שקשוקת רמי לוי

מה מסתתר מאחורי אגדה על בחור משכונת עוני ירושלמית, רובין הוד מודרני שדואג לאומללים?

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

הפוסט של אלון אלקנה, בכיר לשעבר בחברת "רמי לוי תקשורת", גורמות נזק בלתי הפיך לתדמיתו "החברתית" ו"העממית" של לוי, אותה הוא מצליח לתחזק באופן מעורר התפעלות במשך שנים.

הפוסט עמוס האשמות קשות על התנהלותו המקצועית והאישית של רמי לוי, האשמות איתן לוי ייאלץ להתמודד בשבועות הקרובים ברמה המשפטית והרגולטורית. הסחבק האכפתי, שמדבר לכולם בגובה העיניים ולבו עם האזרח הפשוט מהרחוב, מצטייר לפתע כבוס קשה וחסר אחריות חברתית.

 

גם אני "זכיתי" להיחשף לצד הפחות נעים של לוי, כשהתקשר אליי נסער אחרי טור שכתבתי כאן ביולי שעבר, בו תהיתי איך מי שחרט על דגלו העסקי חברתיות ודאגה לחלש, משלם להם משכורות מינימום.

כדי להסיר ספק - אין לי דבר אישי נגד רמי לוי. להפך. אני מעריכה אותו כאיש עסקים ממולח ומעריכה גם את הצלחתו. מה שפחות מוצא חן בעיניי הוא מצג-השווא של דאגה לצרכנים שהוא מפמפם בכל הזדמנות, שמתגלה כפסאדה, כיוון רמי לוי דואג לרמי לוי. מותר לאיש עסקים לרצות להרוויח, אבל הוא לא צריך לעשות "סיבוב" על הציבור ולהתעמר בעובדיו.

לוי היה, כאמור, מאוד נסער כשדיבר איתי אז. הוא כנראה היה רגיל עדיין לאיתרוג מוחלט מהתקשורת. השיחה, שהתחילה בנעימות, עלתה מהר מדי לטונים גבוהים, כשהוא צורח עליי - והסתיימה בטריקת טלפון מכיווני. האיש הנעים והאנושי מהטלוויזיה התנהג בצורה בוטה ועצבנית.

לכן, כשקראתי את הפוסט של אלקנה, משכו את תשומת-לבי הפסקאות שנגעו לעובדות בהריון, אותן, לכאורה, נהג לוי לדחוק החוצה מהחברה, ואת יחסו, לכאורה, לעובדיו כאל "משאב" שאסור לתת לו להרים ראש.

כואב להיווכח שאחרי כל-כך הרבה שנים בענף, ואחרי שבנה את עצמו בזכות אותם עובדים, לוי לא השכיל להבין ש"חברתיות" אינה קמפיין. חברתיות היא לקחת אחריות אמיתית על העובדים שלך, והיא רק גדלה כשאתה מעסיק אלפים מהם, וכשווי החברה שלך עומד על כ-2.5 מיליארד שקל.

רמי לוי / צלם: דור מלכה
 רמי לוי / צלם: דור מלכה

 

רמי לוי / צילום: גלובס טי וי
 רמי לוי / צילום: גלובס טי וי

שקשוקה קמעונאית

לא רק שלוי לא פועל נגד יוקר המחיה - הוא משרת את השיטה. ככל הידוע לי, הוא אף פעם הוא לא יצא נגד הספקים החזקים ולא הכניס יבוא מקביל מחו"ל כדי להוריד מחירים. כשפעל למען הגדלת כוח הקנייה של המכולות, הוא גזר קופונים מכל הכיוונים שנכנסו לקופה שלו.

הוא הקפיד, כמובן, לדבר על המחירים הנמוכים אצלו. אלא כשהנחה בקופה באה על חשבון נשים בהריון, עובדים מוחלשים וחקלאים - כולנו משלמים על זה בסבסוד עקיף. ואילו מה שלוי מרוויח על חשבון עובדיו, הוא מעביר ישירות לכיסו.

ככה מתבשלת לה שקשוקה קמעונאית, שמסתתרת מאחורי אגדה על בחור משכונת עוני ירושלמית, רובין הוד מודרני שדואג לאומללים. איש, שכנראה לא מוכן להפנים שהזול הוא היקר החדש, שהתפקיד שלו כמעסיק גדול, שקורא לעצמו "חברתי", הוא לדאוג לעובדים שלו באמת - או להפסיק לבלבל לנו את מוח בסיסמאות ריקות.

גם וולמארט, המעסיקה הגדולה בארה"ב, חטפה אש תופת לאחר שהתברר שהיא אמנם מוכרת בזול, אבל משלמת לעובדיה משכורות רעב, מעניקה להם תנאים סוציאליים עלובים ומתנגדת עקרונית להתאגדויות עובדים. רמי לוי משלם עכשיו, וביוקר, את אותו המחיר.

רמי לוי / צלם איל יצהר
 רמי לוי / צלם איל יצהר

 

רמי לוי / צילום: איל יצהר
 רמי לוי / צילום: איל יצהר