מלחמת סתיו שפיר בוועדת הכספים ובאוצר: העליון מעביר רמז עבה

נשיאת העליון מרים נאור: "קודם היה ברור שבהינף קולמוס ניתן להטות תקציבים. הטענות של העותרת נשמעות במבט צופה פני עתיד. בוא נראה מה קורה עם התקציב בהמשך"

סתיו שפיר / צילום: אביב חופי
סתיו שפיר / צילום: אביב חופי

בית המשפט העליון קיים הבוקר (ב') דיון שלישי בעתירתה של ח"כ סתיו שפיר נגד משרד האוצר וועדת הכספים בנושא שיטת ההעברות התקציביות. למרבה האירוניה, הדיון התקיים בשעה שוועדת הכספים העבירה עוד 2.5 מיליארד שקל למערכת הביטחון.

השופטים, בראשות נשיאת העליון מרים נאור, הציעו למשוך את העתירה כדי להותיר את השאלות החוקתיות כחרב הפוכה מעל ראשי האוצר וועדת הכספים. הם הציעו כי מבחן הזמן יכריע אם הופקו הלקחים, והשופט אליקים רובינשטיין הוסיף כי "נראה אם יפחתו השינויים במהלך חיי התקציב שהיו יכולים להיות מתוכננים".

העליון הקצה 30 ימים לח"כ שפיר להגיב לתגובות הממשלה שהתקבלו ימים ספורים לפני הדיון. הם גם חלקו שבחים לשפיר ולעתירתה נגד התנהלות ועדת הכספים והאוצר.

השופטת נאור אמרה במהלך הדיון כי "העתירה לקחה פנס והאירה נקודה שהיה צריך להאיר ופעלה את פעולתה בכך שמחשבת האוצר חודדה. לכן נדמה לי שמבחן הדברים הוא מבחן המציאות מכאן ומהלאה".

נאור הוסיפה: "קודם היה ברור שבהינף קולמוס ניתן להטות תקציבים. הטענות של העותרת נשמעות במבט צופה פני עתיד. בוא נראה מה קורה עם התקציב בהמשך".

ח"כ סתיו שפיר מסרה בסיום הדיון כי "הנושא המשמעותי ביותר הוא שמשרד האוצר מגיש לכנסת תקציב פיקטיבי, בידיעה מוחלטת שהוא פיקטיבי. האוצר יודע וחברי הכנסת יודעים שלא מדובר בתקציב האמיתי שמתכונן לאותה השנה, ושרגע אחרי שיעבור - הממשלה תתחיל להוציא לפועל מדיניות תקציבית אחרת, עליה היא לא מדווחת לכנסת ולציבור.

"כמו שהשופטים אמרו, הבאנו להישגים אדירים, וועדת הכספים עברה מהפכה. אבל מבחינתנו זה לא מספיק. כל עוד הממשלה תעביר תקציב שקרי ואז תשנה אותו מקצה לקצה - פעם כדי לשלם דמי שתיקה לפוליטיקאים סחטנים, פעם כדי לקצץ בשירותים חברתיים - הנושא לא נפתר, ואנחנו נפעל להשגת הכרעה".

עורכי הדין חגי קלעי ואפי מיכאלי, המייצגים את שפיר בעתירה, הוסיפו כי "מדובר בעוד שלב משמעותי בהליך עקרוני וארוך. השופטים שבו וחידדו את הצורך בניהול תקציב אמיתי ושקוף ועמדו על ההשגים שכבר השיגה העתירה. נותרה ההכרעה בשאלה העקרונית ביחס לסמכות הממשלה לשנות את סדר העדיפויות הלאומי בהליך עוקף מליאה בוועדת הכספים בניגוד לחוק התקציב. אנו סבורים כי מן הראוי שגם שאלה זו תוכרע במועד הנוכחי, ומקווים שעמדה זו תקבל על-ידי בית המשפט".