נמחקה התביעה הנגזרת נגד "מחטף השכר" של ניר גלעד

גלעד, שכיהן כמנכ"ל החברה לישראל עד תחילת 2015, ויתר בינתיים על האופציות שניתנו לו, ו"בקשת התביעה הפכה לתיאורטית בלבד"

ניר גלעד / צילום: איל יצהר
ניר גלעד / צילום: איל יצהר

סוף לסאגת הסכם האופציות של ניר גלעד, לשעבר מנכ"ל החברה לישראל שבשליטת עידן עופר. שופטת ביהמ"ש המחוזי בת"א, דניה קרת-מאיר, הורתה היום (א') על מחיקת התביעה הנגזרת שהוגשה בנושא נגד חברי דירקטוריון החברה לישראל.

גלעד הפך בשנותיו בחברה לישראל לסמל לתשלום שכר מופרז לו זוכים מנהלים בכירים במגזר העסקי, כשעלות העסקתו המנופחת עוררה גלי ביקורת עזים. בסך הכל צבר גלעד במהלך שנותיו בראשות החברה לישראל סכום אדיר של 143 מיליון שקל (במונחי עלות שכר).

הכהונה של גלעד כמנכ"ל החברה לישראל ארכה קצת יותר מ-7 שנים ובמהלכה לא רוו בעלי המניות נחת: מאז מינוי גלעד לתפקיד, ביוני 2007, ועד פרישתו ממנו בתחילת 2015, איבדה מניית החברה 35% מערכה, בזמן שמדד המעו"ף סיפק תשואה חיובית של 30%.

אחד משיאי הביקורת על שכרו של גלעד נרשם בשלהי 2012, אז העניקה לו החברה לישראל אופציות בשווי כ-25 מיליון שקל, רגע לפני כניסתו לתוקף של "חוק שכר הבכירים". בדצמבר של אותה שנה הוגשה לביהמ"ש בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד חברי דירקטוריון החברה לישראל, בטענה כי הסכם האופציות שנערך עם גלעד, אינו סביר ופוגע בחברה.

המבקש, רועי ברנדייס, בעל מניות של החברה, טען כי "בהתחשב בתנאי שכרו המופלגים של המנכ"ל ובביצועי החברה, אישור הקצאת האופציות, אשר זכה לביקורת ציבורית נוקבת, אינו סביר ואינו ראוי". ברנדייס טען כי אישור הדירקטוריון מהווה "פעולת מחטף נפסדת, שכל מטרתה להימנע מהצורך באישור בהתאם לתיקון מספר 20 לחוק החברות (חוק שכר הבכירים)".

בעוד התביעה מתנהלת פרש גלעד מהחברה לישראל ו-ויתר על האופציות שהובטחו לו ב-2012. עם זאת, הוא קיבל בונוס בסך 8 מיליון דולר מחברות פרטיות שבבעלות עידן עופר. זאת, במסגרת המהלך שבו פיצלה החברה את החזקותיה.

לאור הוויתור של גלעד על האופציות מחקה היום השופטת, כאמור, את התביעה הנגזרת נגד הדירקטוריון. "התוצאה האופרטיבית של ויתור גלעד על האופציות מתבטאת בכך שבקשת אישור הנגזרת הפכה לבקשה תיאורטית בלבד", נפסק. השופטת אף דחתה את בקשתו של ברנדייס למימון הוצאות המשפט שלו על ידי הנתבעים.

"המבקש לא עשה כל פעולה מצדו שיש בה כדי להתמודד עם ההחלטה בדבר הענקת האופציות, ולהניח בסיס כלכלי לטענתו כי מדובר בתנאים מופרזים ובלתי סבירים", כתבה השופטת שציינה כי לברנדייס אין הכשרה בתחום הכלכלה שיש בה כדי להניח את הבסיס הראייתי לטענותיו. "בחקירה הנגדית הבהיר המבקש כי הוא מורה ונגן חצוצרה", חתמה השופטת את החלטתה בתרועה רמה.

החברה לישראל יוצגה ע"י עוה"ד פנחס רובין, ליאור פורת ושירין גבאי ממשרד גורניצקי ושות'.