שוק הגמל הישראלי בדרך לשנה החלשה ביותר מאז 2011

צפי לתשואה של 2%-2.5% בסיכום שנתי בשוק הגמל - הרבה מתחת לממוצע, כאשר בחודש דצמבר מסתמנת תשואה שלילית של כ-1%

פנסיה / צילום: שאטרסטוק
פנסיה / צילום: שאטרסטוק

עם פתיחת שבוע המסחר האחרון לשנת 2015, ניתן להעריך ששוק הגמל צפוי להציג בחודש דצמבר תשואה שלילית של כ-1%, שתוביל לתשואה ענפית של 1%-1.25% בכלל ברבעון הרביעי. לאחר שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2015, הציג שוק הגמל תשואה נומינלית ברוטו של כ-0.9%, הרי שעל פי ההערכות, צפוי שוק הגמל להציג תשואה שנתית מצרפית שתנוע סביב רמה של 2% עד ל-2.5%.

המסלולים המצטיינים בגמל צפויים להציג בסיכום 2015 תשואות שיגיעו אף לרמה של סביב 3%. למול אלה, יהיו כנראה כמה מסלולי דגל שיציגו השנה תשואה של 1.2-1.5% בלבד. בהנחה שלא יתרחש מהלך דרסטי בשבוע המסחר האחרון לשנה זו, שהחל היום, הרי שמדובר בתשואה החלשה ביותר שרשם שוק הגמל מאז שנת 2011, שהסתיימה עם תשואה שלילית של מינוס 2.95% בשוק הגמל לתגמולים. בשלוש שנים האחרונות רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה נומינלית ברוטו של כ-5.4% (2014) 9.1% (2013) ושל 10% (2012).

שנה טובה, עד יוני

על פי נתוני הגמל נט, בין השנים 1999 לסוף 2014, תקופה של 16 שנים, רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה שנתית נומינלית ברוטו בשיעור ממוצע של כ-7.2%. זאת, נציין, לעומת תשואה נומינלית ברוטו שנתית ממוצעת של כ-8.2% שהשיגו באותה התקופה הפוליסות המשתתפות ברווחים ("ביטוחי המנהלים"), ותשואה שנתית ממוצעת של כ-7.4% בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות.

נזכיר כי שנת 2015 החלה ברגל ימין. מינואר ועד מאי התשואות היו חיוביות, של מעל 6%, ונראה היה ששוק הגמל בדרך להכות את התשואות שהשיג בשנים קודמות. ואולם, בחודש יוני הגיעה נפילה של ממש בתשואות, ולאחר מכן הגיעו חודשי הקיץ שהיו קשים אף הם.

לדברי אמיר גיל, סמנכ"ל השקעות בפסגות גמל ופנסיה, שקופת גדיש כללי שהוא מנהל, צפויה לבלוט במעלה דירוג התשואות השנה: "שנת 2015 התאפיינה בתנודתיות רבה יותר ממה שהורגלנו בו בחמש השנים האחרונות. מה שעשה את עיקר ההשפעה, היה הציפיה להעלאת הריבית בארה"ב. זה השפיע על התחזקות הדולר, למול כל המטבעות, והביא למשיכת כספים גדולה מהשווקים המתעוררים, שחלקם חווה קשיים נוספים משום הנפילה הניכרת במחירי הנפט.

"כל אלה הביאו לשנה עם הבדלים יחסית גדולים בין שווקי המניות השונים. כך, היו שוקי ההון האירופיים והיפני שסיימו את השנה עם תשואות נאות מאוד, בצל המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים, ולמולם השוק בארה"ב שהיה עם תשואות אפסיות, כששוקי ההון בשווקים המתעוררים היו עם תשואות שליליות".

עוד הוא מסביר ש"למרות החששות, ובניגוד למצופה, העלאת הריבית בארה"ב לא הביאה לעליית תשואות באג"ח הממשלתי בטווחים הארוכים, אלא השפיעה רק בארה"ב ורק באג"חים הממשלתיות טווחים הקצרים של עד חמש שנים. עם זאת, העלאת הריבית ונפילת תחום האנרגיה בארה"ב (בשל מחירי הנפט) גרמו לנפילה בשוק ה-High Yield בארה"ב, שמתאפיין ברכיב לא קטן של חברות אנרגיה. זה משפיע על כל השוק הקונצרני בארה"ב, ומביא לפתיחת מרווחים, גם בשווקים המתפתחים", הוא הוסיף.

"תשואות נמוכות - גם ב-2016"

בהסתכלות קדימה, גיל מעריך כי "לכיוון המטבע תהיה השפעה. אם הדולר ימשיך להתחזק, ימשיכו להיות בעיות בארה"ב ומחוצה לה. מנגד, אם הדולר מיצה את התחזקותו, ואם נראה התאוששות או התייצבות בשוקי הסחורות והאנרגיה, זה ישפיע מאוד לטובה על שוקי המניות - בעולם ובישראל. כך, למטבעות השפעה חשובה מאוד לגבי כיוון השווקים. אנו מעריכים שלא תהיה מגמה ברורה לגבי המטבע ולכן אפשר להעריך שב-2016 תימשך התנודתיות הגבוהה לצד פוטנציאל תשואות נמוך יחסית. כלומר, נראה שנקבל עוד מ-2015 גם בהמשך".

ומה לגבי השוק המקומי? לדברי גיל, "אנו מעריכים שמה שקורה בשוק המניות בישראל לא שונה בהרבה ממה שקורה בעולם. יש פה פוטנציאל צמיחת רווחים חד ספרתי של 5% עד 8%. אנו לא בתימחור יתר, ואני מעריך שזה גם פוטנציאל הצמיחה, פחות או יותר, במניות ת"א 100".

מה עשה שוק הגמל בהשוואה לשנים קודמות
 מה עשה שוק הגמל בהשוואה לשנים קודמות