הייר קליניק תפצה עובדת ב-63 אלף שקל כי לא סיפקה לה כיסא

בית הדין לעבודה חייב את חברת הייר קליניק לשלם לעובדת פיצוי בגין מניעת אפשרות לבצע את עבודתה בישיבה ומניעת אפשרות לשבת בהפסקות

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה חייב לאחרונה את חברת "הייר קליניק טיפולים" לשלם לעובדת לשעבר שלה פיצוי, בגלל שמנעה ממנה לבצע את עבודתה בישיבה, לא סיפקה לה כיסא לשבת בהפסקות ופיטרה אותה בגלל תלונותיה בעניינים אלה.

העובדת הועסקה על-ידי הייר קליניק במשך חודשיים בסניף של החברה בקריות. תפקידה היה לבצע טיפולים לבריאות הקרקפת והשיער. במהלך הטיפול יושב המטופל על כיסא, והמטפלת בודקת את הקרפקת, מסרקת אותה, מעסה אותה וחופפת אותה.

הייר קליניק לא סיפקה לעובדת כיסא, ולכן היא נאלצה לבצע את כל העבודה בעמידה. בנוסף, בהפסקות שהיו לתובעת לא העמידה תמיד החברה לתובעת כיסא לישיבה, והישיבה הייתה על בסיס "מקום פנוי" ,שכן הכיסאות היו תפוסים חלק מהזמן על-ידי לקוחות.

העובדת הגישה תביעה כנגד החברה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה וטענה כי על החברה לפצות אותה, מאחר שהפרה את הוראות חוק הזכות לעבודה בישיבה, התשס"ז - 2007.

חוק זה קובע כי ככלל, כל עבודה ניתנת לביצוע בישיבה - אלא אם הוכיח המעסיק אחרת. עוד קובע החוק חובה מוחלטת של המעסיק לספק כיסאות לעובדים בזמן ההפסקה.

עוד טענה העובדת כי החברה פיטרה אותה רק בשל כך שהתלוננה על נושא היעדר היכולת לשבת ועל היעדר הפסקות.

שופט בית הדין לעבודה, אסף הראל, דחה את טענת העובדת כי לא התאפשר לה לצאת להפסקות. הוא דחה גם את טענתה כי לא התאפשר לה לצאת לשירותים.

מאידך, בית הדין קיבל את הטענה כי את מרבית תפקידה התובעת הייתה יכולה לבצע בישיבה אילו סופק לה כיסא מתאים.

בית הדין דחה את טענת החברה כי התפקיד הוא "דינמי", ולכן לא ניתן לבצעו בישיבה. עוד קבע בית הדין כי היה על החברה לדאוג לכך שבהפסקות יהיה לתובעת תמיד כיסא פנוי לישיבה, ולא להסתפק בהפנייתה לכיסאות בקליניקה, שהיו לעתים תפוסים על-ידי לקוחות.

בנוסף התקבלה טענת התובעת כי פיטוריה נעשו בשל כך שהתלוננה בפני מנהליה על היעדר היכולת לשבת ועל היעדר הפסקות. בית הדין קבע כי פיטורים כאלה הם פסולים. 

בשל כל אלה פסק בית הדין לתובעת פיצוי בסך של 63 אלף שקל בתוספת הוצאות ושכר-טרחת עורכי דין.

רשת מעבדות הייר קליניק, באמצעות עוה"ד ישי מאירסדורף, מסרה בתגובה: "מדובר בתביעתה של עובדת אשר הועסקה פחות מחודשיים ימים, ואשר התגלו ליקויים קשים בתפקודה. הייר קליניק התייחסה באופן מנומק ומפורט לכל טענות העובדת והראתה מדוע אין בהן ממש. פסק הדין טרם הומצא להייר קליניק, וזו למדה על קיומו רק מאמצעי התקשורת. לאחר שפסק הדין יומצא להייר קליניק, זו תלמד את נימוקיו ותגיש ערעור במידת הצורך".