"אינטרנט של דברים" - הגל השלישי של המהפכה התעשייתית

ב-2016 אמורות להבשיל טכנולוגיות באחד התחומים החמים בתעשייה - האינטרנט של הדברים - וישראל תופסת מקום מרכזי בהתפתחויות בתחום ■ לא ירחק היום שבו המכונית, הכלב, השדה ואפילו המטוס יהיו מחוברים לאינטרנט, וידברו זה עם זה

שנת 2016 כבר כאן, ותעשיית היזמות בישראל שוקקת. אחד התחומים החמים ביותר בתעשייה העולמית בכלל, ובזירה המקומית בפרט, שאמור השנה להבשיל לכדי טכנולוגיות בעולם האמיתי, הוא IoT, ה"אינטרנט של הדברים".

לפני כשנתיים הודיעה ענקית הטכנולוגיה גוגל כי היא רוכשת את Nest בסכום דמיוני של 3.2 מיליארד דולר. החברה, שהייתה אנונימית כמעט עד לרכישתה, הציגה תרמוסטט קטן המסוגל ללמוד ולהתאים את הטמפרטורה המועדפת לכל אחד מבני הבית בכל חדר. בהמשך הציגה החברה גם גלאי עשן המחובר לאינטרנט אלחוטי. רכישת הענק הזאת נתנה דחיפה עצומה לאחד התחומים החמים ביותר בשנים האחרונות בתחום הטכנולוגי - האינטרנט של הדברים. מהמזגן בבית ועד לתירס בשדה - הכל בעתיד הלא רחוק יתחבר לאינטרנט, ודבר אחד ידבר עם רעהו.

חיבור דיגיטלי למציאות

טכנולוגיות האינטרנט של הדברים נועדו לחבר עצמים - חיים, צומחים או דוממים - בעולם הפיזי לאינטרנט, כך שאפשר לתפעל אותם מרחוק, לאסוף מידע עליהם, ולנתח את המידע בזמן אמת ולנצלו לטיוב, לייעול וחיסכון - הכל באופן אוטומטי ללא מגע ידי אדם. למעשה האינטרנט של הדברים מהווה את הגשר המתבקש בין העולם הפיזי לבין העולם הדיגיטלי.

דובי לחוביץ, מנכ"ל אקספלור.דרים.דיסקבר, חממה טכנולוגית בבעלות פלאס ונצ'רס ו-B2 אנג'לס, אומר כי "תחום האינטרנט של הדברים התפתח מעבר לכל דמיון בשנים האחרונות - ובהתאמה לכך גם שאיפות היזמים. הדור הראשון של הטכנולוגיות בתחום שאף לחבר עצמים בתוך המרחב הביתי לאינטרנט, לאחר מכן עברו הפיתוחים למערכות שיוכלו לחבר בין עצמים במרחב הציבורי, כמו חיבור בין בניינים לצורך ניהול אנרגיה - זאת במקביל להתפתחות מואצת של 'הערים החכמות', המחשוב הלביש, המכוניות החכמות ומערכות הרפואה".

התראה בסמארטפון על הרגע האידיאלי והמדויק לחלוב את הפרה על פי שקלול של משקל, בשלות וטמפרטורת הגוף - נשמע דמיוני? כבר לא. כבר היום יש פרות "דיגיטליות".

כשהמכונה פגשה את האינטרנט

התפתחותם של היישומים והטכנולוגיות של האינטרנט של הדברים לא נעלמה מעיניהן של החברות הרב-לאומיות הגדולות בעולם. גם הן הבינו כי מכונות שמדברות אחת עם השנייה עשויות להיות חסכוניות ורווחיות יותר עבורן. כך התפתח האינטרנט של הדברים התעשייתי (IIoT). החלוצות בתחום היו יצרניות הרכב הגדולות, שפועלות במרץ בתחום הפיתוח של Smart Cars (מכוניות חכמות), והיום יצרניות הרכב מייצרות מכוניות שהחיבור לאינטרנט מוטמע בהן.

 

אבל זו רק הסנונית הראשונה, יש כיום לא מעט טכנולוגיות המסוגלות לעשות סריקה קבועה של המכונית ולהתריע על תקלות, ובאותה מידה לכוון את טמפרטורת הרכב ואת תחנת הרדיו המועדפת. יצרנית הרכב טויוטה למשל הודיעה כי היא הראשונה להציע מערכת הובלה חכמה שתאפשר לרכבים על הכביש לתקשר אחד עם השני ואפילו עם תשתיות הכבישים - אלו נועדו להוריד בכמות תאונות הדרכים. כך גם חברו יצרני רכב לענקיות טכנולוגיות כמו Qualcomm, המפתחת שבבים אלחוטיים ביחד עם AT&T, המתמקדות בפיתוחים שונים לתקשורת בין מכוניות, לצורך בטיחות.

ישראל הופכת להאב עולמי

אך פה זה לא נעצר. חברות הלואו-טק המסורתיות - אלו העוסקת בייצור של מזון, אלקטרוניקה, תרופות, ואפילו חקלאות, הבינו שעל מנת לייעל את תהליכי הייצור, לאסוף נתונים בזמן אמת ואפילו לתקן תקלות באופן אוטומטי- הם צריכות להתחבר לרצפת הייצור - דרך האינטרנט.

ובישראל, האינטגרציה של טכנולוגיות בתחומי הביג דאטה, הסייבר סקיוריטי, האגרוטק ותחומים נוספים שישראל מובילה בהם, יוצרת תנאים אופטימליים שעשויים להפוך אותה בעתיד הקרוב מאוד למעצמת יצוא של טכנולוגיות IoT, בייחוד של זה התעשייתי.

עובדה זו הביאה את ענקיות הרכב העולמיות ותאגידים כמו GE לפתוח בישראל מעבדות פיתוח ומחקר- במטרה לשים יד ולפתח טכנולוגיות שיציבו אותן בחוד החנית של האינטרנט של הדברים.

הטכנולוגיות בתחום ה-IoT מגוונות ושאפתניות. הניסיון ל"חבר הכל להכל" דורש מאמצים טכנולוגיים אדירים, פתרונות רגולטוריים ולעיתים סנכרון של מערכות ישנות עם מערכות מתקדמות - אבל האינטרנט של הדברים פה כדי להישאר ולעשות מהפכה אמיתית בכל תחומי החיים, ולא ירחק היום בו הבית, המכונית, הרחוב, הכלב, השדה ואפילו המטוס - כולם יהיו מחוברים לאינטרנט.