הדולר היציג טיפס ב-0.5% ל-3.878 שקלים; האירו נחלש

האירו היציג נחלש בכ-0.15% ל-4.2356 שקלים ■ בשווקים מתכוננים לאירוע השיא של השנים האחרונות: החלטת הפד הגורלית שעשויה לסיים את עידן הריביות האפסיות

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ד') בהתחזקות הדולר מול השקל, בעוד בשוק ממתינים בדריכות לקראת החלטת הריבית של הפד הערב. הדולר היציג התחזק בכ-0.5% ל-3.878 שקלים והאירו היציג נחלש בכ-0.15% ל-4.2356 שקלים. בעולם, האירו נסחר ביציבות סביב 1.094 דולרים לאירו.

כאמור, ה"דובדבן שבקצפת" היום הוא החלטת הריבית של הפד. בשוק מעריכים כי הבנק המרכזי של ארה"ב יסיים היום את עידן הריביות האפסיות ויעלה אותן לראשונה מזה כעשור. ע"פ התחזיות, הפד יעלה את הריביות ב-0.25% לטווח של 0.25%-0.5%. האנליסטים ינסו לנתח ולהעריך, ע"פ הטון שינקוט הפד בהודעת הריבית ובמסיבת העיתונאים, מה יהיה קצב העלאות הריבית בטווח הקרוב. 

וכיצד יגיב הדולר לאחר ההחלטה? "הדולר נסחר ברמות יותר אטרקטיביות כנגד המטבעות של ה-G10, אנו מעריכים שהמטבע האמריקאי יתחזק באופן מיידי אם הפד יחליט להעלות את הריביות", מציינים אנליסטים ב-BNP Paribas.

"השחקנים לטווח ארוך בשוק המט"ח ככל הנראה נוקטים בפוזיציית לונג על הדולר, אך נראה כי הסוחרים לטווח קצר מבעים התאמות רבות בפוזיציות שלהם לקראת החלטת הריבית", מציין סוחר מט"ח ל-CNBC.

מנגד, ב-J.P מורגן סבורים כי הדולר דווקא ייחלש לאחר החלטת הריבית וזאת משום שהסוחרים יינקטו באסטרטגיה של "לקנות בשמועה ולמכור בידיעה". "בהתחזב בכך שקיימים פוזיציות לונג בהיקף עצום שנפתחו ע"י שחקנים ספקולנטים, מאוד סביר להניח שהדולר יילחץ מטה לאחר ההחלטה, אם הפד אכן ייענה לציפיות המשקיעים".

 

בזירה המקומית, הסוחרים מגיבים לקריאת מדד המחירים שפורסמה אתמול והצביעה על ירידה מפתיעה של 0.4% בנובמבר בעוד בשוק ציפו לירידה של עד 0.2%. ב-12 החודשים האחרונים רשם המדד ירידה של 0.9% והמדד ללא דיור ירד ב-1.7%. 

עידן אזולאי, מנהל השקעות באפסילון, מציין בתגובה למדד כי "המדד רק ממחיש את ההבדלים שילכו ויעמיקו בין המדיניות המוניטרית של ישראל ושל ארה"ב מה שאומר שהריבית הנמוכה תמשיך ללוות אותנו עוד זמן רב".

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל מטפס לעבר 3.87 וזאת כאשר בשוק מתחממים לקראת אירוע השיא הערב, החלטת הריבית של הבנק הפדרלי בארה"ב. לאחר שבימים האחרונים בשוק העדיפו לנקוט מעט זהירות לקראת ההחלטה, נתוני האינפלציה שפורסמו אמש בארה"ב, והיו הגבוהים ביותר מאז מאי 2014, החדירו שוב במשקיעים ביטחון כי הבנק הפדרלי יממש את הבטחתו ויעלה היום את הריבית".

ב-FXCM מוסיפים עוד: "למעשה, הבנק הפדרלי, שמאוד חרד ליציבות השוק הפיננסי ולסנטימנט המשקיעים, עלול להטיל את השוק לסחרור מסוכן אם שוב יהסס ויחליט לדחות את העלאת הריבית בעוד פגישה. מלבד שאלת העלאת הריבית, בשוק ינסו ללמוד מתוך הצהרת הבנק ומסיבת העיתונאים מה תוכניותיו של הבנק ל-2016, באיזה קצב הוא מתכוון לנרמל את הריבית ומהם הפרמטרים להמשך מדיניותו. ההחלטה הערב צפויה לעורר תנודתיות רבה בשוק המט"ח, אך יש לזכור כי מדובר בשבוע לפני חג המולד, והמשקיעים יעדיפו שלא להסתכן בחשיפת יתר רגע לפני שכולם פורשים לחופשתם".

בפריים ברוקר מציינים כי "הפוקוס של המשקיעים יתרכז ברמזים לגבי המשך המדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב בשנה הקרובה שהם אף יותר חשובים מהחלטת הריבית עצמה. להערכתנו, היום בערב אחרי החלטת הריבית הדולר ייחלש מול המטבעות העיקריים בעולם - ובעיקר מול האירו. היעד שלנו הוא כי האירו ייחלש לרמות שבהן שרר לפני הכרזת הריבית באירופה".