חוות דעת תימנע קנס וגירעון

המנהל ינסה להטיל קנס גירעון, אך ראייה לקיומה של חוות דעת תהווה הגנה טובה בוועדת הערר

כותרת ראשית: חוות דעת ומיסוי מקרקעין                              

הכותב: זיו שרון, עו"ד;

הכותב ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין

 

בחוק ההסדרים האחרון הוצאו חוו"ד במיסוי מקרקעין  מחובת הדיווח.  יש לשער כי נושא זה סביר שיתגלגל עוד במסדרונות בית המחוקקים.

ברשימתנו הנוכחית נתמקד בשאלה האם יש מקום לחוו"ד במיסוי מקרקעין,  ובמיוחד  ביחס לעסקאות המדווחות על ידי הצדדים לעיסקה, להבדיל מפעולות שאינן חבות דיווח כיוון שאינן עולות כדי מכירת זכות במקרקעין, או פעולה באיגוד מקרקעין.

מקובל לחשוב שפועלן העיקרי של חוו"ד מקצועיות הינו ההגנה בפני אישום פלילי בהסתמכות על עצת מומחה לאור פסק הדין העליון בעניין פרומדיקו (ע"פ 1182/99 פרומדיקו בע"מ ואח' נ' מדינת ישראל). אמנם כך הם פני הדברים בפן הפלילי. לכן, יש הטועים לחשוב שאין כלל צורך בחוו"ד כאשר יש גילוי מלא לרשויות מיסוי מקרקעין על עיסקה ומצורפים כל המסמכים הנלווים אליה, הגם שגישת הצדדים לעיסקה עשויה שלא לתאום לעמדת מנהל מיסוי מקרקעין.

עם זאת יש לשים לב כי בשנים האחרונות משתמש מנהל מיסוי מקרקעין בסמכות שהיתה קימת לו בסעיף 95 לחוק מזה שנים, ואשר הורחבה בתיקון 76 לחוק בשנת 2013. למנהל קיימת סמכות להטלת קנס בשיעור של 15% מהפרש המס במקרים של התרשלות, וקנס של 30% מהפרש המס במקרה של זדון. לאפשרויות אלו התווספו מספר מקרים נוספים המאפשרים הטלת קנס גירעון בשנת 2013.

יש לשים לב שיסוד הטלת הקנס בשיעור הנמוך הינו היעדר התרשלות מצד הנישום. התייעצות והצטיידות בחוו"ד ממומחה אכן מעידים על היעדר התרשלות, וקל וחומר על היעדרו של זדון.

ואכן, פס"ד מגדניית הדר בבית המשפט המחוזי בירושלים כבוד השופט דוד מינץ (ע"מ 22037-11-11 מגדניית הדר בע"מ נ' פ"ש ירושלים) (אמנם בתחום מס ההכנסה, אך יש מקום להקש מלא לענייני מיסוי מקרקעין) קובע כי מקום שהיתה התייעצות וניתנה חוו"ד, לא היתה התרשלות בהגשת הדיווח. בית המשפט, למרות שלא קיבל את עמדת המערערת לגופו, הסוגיה היחידה לגביה ניתנה חוו"ד, הינה הסוגיה היחידה לגביה לא הוטל קנס גירעון.

 על כן, לטעמנו, התייעצות וקבלת חוו"ד משפטית ביחס לצדדיה המשפטיים מיסויים של העיסקה מספקת הגנה בפני הטלת קנס גירעון.

אין זה אומר כי המנהל לא ינסה להטיל קנס גירעון, אך ראייה לקיומה של חוו"ד תהווה הגנה טובה בוועדת הערר.

לטעמנו, הוא הדין אף ביחס לחוו"ד שמאי בנוגע לשווי. דהיינו בהינתן הסתמכות על חוו"ד שמאי גם אם עמדת המנהל שונה ביחס לשווי, לכל היותר יוכל להטיל מס נוסף אך לא קנס גירעון.

 

הכותב הינו ממשרד זיו שרון ושות', עורכי דין

האמור במאמר הינו על דעת הכותב בלבד, אינו משקף בהכרח את עמדת רשויות המס ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני.