הבורסה בת"א ננעלה בירידות; קבוצת דלק קפצה ב-3.6%

מניות "לוויתן" בלטו על רקע חשיפת "גלובס" כי השותפות במו"מ אחרון עם בריטיש גז לחתימת חוזה גז ■ הריבית נשארה ללא שינוי; חטיבת המחקר הורידה את תחזית הצמיחה

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ב') בירידות שערים במדדים, במקביל למגמה שלילית באירופה ובוול סטריט על רקע חולשת הנפט. המסחר צפוי להיות רגוע למדי בשווקים השבוע בשל חופשת חג המולד והשנה החדשה, שמביאה לירידה תלולה במחזורי המסחר בשוקי העולם. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

 

בנק ישראל הותיר היום את ריבית חודש ינואר על כנה ברמה של 0.1%, כצפוי, על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה, ולמרות הפצרות משרד האוצר להעלות את הריבית והעלאת הריבית בארה"ב בשיעור של 0.25%.

על פי הודעת בנק ישראל, המדיניות המוניטרית תשאר מרחיבה לאורך זמן, והריבית צפויה לעלות בסוף 2016 ל-0.25% - לעומת התחזית הקודמת שעמדה על הגעה לשיעור ריבית של 0.5%. כך, הריבית תשאר נמוכה מזו של ארה"ב.

כמו כן, תחזית חטיבת המחקר לצמיחת התוצר ב-2016 עודכנה כלפי מטה ל-2.8%, לעומת 3.3% בתחזית מספטמבר. האינפלציה צפויה להיכנס ליעד בתחילת 2017. השנה צפויה להסתכם הצמיחה ב-2.4%.

"למרות שבמונחים שקליים העלאת ריבית איננה מנותקת מהמציאות, שער החליפין הנומינלי נמצא באזור הנמוכים של 15 שנה, במדינת ישראל שורר נכון לרגע זה מיתון - אינפלציה שלילית של (0.9%-) במונחים שנתיים. נוסף על כך, ההאטה בצמיחה והירידה בייצור אינם תומכים בהעלאת ריבית. יתר על כן, ההשוואה של הכלכלה הישראלית לזו האמריקאית פגומה בבסיסה, ודווקא למקבילה האירופית קיים דמיון רב יותר. כרגע, ד"ר פלוג תמשיך להשתמש בכלי 'הטוב ביותר' נכון לזמנים אלו - ישיבה על הגדר", אומר נוי. 

היום נפתח בחו"ל שבוע המסחר האחרון לשנת 2015, אך כאמור יהיה זה שבוע עם מחזורי מסחר דלילים ובנקים יהיו סגורים לסירוגין בגלל החגים. באסיה נרשמה הבוקר מגמה מעורבת ובארה"ב נרשמות ירידות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט.

מניות הגז בלטו גם היום, בדגש על מניות "לוויתן", הלא הן אבנר , דלק קידוחים  ורציו . אתמול אחרי סגירת המסחר חשף "גלובס" כי שותפות "לוויתן" ובריטיש גז נמצאות במו"מ אחרון לחתימת חוזה גז. (לסיפור המלא)

 

טבע  פרסמה פרטים חדשים על המיזם המשותף שלה עם טקדה ביפן, מיזם שיחל לפעול באפריל וצפוי להערכתה לתרום לרווחיות באופן מיידי.

אלביט מערכות  הודיעה הבוקר כי קיבלה ממנהל הרכש במשרד הביטחון הישראלי הזמנה בהיקף כספי של כ-70 מיליון דולר לאספקת מערכות לוחמה אלקטרוניות. המערכות, המיועדות להתקנה על גבי כל מגוון מטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי, תסופקנה במהלך חמש שנים.

מניית אל על , המנצחת הגדולה של 2015 אחרי זינוק של כ-350% השנה בגלל צניחת מחירי הנפט, עלתה גם היום, בעוד פסגות מעריך שהמניה תמשיך לזנק בכ-60% נוספים.