נעילה חיובית בבורסה; אל-על טסה 7.1%, מניות הגז ירדו

עליות שערים בוול סטריט ■ הנפט ממשיך להדאיג את סוחרי המניות ■ קרנית פלוג: בנק ישראל ישמור על ריבית נמוכה לאורך זמן ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בתל-אביב ננעלה היום (ב') במגמה חיובית, לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות שערים חדות, בהתאם למגמה דומה שנעלה את המסחר בוול סטריט ביום שישי האחרון. כעת נסחרים שוקי העולם בעליות שערים.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל. 

 

בשוק המט"ח ננעל הדולר היציג בעלייה של 0.1% ל-3.9 שקלים, והאירו עלה ב-0.56% ושערו היציג נקבע על 4.237 שקלים.

בנק ישראל לא ישנה את מדיניותו בנושא הריבית, למרות העלאת הריבית בארה"ב לפני שבוע. כך אמרה היום נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. היא אמרה שהריבית תישאר נמוכה, ובעקבות כך נחלש השקל מול הדולר והאירו. בנוסף, מתחה פלוג ביקורת חריפה על ועדת שטרום לקידום הרפורמה בבנקים ואמרה כי הבנק "יתנגד בתוקף לצעדים שעלולים לזרוע את זרעי המשבר הבא או לפגוע בציבור הלקוחות".

התנודתיות שולטות בשוקי המניות בעולם בימים אלה, כשאחרי הודעת הריבית של הפד בשבוע שעבר נסחרו המדדים המובילים בוול סטריט בעליות שערים חדות - רק כדי ליפול בחדות בסוף השבוע. רבים מעריכים כי השווקים "מעכלים" עדיין את החלטת הריבית ואת המשמעויות שלה על הכלכלה האמריקאית בפרט ועל הכלכלה העולמית בכלל.

מכל מקום, ההתמקדות עוברת עכשיו, בין היתר, לנפט. מחיר הנפט צלל בשבוע שעבר לרמה של פחות מ-35 דולר לחבית ואנליסטים בשוק, כמו בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, סבורים כי יעד של 20 דולר לחבית הופך יותר ויותר ריאלי. זאת, כיוון שאופ"ק מסרב לחתוך את תפוקת הנפט שלו ובמקביל תעשיית פצלי השמן בארה"ב מפגינה איתנות גם אל מול המחירים הנופלים. 

ירידה במחירי הזהב השחור עתידה לפגוע בכלכלה העולמית, ולכך יש להוסיף את הפקטור של הסרת הסנקציות מעל איראן, המתוכננת לתחילת 2016. ייצוא נפט על ידי האיראנית צפויה ללחוץ עוד על המחירים הנמוכים ממילא.

 

מבית ההשקעות "טופ אלפא" נמסר כי "כצפוי, העלאת הרבית בארה"ב בשבוע שעבר, יחד עם מתווה העלאות הרבית העתידי המדבר על עליית רבית של 1% במהלך 2016, גרמה לתנודות חריפות למדי בשווקים, אך נראה שהשווקים עיכלו את החדשות בתחום זה. הנפט ממשיך למשוך עניין, כאשר מחירו ממשך ויורד אל מתחת לרף 35 דולר. ירידת מחיר הנפט פוגעת בתעשיית הנפט, הגז וכן בתעשייה המתפתחת של אנרגיות מתחדשות וגורמת לסנטימנט שלילי ביחס לכלכלה בכללותה. יחד עם זאת, כדאי לזכור שחלק ניכר מעלויות הייצור והתחבורה העולמיות עדיין מתבסס על נפט ותוצריו השונים, כך שירידת המחיר מוזילה את עלויות הייצור ומגדילה את רווחי החברות, יחד עם קיטון משמעותי בהוצאות התחבורה של הצרכנים - דבר שבתורו צפוי להגדיל את הצריכה".

אל על מקבלת המלצה ומזנקת

סביב מחירי הנפט, והציפייה לשיפור בעקבות החתימה על מתווה הגז, מניות הגז מוסיפות לעמוד במוקד. נציין את אבנר  ורציו , ואת קבוצת דלק , שקיבלה אתמול העלאת מחיר יעד אגרסיבית מברקליס ל-1,143 שקל.

 אסיפת בעלי המניות של דיסקונט השקעות (דסק"ש) דחתה היום את בקשת הדירקטוריון בראשותו של הבעלים אדוארדו אלשטיין, לאשר את חבילת השכר של המנכ"ל הנכנס גיל שרון. מדובר בחבילת תגמול יוצאת דופן, ששוויה עומד - גם לאחר שהופחתה לאחרונה - על 58 מיליון שקל לחמש שנים (עד 11.6 מיליון שקל לשנה).

מניות הבנקים, ביניהן לאומי  והפועלים , התאוששו לאחר ירידות חדות שנרשמו אתמול. כיל , מנגד, המשיכה לאבד גובה. 

גם אחרי זינוק של למעלה מ-300% במניית אל על  מתחילת 2015, בפסגות סבורים כי המניה זולה מאוד. בפסגות החלו לסקר את המניה בהמלצת "קנייה" ובמחיר יעד של 4.5 שקלים - פרמיה של כ-70% על פני מחיר המניה בבורסה.

חברת פלוריסטם  מדווחת הבוקר על התקדמות מהותית במסגרת מסלול האישור המואץ ביפן. החברה הגיעה להסכמות עם הרשות הרגולטורית ביפן אודות מתווה הניסוי האחרון לפני שיווק של תאי PLX-PAD  לטיפול בחולי טרשת עורקים חמורה בגפיים התחתונות (CLI).

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]