זה מה שעשו קופות גמל וקרנות השתלמות שלכם ב-2015

למרות התהפוכות הרבות שידעה 2015 הצליחו הקופות להמשיך את המגמה החיובית של השנים האחרונות, אך זו התמתנה לתשואה של 2%-2.5% - המסמנת גם את השינוי הצפוי לנו בשנים הבאות בדירוג התשואות לטווח ארוך - כתוצאה מהמעבר למודל הצ'יליאני ■ מדריך קופת הגמל החדשה

חגי בדש ואיזי כהן / צילומים: תמר מצפי
חגי בדש ואיזי כהן / צילומים: תמר מצפי

דירוג התשואות לשנת 2015, שהתאפיינה בתנודתיות רבה - החלה בתשואות חזקות ביותר ברבעון הראשון ולאחר מכן חוותה כמה חודשים קשים - מלמד כי 2015 הייתה המשך ישיר לכל אחת מהשנים 2012 עד 2014, והסתיימה בתשואות חיוביות עבור ציבור החוסכים. ואולם, דירוג התשואות לשנת 2015 גם מבשר על סופה של תקופה, ועל כך שהחל מהדירוגים לשנת 2016 ואילך, דירוגי התשואות צפויים להיראות אחרת לגמרי.

מדוע? לא בגלל התשואות השליליות שנרשמות מתחילת 2016 במסלולי החיסכון לטווח ארוך, כמו גם באפיקי חיסכון אחרים שמושפעים ישירות מהקורה במדדים המובילים בבורסות כאן ובעולם, לאחר שנים של תשואות חיוביות. ירידות שערים, והתשואות השליליות שבאות בעקבותיהן, הרי הפכו לחלק אינהרנטי מניהול הפנסיה הצוברת, ומדובר במציאות שתמשיך ללוות אותנו מדי תקופה כל עוד החיסכון תלוי במה שיקרה בשווקים.

הסיבה לכך היא שינוי רגולטורי מרכזי שהוביל אגף שוק ההון באוצר, בראשות דורית סלינגר, שמשפיע ישירות על מסלולי ההשקעה השונים בכלל אפיקי החיסכון לטווח ארוך במשק. מדובר במעבר למודל הצ'יליאני, שבמסגרתו החיסכון הפנסיוני בישראל יהיה תלוי גיל - כך שככל שגיל החוסך עולה, כך הסיכון המובנה בתיק ההשקעות שלו יקטן.

מה זה אומר? שהחל מהשנה אין יותר מסלול כללי אחד שבו מושקעים יחדיו הכספים של החוסך החדש והצעיר, שרק הצטרף למעגל החוסכים, ושל החוסך המבוגר, שנמצא חודשים אחדים לפני גיל פרישה, ושכבר מתחיל להיערך לפרישתו לגמלאות ולחשב את קצבת הזיקנה שיקבל.

זה אומר שאם עד השנה התרגלנו לאורך השנים להשוות מסלול כללי אחד לאחר, הרי שמעתה יהיו שלל מסלולים כלליים, לפי קבוצות גיל שונות.

לצד היתרונות התיאורטיים שניהול השקעות תלוי-גיל צפוי להניב לחוסכים לאורך זמן, הוא גם יצריך אותנו להתרגל למדידת תשואות חדשה. הדבר בא לידי ביטוי גם בבלגן מסוים שאפיין בחודש החולף את אתר הגמל נט של האוצר, שעבר לדווח על חלק מהמסלולים לפי שמותיהם החדשים מ-2016.

כך או אחרת, לאחר שקופות הגמל לתגמולים רשמו תשואה נומינלית ברוטו של כ-5.4% בשנת 2014, ותשואות של כ-9.1% ב-2013 ושל כ-10% ב-2012, בשנה שעברה המגמה החיובית נמשכה, אך התמתנה מאוד. ב-2015 רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-2.1%, שהייתה גם תשואה ריאלית חיובית.

בנטרול קופות גמל לתגמולים מפעליות, ענפיות, קטנות ומתמחות, עולה כי קופות הגמל לתגמולים המובילות של בתי ההשקעות וקבוצות הביטוח - אשר פתוחות לכלל ציבור החוסכים במשק - רשמו בשנה החולפת תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-2.4%, וכלל הגופים רשמו תשואה חיובית.

בקרנות ההשתלמות הכלליות המובילות, אפיקי חיסכון דומים מאוד לגמל, שמנוהלים תחת אותן חברות ניהול, נרשמה בתקופה האמורה תשואה ממוצעת דומה של 2.4%, בעוד שבכלל שוק קרנות ההשתלמות - כולל קרנות מפעליות, ענפיות, קטנות ומתמחות, נרשמה תשואה ענפית של כ-1.8% בממוצע.

להתרגל לתנודתיות של 2015

ככלל, 2015 הייתה שנה תנודתית מאוד. היא החלה ברבעון ראשון חזק מאוד. לאחר מכן, ביוני, נרשם חודש שלילי, שאליו התווספו גם חודשי הקיץ שגרעו מחסכונות הציבור בישראל, וזאת כחלק ממגמה כלל-עולמית. לאחר מכן הייתה התאוששות מסוימת, ואוקטובר היה חודש חיובי חזק, אך השנה הסתיימה בתשואות שליליות שנרשמו בדצמבר, ושממשיכות עד כה לתוך 2016.

על כך אומר ל"גלובס" דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר שחם, כי "הייתה שנה מאוד מאתגרת ותנודתית. השליש הראשון של השנה היה מאוד חיובי, השליש השני היה מאוד אגרסיבי כלפי מטה והסתיים באקורד צורם, והשליש האחרון של השנה התאפיין בתיקון שהורכב מאוקטובר חיובי ודצמבר שלילי". לדבריו, התנודתיות הזו עלולה לאפיין את התשואות בחיסכון לטווח ארוך לאורך שנים: "בסופו של דבר, אנו נמצאים בעולם שבו כל דבר משפיע על השווקים הגלובליים ומזיז אותם, ולא צריך להתרגש מדי מהתנודתיות. יש להבין שאנו בעולם תנודתי, וצריך להתרגש מכך מעט ככל שניתן".

עוד מציין ירדני, כי "2016 התחילה בסערה שהגיעה מכיוון סין והנפט, אבל, אנו חושבים שאנו לא בשידור חוזר של 2008. ישנם כל מיני פקטורים של אי-ודאות בשוק, שכתוצאה מהם השוק גועש ורועש, אבל בסופו של דבר העולם ממשיך קדימה". לדברי ירדני, "בארה"ב כן יוצאים נתונים שהם בסדר פלוס (הגם שהם לא מאוד מעודדים), וקובעי המדיניות המוניטרית בעולם עם היד על הדופק - ולכן נראה שאנו כרגע באיזושהי נפילה, אבל שהשווקים יתקנו, כנראה, למעלה בחזרה".

סמנכ"ל ההשקעות באלטשולר שחם מוסיף, ש"אני צופה שלא נראה השנה תשואות דרמטיות למעלה, אבל נראה כנראה תשואות חיוביות חד-ספרתיות השנה בשווקים בעולם, על אף הירידות עד כה".

גם ניר מורוז, מנהל ההשקעות הראשי בפסגות, מציין כי "2016 נפתחה אמנם בירידות מחירים ובתנודתיות בולטת במדדי המניות ובמחיר הנפט, אך היא ממשיכה מגמה שליוותה אותנו כבר מהמחצית השנייה של 2015. הצפה מוניטרית בכל השווקים המפותחים המרכזיים, יחד עם גידול מתמשך ברווחיות החברות, גרמו עלייה מתמשכת של כשש שנים במדדי מניות מובילים וצמצום הפער בין שווי השוק לשווי הכלכלי של חברות".

עוד הוא מציין, כי "הערכות המשקיעים שהתשואה הצפויה קדימה מהשקעה במניות תהיה מתונה מהעבר, יחד עם תחילת מגמת הצמצום המוניטרי בארה*ב וסביבת הריבית ותשואות האג"ח הממשלתי הנמוכה בשווקים המפותחים, משפיעות על עוצמת תגובת המשקיעים לנתונים כלכליים, לשינויים במחירי הסחורות ולשינויים במדיניות כלכלית של מדינות ובנקים מרכזיים בעולם. זאת, גם באופן שאינו תמיד מאוזן".

עוד מציין מורוז, כי "דוגמה טובה לכך ניתן לראות בתגובת משקיעים לירידות החדות במחירי האנרגיה, שלא לוקחות בחשבון גם את ההשפעות החיוביות על ההכנסה הפנויה של צרכנים, על חברות יצרניות עתירות אנרגיה וכן על מדינות שהנן יבואניות גדולות של נפט". כמו כן, לדבריו, "החששות הכבדים ממשבר חמור בסין, שיקרין על כלכלת העולם, מתעלם אף הוא להערכתנו מכלי המדיניות שיש בידי הממשל הסיני ומנחישותו ללוות את השינוי מכלכלה של ייצור והשקעות עתק בתשתית, לכלכלת צריכה מוטת פעילות מקומית".

לכן, בפסגות אומרים ש"להערכתנו אין עדיין סימנים ממשיים לחששות המשקיעים מכניסה מחודשת למיתון עולמי, שיכול להוביל לשינוי מגמה אמיתי במחירי נכסי סיכון בעולם, אך יש לצפות לתשואות נמוכות יותר על כספי החיסכון ארוך-הטווח בהשוואה לשנים האחרונות, תוך תנודתיות גבוהה יותר. המשמעות של הערכה זו היא החשיבות הגוברת לאיכות ניהול חסכונות הציבור תוך פיזור רחב, והשקעה בנכסים אלטרנטיביים, כגון אשראי לא סחיר, נדל*ן ריאלי וקרנות השקעה פרטיות באסטרטגיות המתאימות לתקופה", הוסיף.

כלל ביטוח, מנורה מבטחים ופסגות בצמרת

מי מובילים את דירוג התשואות בשוק הגמל וההשתלמות של "גלובס" לשנת 2015? בצמרת הדירוגים השנתיים לשנת 2015 בקופות הגמל לתגמולים ובקרנות ההשתלמות מובילים מספר גופים: בית ההשקעות הגדול במשק - פסגות, שמוביל את דירוגי התשואות השנתיים בקרב קופות הגמל הגדולות; כלל ביטוח, עם קרן ההשתלמות הגדולה שלה שרשמה תשואה שנתית של 2.69% ושמנהלת נכסים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל; מנורה מבטחים והסתדרות המהנדסים עם קרן ההשתלמות אומגה, שפתוחה לכלל הציבור, עם תשואה שנתית של 2.88%; בית ההשקעות אלטשולר שחם, שנמנה עם המצטיינים בתשואות לאורך שנים, שהקופה והקרן המשניות שלו מובילות בדירוגים לגופים הבינוניים; ובית ההשקעות אנליסט, שחווה תקופה קשה ביחס למעמדו בשוקי החיסכון לטווח ארוך - שמסלולי הב' שלו מובילים את הדירוג השנתי ביחס לקופות ולקרנות הקטנות.

לצד המצטיינים הללו נציין כי 2015 הייתה טובה למדי גם עבור כמה קופות וקרנות השתלמות של עוד שניים מהשחקנים הגדולים בתחום - כלל ביטוח והראל, בעוד שלפסגות ולאלטשולר שחם עוד קופות וקרנות מצטיינות.

הדירוגים לפי בחינה רב-שנתית

החיסכון בקופות הגמל לתגמולים הוא חיסכון לטווח ארוך, ואילו החיסכון באמצעות קרנות ההשתלמות הוא, לכל הפחות, חיסכון לטווח בינוני. אי לכך, ישנה חשיבות רבה לבחינת התשואות באפיקים אלה לאורך שנים, ולא רק לפי שנה זו או אחרת. כך, מבחינת דירוגי התשואות לפי 3 ו-5 שנים אחרונות, עולה כי ילין לפידות מוביל את דירוג הקופות והקרנות הגדולות ל-3 שנים, עם הקרן המשנית שלו, ואחריו נמצאים בתי ההשקעות פסגות והלמן אלדובי.

בדומה לדירוג השנתי, גם בתלת-שנתי בולטות לחיוב הקופות והקרנות המשניות של בתי ההשקעות אלטשולר שחם, שמוביל בדירוג התלת-שנתי לקופות ולקרנות הבינוניות, ואנליסט, שמוביל את הדירוג לגופים הקטנים, עם הקרן המשנית, בעוד שהמסלולים הכלליים שלו הרחק מאחור.

בדירוג החמש שנתי התמונה קצת שונה, ומתיישרת עם הדירוגים משנים עברו, שבהן הורגלנו לראות את הפסגה בידי שני בתי ההשקעות אלטשולר שחם וילין לפידות. כך, בדירוגי התשואות של הקופות והקרנות הגדולות לפי התשואה בחמש השנים האחרונות אוחז בהובלה בית ההשקעות אלטשולר שחם, שגם מציג את התשואה הרב-שנתית הטובה ביותר בדירוג הקופות והקרנות הבינוניות. אחריו ניצבים שני המסלולים של בית ההשקעות ילין לפידות.

למעשה, בדירוג החמש-שנתי בולטים אלטשולר שחם וילין לפידות בכך שרק קופות וקרנות שבניהול השתיים הצליחו לרשום תשואה שנתית ממוצעת של מעל ל-6%.

תשואות קופות הגמל 2 חדש
 תשואות קופות הגמל 2 חדש

תשואות קופות הגמל לתגמולים
 תשואות קופות הגמל לתגמולים