אי-אונליין לקראת מכירת חבר הבורסה למיטב דש

"התמורה בעסקה, אם וככל שתצא לפועל, לא תהיה מהותית"

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

כחודשיים וחצי לאחר שהבורסה דרשה מחבר הבורסה אי-ברוקר, שבבעלות אי-אונליין הציבורית, להאריך בשנה נוספת הבנות במסגרתן החברה תחזיק בכרית הון בהיקף של 20 מיליון שקל, שנוספת מעל להון העצמי שנדרש ממנה כחבר בורסה, התברר בימים האחרונים שמתקיים מו"מ מתקדם למכירת חבר הבורסה הקטן לידי חבר הבורסה של בית ההשקעות מיטב דש.

מהודעת מיטב דש, בניהול אילן רביב, לבורסה עולה כי "מיטב דש טרייד מנהלת מו"מ מתקדם עם חברת אי-ברוקר, לרכישת פעילות חבר הבורסה שלה. התמורה בעסקה, אם וככל שתצא לפועל, לא תהיה מהותית". הצדדים למו"מ מדגישים כי לפי שעה "אין כל ודאות כי יבשיל לכדי הסכם חתום, ואין כל ודאות ביחס להשלמת העסקה".

מדובר בצעד נוסף במסכת המתארכת של יציאת חברי הבורסה שאינם בנקים מהשוק, לאור קשיים תפעוליים הולכים ומתרבים בעולם של הכנסות נשחקות ויתרון לגודל.

למעשה, ההחזקה של אי-אונליין, שבשליטת יובל ומיכאל גולן, בחבר בורסה, היא גם תולדה של התהליך האמור והיציאה של שחקנים שאינם בנקים משוק זה. לפני כשלוש שנים רכשה אי-אונליין את חבר הבורסה של הראל פיננסים תמורת סכום לכאורה נאה, כ-84 מיליון שקל, אך ללא פרמיה על ההון העצמי של החברה.

תטמיע מערכת מסחר חדשה

כאמור, לפני כחודשיים וחצי הבורסה הערימה קשיים נוספים על פעילות אי-ברוקר כחבר בורסה, מה שיצר תרעומת רבה באי-אונליין. בחברה הסבירו אז כי בשל הצעד של הבורסה, שהינה הרגולטור של חברי הבורסה, "אי-ברוקר תידרש להון עצמי עודף של 20 מיליון שקל.המשמעות של דרישה זו הייתה עלות מימון של כ-5 מיליון שקל ושיעור תשואה להון נמוך במיוחד".

כמו כן, לפני ימים אחדים הודיעה אי-אונליין כי החברה הבת אי-ברוקר קיבלה ב-17 בינואר 2016 את אישור הבורסה להטמעת מערכת המסחר החדשה שפיתחה החברה - מערכת "ג'ק". בדיווח בנושא זה נמסר כי "האישור כולל דרישה להטמעת מנגנון למניעת ביצוע עסקאות עצמיות באמצעות המערכת החדשה, וחבר הבורסה הודיע לבורסה כי יטמיע גם מנגנון זה עד ליום 30 ביוני 2016".

שווי השוק של אי-אונליין בבורסה עומד על כ-13.3 מיליון שקל, לאחר שהמניה איבדה מתחילת החודש כ-16% מערכה.