגל הספקולטיבי האחרון.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il  ■  www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. 

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.