קניתם נכס? הוא עוד לא שלכם

מזל טוב, רכשתם דירה! אבל עדיין לא סיימתם את התהליך. חבל ליפול על הדברים הקטנים

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

כל מי שרוכש דירה (או כל נכס מקרקעין אחר, כגון בית פרטי, מגרש, חנות וכיו"ב), מצפה להירשם ביום מן הימים כבעלים החוקי של דירתו. אבל חשוב להבין שרכישת דירה איננה מסתיימת בחתימה על הסכם הרכישה, אלא ברישומה בלשכת רישום המקרקעין שבתחומה ממוקם הנכס הנרכש.

עסקה שטרם הסתיימה ברישום, רואים אותה כהתחייבות בלבד לעשות עסקה. אי-השלמת הרישום על שם הרוכש עלולה לגרום לתקלות רבות.

מרבית הרוכשים זוכרים ומוודאים, מיד לאחר החתימה על הסכם הרכישה, שנרשמה לטובתם הערת אזהרה בלשכת רישום המקרקעין. הערה זו מבטיחה שלא תבוצע עסקה נוגדת ביחס לנכס הנרכש, אך היא איננה מבטיחה את זכויותיו הקנייניות של הרוכש בנכס.

מסיבות שונות, לא תמיד מסתיימת העסקה ברישום הבעלות בנכס הנרכש בלשכת רישום המקרקעין. לעיתים חולפות שנים לאחר ביצוע העסקה, עד שהרוכש מגלה - בדרך-כלל בעת שהוא מחליט למכור את הנכס לצד שלישי - כי זכויות הבעלות בנכס טרם נרשמו על שמו.

מדובר בסיטואציה בעייתית מאוד, שכן אי-רישום בעלות בנכס מהווה "כתם" על הנכס. רוכש פוטנציאלי עלול "להתקרר" ולא ירצה לרכוש נכס "בעייתי", למשל, בשל החשש שהוא עצמו לא יוכל לרשום את זכויותיו באותו נכס.

יתרה מכך, אותו רוכש עלול לגלות כי גם הבנק איננו מוכן לתת לאותו רוכש משכנתא למימון רכישת הנכס בעל המרשם ה"פגום"! המשמעות המיידית היא "פיצוץ" העסקה; לעיתים מדובר בעסקה שהמוכר המתין לה זמן רב, והוא עלול להפסיד מחיר טוב עבור הנכס שלו.

בכך לא הסתיימו הבעיות של אותו מוכר, שכן עדיין יש להסדיר את הרישום; הליך כזה, כשהוא מתחיל מספר שנים לאחר השלמת העסקה, עלול להתמשך חודשים רבים, לעיתים אף שנה, עד להשלמתו, בכלל בעיות רישומיות שונות, כגון: היעדר יפויי-כוח מתאימים והעברת זכויות כפוייה הנובעות מירושות/צוואות של צדדים לעסקה.

כדי להימנע מתקלות כאלה, ברור עד כמה חשוב להבטיח את השלמת רישום הנכס הנרכש על שם הרוכש, ובתוך הזמן הקצר ביותר שניתן לפי החוק והנסיבות.

כיצד לוודא שתקלה כזאת לא תתרחש?

■ מיד לאחר רכישת הנכס, יש לוודא עם עורך הדין ששכרתם לייצג אתכם בעסקה, שהוא אכן פועל להשלמת רישום הזכויות בנכס בטאבו על שמכם. רצוי לוודא זאת 6 חודשים לאחר מועד הרכישה, ולוודא מולו פעם נוספת כשנה לאחר מועד הרכישה.

■ בקשו מעורך הדין שיוציא עבורכם נסח רישום מלשכת רישום המקרקעין (שהוא מעין "תעודת זהות" של הנכס), המעיד על כך שהנכם רשומים כבעלי זכויות הבעלות (או החכירה) בנכס.

■ קיימת אפשרות לבצע בדיקה עצמית של הרישום באמצעות האינטרנט: ראשית, יש להצטייד בפרטי הנכס (גוש/חלקה), ואם מדובר בדירה בבניין משותף - יש לבדוק גם מהו מספר תת-חלקה. לאחר מכן יש להצטייד בכרטיס אשראי, ולגלוש לאתר התשלומים של משרד המשפטים, למלא את הפרטים המתאימים, כך שעם השלמת ביצוע התשלום ניתן לקבל ישירות לתיבת הדואר האלקטרונית "נוסח רישום מקרקעין". מהנוסח האמור ניתן ללמוד באופן מיידי האם הנכס שנרכשת - אכן רשום על שמכם, או שמא עדיין רשומה רק הערת אזהרה לטובתכם.

רק לאחר שתיווכחו לדעת שהנכס נרשם על שמכם, תוכלו להיות שקטים. אם לא השתכנעתם שרישום זכויותיכם הושלם, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה במקרקעין, על-מנת שיסדיר בהקדם האפשרי את רישום הבעלות בנכס על שמכם.

■ הכותב הוא עורך דין במשרד שיפמן, ספיר שטורם ושות', המתמחה בדיני מקרקעין (לרבות תביעות במקרקעין), התחדשות עירונית ומשפט מסחרי.