ההצבעה בכנסת על חוק שכירות הוגנת תידחה בשבועיים

יוזמת ההצעה, ח"כ סתיו שפיר: "שר האוצר כחלון פנה אליי בבקשה לדחות את ההצבעה על הצעת החוק ב-14 יום, כדי להגיע להסכמה לגבי שיטת הרגולציה על שכר הדירה"

סתיו שפיר / צילום: אביב חופי
סתיו שפיר / צילום: אביב חופי

ההצבעה על הצעת חוק שכירות הוגנת, שהגישה ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) יחד עם ויו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן - שהייתה אמורה לעלות היום (ד') להצבעה טרומית במליאת הכנסת - ירדה מסדר היום ולא תתקיים.

נזכיר כי מדובר בהצעת החוק המקורית שעוד קודמה בכנסת הקודמת, המציעה 3 דברים עיקרים - הסדרת יחסי שוכר ומשכיר, קביעת פרמטרים לדירת מגורים נאותה להשכרה וגם פיקוח על המחירים. הצעה זו כבר אושרה בעבר בוועדת שרים לחקיקה.

הצעה זו מקודמת במקביל להצעת חוק אחרת בעלת שם זהה, הצעת חוק פרטית של ח"כ פולקמן, שכוללת נוסח כמעט זהה למעט שינוי במנגנון פיקוח המחירים והמרתו למנגנון תימרוץ של בעלי דירות לעמוד בתנאי החוק ולא להעלות את שכר הדירה ביותר מעליית המדד, בתמורה להנחה במס שבח בעת מכירת הדירה.

נזכיר כי הצעת חוק זו הייתה אמורה לעלות לדיון בוועדת שרים לחקיקה ביום ראשון האחרון, אך הדיון בעניינה נדחה בסופו של דבר בשל התנגדותה של יו"ר הועדה, שרת המשפטים אילת שקד, התנגדות משרד הבינוי והשיכון והתנגדות משרדי ממשלה נוספים.

ח"כ שפיר הסבירה היום את הסכמתה למשוך את הצעת החוק מהקריאה הטרומית, בכך שהדבר נעשה בעקבות פנייה של שר האוצר. "שר האוצר משה כחלון פנה לח"כ סתיו שפיר בבקשה לדחות את ההצבעה על חוק שכירות הוגנת ב-14 יום", נמסר היום מטעמה של ח"כ שפיר, "כדי להגיע להסכמה לגבי שיטת הרגולציה על שכר הדירה".

נציין כי נכון להיום כל הצדדים המעורבים בקידום הצעת החוק טרם הגיעו להסכמה, וטרם הוסרו ההתנגדויות השונות כנגד החוק. מדובר בהתנגדות של שרת המשפטים לסוגיית פיקוח המחירים מחד - והתנגדות של רשות המסים למתן הקלה במס שבח מנגד.

גורמים הבקיאים במהלכים לגיבוש ההסכמות בין הצדדים סיפרו היום כי הכוונה היא להגיע לנוסח שמקובל על כל הצדדים ולאחד את שתי הצעות החוק להצעה אחת. עם זאת, טרם הוחלט האם שתי הצעות החוק הפרטיות יאוחדו להצעת חוק ממשלתית, מה שיגדיל את סיכוייה בצורה משמעותית לעבור את הליך החקיקה.

ח"כ שפיר מסרה היום: "נראה כי שר האוצר מחויב לקדם את החוק, ואני נכונה לשתף פעולה עמו ועם משרדי הממשלה, כדי להוציא אל הפועל בהקדם הסדרה של שוק פרוץ ונצלני שמפקיר שני מיליון שוכרים בישראל".