ועדת שטרום תפרה את הג'וב הבא של דרור שטרום?

באופן רשמי לא צוין מי יעמוד בראש ועדת היישום, אולם לשטרום ישנו הסיכוי הטוב ביותר לעמוד בראשה כמי שעמד בראש הוועדה שגיבשה את ההמלצות ובקיא יותר מכולם בחומר המקצועי ■ לשכת שר האוצר: "דרור שטרום מעולם לא פנה לשר האוצר בבקשה לעמוד בראש וועדת היישום"

דרור שטרום / צילום: תמר מצפי
דרור שטרום / צילום: תמר מצפי

האם דרור שטרום, יו"ר הוועדה להגברת התחרות בבנקים, יכהן כמפקח על שיעקוב אחר יישום הרפורמה בבנקאות? בדוח שפרסמה אתמול (ב') הוועדה נכתב כי היא ממליצה להקים ועדת יישום שתעקוב אחר יישום ההמלצות ושידווחו לה כל הרגולטורים הפיננסים.

באופן רשמי לא צוין מי יעמוד בראש הוועדה, אולם לשטרום ישנו הסיכוי הטוב ביותר לעמוד בראשה כמי שעמד בראש הוועדה שגיבשה את ההמלצות ובקיא יותר מכולם בחומר המקצועי.

גורמים באוצר מספרים כי שר האוצר משה כחלון לא הבטיח לשטרום לעמוד בראש הוועדה, וייתכן ששטרום עצמו לא באמת ירצה את התפקיד, כך שכעת זהותו של העומד בראש הוועדה היא בגדר תעלומה.

תפקידה של ועדת היישום, כפי שהוגדר בדוח שטרום, הינו "עריכת בדיקות תקופתיות של מצב התחרות בשוק, איתור בעיות בהתפתחות התחרות, גיבוש המלצות לגבי תיקונים נדרשים ובעניינים ספציפיים". הוועדה תוקם בחקיקה וידווחו לה כל הרגולטורים הרלוונטים, קרי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר. עם זאת, ועדת היישום תהיה על תקן משקיף ולא תוכל להחליט אילו צעדים לאמץ: "הרגולטורים על שירותים בנקאיים ופיננסים נפוצים יביאו את צעדי הרגולציה שלהם להתייעצות בעניין השפעתם על התחרות בשוק הפיננסי לוועדת היישום. לוועדת היישום לא תהיה זכות החלטה לגבי אימוץ צעדים אלו".

בכתב המינוי של ועדת היישום יוגדרו משתנים כלכליים בסיסיים שיהוו אינדיקטורים אשר על פיהם תיבחן התפתחות התחרות במערכת הפיננסית, והוועדה תעקוב אחריהם. "כל המפקחים על הגופים הפיננסים ידרשו למסור לידי הוועדה, פעם בשנה, את האינדיקטורים שיוגדרו לעיל ועיבודים של אותם אינדיקטורים הכפופים לחובת הסודיות שאין בהם כדי לחשוף מידע פרטני", נכתב בדוח, מה שמדגיש כי מדובר ברגולטור שישקיף על שאר הרגולטורים במערכת הפיננסית.

ממשרד האוצר נמסר כי "הוועדה כנראה תורכב מנציגי בנק ישראל, הגבלים עסקיים ומשרד האוצר. דרור שטרום לא אמור להיות חבר בוועדה".

מלשכת שר האוצר נמסר: "דרור שטרום מעולם לא פנה לשר האוצר בבקשה לעמוד בראש וועדת היישום. שטרום ממלא את תפקידו בצורה המקצועית ביותר וימשיך לעשות כך עד שהוועדה תסיים את עבודתה."