דוחות אפל מאשרים את החששות: חולשה במכירות האייפונים

אפל מכרה 74.8 מיליון מכשירי אייפון, והכנסותיה ברבעון החגים עמדו על 75.9 מיליארד דולר - מתחת לתחזיות ■ צופה כי ההכנסות ברבעון הנוכחי ירדו באופן החד ביותר מזה 15 שנה ■ "אפל הפכה לקורבן ההצלחה של עצמה"

אפל / צילום: בלומברג
אפל / צילום: בלומברג

אפל  אותתה כי ייתכן שהירידה הראשונה אי פעם במכירות אייפון תירשם ברבעון הפיסקלי השני, שיסתיים בסוף מארס. ההאטה בשוק הסמארטפונים והלחצים הכלכליים בתחום המאקרו מתחילים לפגוע בביצועי המכירות של אייפון לאחר קרוב לעשר שנים של צמיחה.

החברה הגדולה ביותר בעולם במונחי שווי שוק הודיעה כי המכירות ברבעון הפיסקלי השני יתכווצו ל-50-53 מיליארד דולר בשל התנודתיות הגוברת בכמה מדינות, כולל סין, וכן בשוקי המטבע והון.

טווח הרווח שצופה החברה נמצא בקצה התחתון של תחזיות וול סטריט, שכבר עברו הנמכה דרסטית, ופירושו של דבר הוא ירידה משמעותית במכירות אייפון.

"לדעתנו תירשם ברבעון ירידה במספר יחידות אייפון שיימכרו", אמר אתמול (ג') מנכ"ל אפל טים קוק למשקיעים בשיחת הוועידה לרגל דוח הרווח של החברה. עם זאת, ציין קוק כי לא מדובר בירידה קיצונית בסך 15%-25% כפי שצופים חלק מהאנליסטים.

"אנחנו כעת בסביבה שונה באופן דרמטי מהרבעון הפיסקלי השני של 2015", הוסיף קוק, וזאת עקב "התנאים הקיצוניים, שאינם דומים לכל מה שראינו בעבר, וששוררים בכל התחומים". זה כולל את שוקי המטבע, ההאטה בצמיחה הכלכלית והירידה במחירי הסחורות, לדברי קוק.

בניכוי תנודות המט"ח, היתה נרשמת קפיצה של 8% במכירות אפל ברבעון האחרון.

סך ההכנסות של אפל ברבעון הפיסקלי הראשון, שהסתיים בסוף דצמבר, טיפסו ב-2% בלבד ל-75.9 מיליארד דולר - האטה חדה בהשוואה לצמיחה של 30% בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. האטה זו נובעת מהיחלשות מכירות אייפון בארה"ב וביפן.

אפל הגדילה את הרווח הנקי שלה ל-18.4 מיליארד דולר, והכתה את השיא שקבעה לפני שנה, אז הציגה את הרבעון הרווחי ביותר בהיסטוריה התאגידית בארה"ב. הרווח למניה קפץ ב-7 סנט ל-3.28 דולר, בהתאם לציפיות.

עם זאת, מכירות אייפון במונחי יחידות ברבעון של עונת החגים היו גבוהות בפחות מ-0.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, ועמדו על 74.8 מיליון יחידות, למרות התעקשותו של קוק לפני שלושה חודשים שמכירות האייפון "יצמחו" בעונה החשובה ביותר בלוח השנה של אפל.

בוול סטריט חוששים כי ברבעון הפיסקלי השני של אפל תירשם הירידה הראשונה אי פעם במכירות אייפון מאז השקת המכשיר ב-2007. החששות הללט זכו לאישוש בעקבות פרסום צפי ההכנסות של אפל, שהיה נמוך מתחזית הקונצנזוס של האנליסטים שעמדה על 55 מיליארד דולר.

על פי עדכון של RBC קפיטל מרקטס שיצא לפני פרסום הנתונים, היו מכירות בסך 50 מיליארד דולר מצביעות על מכירת 45 מיליון יחידות אייפון - ירידה של 26% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. ברנסטין ריסרץ' צפתה צניחה של 15%-20% במכירות אייפון.

אך בתשובה לשאלתו של אנליסט מברנסטין, אמר קוק: "איננו חושבים שהמכירות יירדו לרמות שעליהן אתה מדבר".

הרבעון הפיסקלי השני יהיה "הקשה ביותר במונחי השוואה", בעקבות הצמיחה האדירה לפני שנה, לדברי קוק.

קוק הדגיש כי אפל "תמשיך להשקיע ללא הרף" במו"פ ובהרחבת פעילותה במדינות כמו סין והודו. "אנחנו לא מצמצמים פעילות", אמר קוק.

אפל מצפה לשולי רווח גולמי של 39%-39.5% ברבעון הנוכחי - ירידה לעומת 40.8% בתקופה המקבילה אשתקד.

"יש לנו הרגשה טובה מאוד לגבי התחזית שאנחנו מפרסמים", אמר סמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי בריאיון עם פייננשל טיימס, "אלה שולי רווח חזקים מאוד כשלוקחים בחשבון את ההשפעה השלילית של המט"ח, ומרבעון דצמבר איבדנו תאוצה באופן עקבי".

מאסטרי סירב להגיב באופן ספציפי על צפי מכירות אייפון של אפל, אך הודה כי הסמארטפון של החברה, שמניב כשני שלישים מההכנסות, מהווה חלק כל כך גדול מפעילות החברה שבלתי אפשרי שהוא לא ייכלל במגמת הירידה. "אתם יודעים כמה מהפעילות שלנו היא אייפון", אמר מאסטרי.

סימנים של חולשה בסין

מאסטרי ציין כי בסין רבתי - שבה לא היה, לדברי קוק, שום סימן ברבעון שעבר כי פעילות אפל נפגעה באופן כלשהו מההתפתחויות הכלכליות המדאיגות הרחבות יותר - הואט קצב הצמיחה הכולל בהכנסות ל-14%.

מאסטרי אמר שהאייפון ממשיך להגדיל את נתח השוק שלו באזור, בהתחשב בעובדה כי שוק הסמראטפונים רושם האטה הרבה יותר הדרגתית.

"אבל למרות העובדה שרשמנו את התוצאות הטובות ביותר שלנו בסין היבשתית ובסין רבתי, אנו יכולים לראות כמה סימנים של היחלשות כלכלית, בייחוד בהונג קונג בעת הנוכחית", הוסיף מאסטרי.

מיליארד מכשירים ברחבי העולם

במקביל לפרסום תוצאות הרבעון הפיסקלי הראשון, חשפה אפל כי סך מכשירי אפל בשימוש "אקטיבי" מגיע ל-1 מיליארד - זינוק של יותר מ-25% לעומת אשתקד. נתון 1 המיליארד כולל מכשירי אייפון, אייפד, אפל ווטש, אפל TV, מאק ואייפוד טאץ' שהיו מקושרים לשירותי אינטרנט של אפל כגון אפל סטור, אייטונס ואייקלאוד ב-90 הימים האחרונים.

חשיפת נתון זה, שלא בוצעה בעבר, היא ניסיון למקד מחדש את תשומת לב המשקיעים בפעילות השירותים מהירת הצמיחה של אפל בתקופה שבה נרשמת האטה כוללת במכירותיה.

"יש לנו מספר אדיר של מכשירים שמקושרים באופן אקטיבי לשירותים שלנו, והמספר הזה צומח במהירות רבה מאוד", אמר מאסטרי, "אם תחשבו על זה בהקשר של כיצד מוערך שוויים של עסקי שירותי אינטרנט אחרים, זה נראה לנו מאוד ברור שהשווי של פעילות השירותים שלנו אינו מוערך באופן מדויק".

אפל
 אפל