בנה"פ ומזרחי טפחות ילוו 260 מ' ש' לחברת החשמל של גבון

המימון נועד להקמת רשת הולכת חשמל ע"י חברת טלמניע הישראלית

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

עסקת מימון גדולה נוספת לבנק הפועלים : הבנק, בניהולו של ציון קינן, הודיע היום (ג') כי החטיבה העסקית שלו הובילה עסקת מימון ב-260 מיליון שקל להקמת רשת הולכה לחברת החשמל של רפובליקת גבון במערב אפריקה, בעסקה בה שותף בנק מזרחי טפחות . יעקב אורבך מנהל את החטיבה העסקית בבנה"פ, חטיבה שארגנה לאחרונה גם קונסורציום להעמדת מימון בסך 550 מיליון שקל לתחנת הכוח במפעל נשר. 

הקמת רשת הולכת החשמל תתבצע על ידי חברת טלמניע הישראלית, שבבעלות חברת פ.ק. גנרטורים וציוד. בעסקת המימון שותף גם בנק מזרחי טפחות, וזו הפעם השלישית בשנים האחרונות שבה שני הבנקים משתפים פעולה במימון פרויקטים של טלמניע בתחום ייצור והולכה של חשמל בגבון. בעסקה הנוכחית, שני הבנקים יתחלקו בהיקף ההלוואה באופן שווה.

המימון יועמד בדרך של "אשראי קונים" (buyers credit) לתקופה של 9 שנים. כאשר ההלוואה תינתן בערבות משרד האוצר של ממשלת גבון. אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, שבבעלות ממשלת ישראל, העמידה לטובת הפרויקט פוליסת אשראי קונים. המימון יועמד כנגד ביצוע אבני הדרך בפרויקט והתשלומים יועברו ישירות לטלמניע כתמורת יצוא. כנגד כל תשלום תירשם הלוואה לחברת החשמל של גבון.

הפתרון המימוני בדרך של "אשראי קונים" אפשר לחברת טלמניע להוציא לפועל פרויקטי תשתית גדולים בגבון, מבלי להיחשף לסיכוני אשראי פוליטיים ומסחריים. מבחינת טלמניע, מדובר בעסקות מזומן, ומבחינת הבנקים המלווים - אשראי מבוטח על ידי ממשלת ישראל.

מטעם בנק הפועלים הובילו את העסקה אורן כהן, מנהל מערך מוצרי מימון מורכבים; חנוך שפיצר, מנהל המחלקה לעסקי סחר חוץ; יונה רוזנברג ואדי ריף מהחטיבה העסקית; ובליווי משפטי של עוה"ד ארזה אחיטוב-אורינובסקי ואפרת אנגל.

"הנפקת פוליסת הביטוח של אשרא לטובת בנק הפועלים בעסקה בגבון מהווה נדבך נוסף במסגרת שיתוף הפעולה ההדוק הקיים מזה שנים רבות בין אשרא ובנק הפועלים", נכתב בהודעת בנה"פ. "במסגרת זו חתם בנק הפועלים לאחרונה על הסכם עם אשרא, לפיו החברה תוציא ערבויות לטובת הבנק אשר יחליפו חלק משמעותי מהביטחונות שיצואנים קטנים ובינוניים נדרשים להעמיד לצורך הוצאת ערבויות לקונים בחו"ל".

צחי מלאך, מנכ"ל אשרא, הוסיף כי "הוצאת הערבויות לטובת בנק הפועלים תיעשה במסגרת תכנית הערבויות ליצואנים שיזמו שר האוצר והחשבת הכללית בשיתוף אשרא. היקפה של התכנית הייחודית כ-100 מליון דולר והיא נועדה לתמוך ביצואנים קטנים ובינוניים שמחזור היצוא השנתי שלהם עד 50 מליון דולר.

"בחלק גדול מהעסקות נדרשים היצואנים להוציא ערבויות בנקאיות לטובת הקונים. הדבר מחייב את היצואנים להעמיד בטחונות לבנק, ומגביל את יכולתם להרחיב את היקפי היצוא שלהם. הגיבוי שתיתן אשרא לבנק הפועלים במסגרת תכנית הערבויות יפחית בצורה משמעותית את היקף הביטחונות שידרוש הבנק מיצואנים קטנים ובינוניים, ויהווה מנוף משמעותי להרחבת עסקיהם של יצואנים אלה".