ממשיכים לשלם יותר: סל מוצרי המזון התייקר ב-6% ב-2015

דוח המועצה לצרכנות מצביע על עליית מחירים בכל רשתות השיווק ■ בתום מבצעי החגים המחירים זינקו לרמה גבוהה יותר ■ הרשת שממשיכה להיות הזולה היא רמי לוי ■ וגם: כיצד השפיעו מחירי הירקות הגבוהים השנה על סך הסל?

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

סל מוצרי המזון ברשתות התייקר בשנה שחלפה בכ-6% בממוצע - כך עולה מדוח המועצה לצרכנות לסיכום 2015.

עם זאת, בחינת סל מוצרים זהה אך מצומצם במשך 3 השנים האחרונות - קרי מ-2013 ועד ל-2015 - מצביעה על מגמה של ירידת מחירים קלה בממוצע המחירים של הרשתות השונות.

הדוח שפרסמה היום (ב') המועצה לצרכנות מסכם את פעילות הרשתות בעקבות בדיקות עקביות של סמ"ל (סיירת המועצה לצרכנות) - מיזם הפועל זו השנה השלישית. במשך השנה סיירי סמ"ל עשו 55 סקירות מחירים של עשרות מוצרים ב-360 סניפים של רשתות שונות ב-58 ערים ברחבי הארץ.

מהדוח עולה כי במגמות התמחור דומה ברשתות השונות - בהשוואה בין מחירי הסל בינואר 2015 למחירים בדצמבר 2015 - בולט כי חלק הארי העלו את המחירים בשיעורים משתנים. גם השנה, שתי ירידות מחירים גורפות בלטו בתקופת חגי תשרי ובפסח (אם כי לא בעוצמת המבצעים של שנים קודמות), ולאחריהן חלה עליית מחירים, אלא שאל מעבר לרמת המחיר המקורית.

2015 תיזכר גם כשנת העגבנייה: המוצרים שהתייקרו ביותר השנה היו בקטגוריית הפירות וירקות. כידוע, זו קטגוריה הנתונה לתנודות מחירים חדות (המושפעים ממזג-האוויר, בין השאר).

ביחס למחירים בתחילת השנה, מחירי העגבניות נסקו בכמעט 60%. מחירי הפלפל האדום והגזר עלו בכ-44% (ולא בכדי העירו את מחאת הפלפלים), מחירי המלפפונים עלו ב-18%, והבצל היבש התייקר אף הוא בשיעור של 28% בקירוב.

עם המוצרים שבהם בלטה התייקרות מתחילת השנה נמנים חזה עוף שלם טרי, שידע מחסור קשה בתקופת חגי תשרי, ומחירו עלה בכ-10%; ותה קלאסי של ויסוצקי, שמחירו עלה בממוצע ב-13%.

ירידות משתנות מ-2013

מ-2013 ועד היום חלה ירידה מתונה: מבחינת מחירי הרשתות לסל מצומצם הכולל 15 מוצרים זהים (שאחר מחירם עקבה המועצה לצרכנות במשך השנים) עולה כי אמנם ברוב הרשתות המחירים מ-2013 עבור ב-2014 ועד היום ירדו - ואולם בשיעורים משתנים, כלומר היו מי שהשאירו את המחירים על כנם במשך השנים.

כך לדוגמה, ברשת אושר עד כמעט ולא היה שינוי, כשמחיר הסל כיום, ב-2013 וב-2014 עמד על כ-200 שקל. כך גם ברשת חצי חינם המחיר היה ונותר כ-230 שקל, בה בשעה שברשתות אחרות השינוי בלט יותר ומצביע על תגובת הרשתות לתחרות אזורית וארצית: ביינות ביתן, למשל, עלות הסל ב-2013 הייתה בממוצע 225 שקל, לעומת 195 שקל ב-2015 (פער של 15%).

גם ברשת מגה בעיר בלט שינוי: מ-242 שקל סך הסל ב-2013 ועד 225 שקל ב-2015 (פער של 7%); אצל רמי לוי המחיר ב-2013 היה 202 שקל, לעומת 185 שקל השנה (פער של 9%). בשופרסל דיל סל שמחירו ב-2013 היה 226 שקל, עמד ב-2015 על 206 שקל (פער של 9%). 

עלות ממוצעת
 עלות ממוצעת

מי זול, מי יקר?

נדמה כי התמונה על גבי סולם המחירים לא משתנה במשך השנים, כלומר שברף העליון ממשיכה לככב רשת טיב טעם עם הסל היקר בהשוואה (הן לגבי מחירי דצמבר 2015 הן לגבי מחירי ינואר 2015), ואילו ברף התחתון ממוקם רמי לוי. הרשת המתחזקת סופר דבאח נושפת בעורפו של לוי בהיבט המחירים הנמוכים.

הפערים בין היקר לזול בסולם המחירים משמעותיים: הסל היקר עמד על כ-360 שקל בטיב טעם, לעומת כ-280 שקל ברמי לוי ובסופר סבאח - פער של כמעט 30%.

עוד בין היקרות ברשימה נמצאת רשת חצי חינם, שלפי בדיקת סמ"ל מחיר הסל בה עלה מתחילת השנה ועד לסיומה בכ-5% (מ-332 שקל ל-350 שקל).

בה-בעת שבחלק מהרשתות חלה עלייה מינורית מתחילת השנה ועד סופה - לדוגמה, בפורמטים העירוניים שופרסל שלי או מגה בעיר, בטיב טעם או במחסני להב שבהם חלה עלייה של 3% - היו רשתות שמחיריהן מתחילת השנה ועד סופה עלו בשיעור ניכר יותר: באושר עד, כך מגלה הבדיקה, מחיר הסל עלה ב-17% (מ-264 שקל ל-308 שקל), במחסני השוק נרשמה עלייה של 12% (מ-284 שקל ל-319 שקל), ואילו ברשת שידעה טלטלות עזות במשך השנה YOU, לפי בדיקת המועצה לצרכנות הפער בין המחירים בסוף השנה לבין אלה שבתחילת השנה עומדים על 19% - סל שמחירו הממוצע בינואר 2015 עמד על 267 שקל עלה ל-317 שקל בסוף השנה.

נציין כי איסוף המחירים על-ידי סוקרי סמ"ל אינו כולל מבצעים לחברי מועדון או מבצעים בהתניית סכומי קנייה - אלא מתייחס למחירים המופיעים על המדף והתקפים לכלל הצרכנים.

מעניין לראות שהתחרות המגובה בצמצום סלי הקנייה של הצרכנים (לפי נתוני סטורנקסט ונילסן) ובשחיקת רווחים של הרשתות שינתה את מפת ההתפלגות של עלות הסל בחלוקה לפי רשתות ביחס למחיר הממוצע. הכוונה היא לכך שבסוף 2015 מספר הרשתות שמוקמו מתחת לממוצע גדל: ויקטורי, לדוגמה, "זזה" בגרף ההתפלגות אל מתחת לממוצע, וכמוה הרשת "יש חסד". גם רשת יינות ביתן שיפרה את עמדתה.

2015 תיזכר כשנה סוערת בתחום רשתות המזון בישראל: שנה שבה התחרות הגיעה לשיאים חדשים במתחמי מכירות שאליהם הגיע שחקן חדש שערער את הסטטוס-קוו; שנה שבה מחירי הירקות והפירות נסקו לגבהים שהפכו את הסלט - מוצר כה ישראלי - לאחד הפריטים היקרים על שולחן הארוחה בבית; ובעיקר תיזכר 2015 כשנת מפנה במפת הרשתות לאור הטלטלות ברשת מגה, סגירת סניפי YOU והסבתם לרשתות הדיסקאונט שיעמיקו את דריסת הרגל שלהן בענף (רמי לוי, ויקטורי). זאת, לצד התחזקות רשתות וחיזוק מעמדן כגדולות (יינות ביתן למשל שסיימה את הטמעת סניפי כמעט חינם). עוד בלטו אשתקד התרחבות של רשתות קטנות ופרטיות (יוחננוף למשל) ודריסת רגל של חנויות בודדת בדרכן להפוך לרשתות (סופר דבאח למשל).

ומה לא השתנה, ועדיין מקומם? בתקופת חגי תשרי ובתקופת פסח, מבצעים והוזלות מצניחים את גרף המחירים, והוא למעשה מקבל תנופה להזניק את המחירים לרמה גבוהה יותר עם שוך ימי המבצע.

במילים אחרות, גם בשנה החולפת, זיהו סיירי סמ"ל שאחרי כל הוזלה (שכאמור בולטת במיוחד בתקופות החגים) עולה רמת המחירים אל מעבר לרמתם טרם ההוזלות.

עוד נזכיר כי אשתקד נכנס לתוקפו חוק המזון, שבין היתר הוביל להקמת מאגר המחירים שאליו מחויבות הרשתות לדווח על בסיס יומי את מחירי המוצרים אצלן.

התחזקות אתרי האינטרנט של הרשתות - הכוללת כניסת שחקנים חדשים והורדת מחירי האונליין - אמורה לחזק את האפיק הזה שעדיין מצוי בשוליים בישראל. מגמה זו צפויה להתחזק ב-2016.