המהפכה הגדולה הבאה שתשנה את עולם התחבורה

עם רכבים שכמוהם עוד לא ראיתם, השקעות עתק של כמה מהחברות הגדולות בעולם ושלל טכנולוגיות חדשות שישנו לחלוטין את חיינו - כך נראית המהפכה הגדולה שתעבור על עולם התחבורה בשנים הקרובות

מכונית ללא נהג של גוגל / צילום: רויטרס
מכונית ללא נהג של גוגל / צילום: רויטרס

ועידת קארס 2016 של איגוד לשכות המסחר ועיתון "גלובס" התקיימה הסוף השבוע זו השנה השנייה ברציפות באילת, וכמו בשנה שעברה בכירים מכל תחומי הרכב, הביטוח, המיסוי והחלפים בישראל התכווצו לשלושה ימים של בידור ודיונים, חלקם סוערים על עתיד ענף הרכב בישראל שמגלגל מיליארדי שקלים בשנה. כמו בשנה שעברה, אחד הנושאים הבוערים היה נושא מיסוי הרכב שעומד על מממוצע של כ- 60% משווי הרכב וזה עוד לפני שמחשבים עליות מיסוי על חלפים ודלקים.

תחום התחבורה בעולם עובר בשנים האחרונות טרנספורמציה מהותית שצפויה להשפיע על עתיד הדורות הבאים, אולי לא פחות מאשר האופן בה מהפכת האינטרנט השפיעה עלינו. הטכנולוגיה שמוצאת את דרכה לתוך המכוניות שלנו הופכת ליותר ויותר מהותית, כך גם אפשרויות ההנעה האלטרנטיביות. מונחים כמו קישוריות בין מכוניות, וכלי רכב אוטונומיים נמצאים ממש מעבר לפינה. כניסה של חברות כמו גוגל ואפל צפויות להעצים את התהליך ולטרוף את הקלפים.

לפי מחקרים, בשנת 2045 חצי מהמכוניות שינועו על הכבישים יהיו אוטונומיות. בינתיים אנו רואים עוד ועוד מערכות סמי אוטונומיות שעושות את דרכן לתוך המכוניות שלנו. יש לזכור כי כמו כל דבר אחר הטכנולוגיה לרוב מקימה משמעותית את הרגולציה שתצטרך להתמודד עם נושאים כבדי משקל כמו למשל הירידה במיסוי על הדלקים, חוקים שיקבעו מה מותר ומה אסור בנהיגה אוטונומית, הכנת תשתיות, נושאי ביטוח ועוד. נקודה נוספת שעלתה במהלך הכנס נוגעת במעמד מקצוע מכונאות הרכב כפי שהוא מוכר לנו כיום. 

כמות המידע שאפשר כיום להוציא ממחשב המכונית היא עצומה וזה צפויה אף להתרחב בעתיד. נתונים כמו האצות, בלימות, זליגה לנתיבים, נהיגה אגרסיבית ועוד הם חלק קטן מהנתונים. מעבר לשימוש פנימי, ישנה חשיבה להעביר את הנתונים הללו לחברות הביטוח ובכך לתגמל נהגים זהירים, אך כאן עולה השאלה היכן עובר הגבול הדק בין חדירה לפרט לבין איסוף מידע לגיטימי.

ללא ספק אנו בפתחה של מהפכה טכנולוגית חדשה בעולם התחבורה, מהפכה שפותחת דלת למגוון גדול של חברות ישראליות לתוך שוק בו ישראל מעולם לא הייתה, דרך אפליקציות, תוכנות, וסטארט-אפים שהראש הישראלי יודע לייצר. בפן המקומי ישראל כך נדמה כמו כל מדינות עולם מגששת באפלה ומנסה לעכל את אחת המהפכות שישנו את פני עולם התחבורה לנצח.