הסדר ניגוד העניינים של מנדלבליט: ההיפך הגמור מקודמו, וינשטיין

הסדר ניגוד העניינים של היועמ"ש היוצא, יהודה וינשטיין, כלל אי-טיפול בנושאים רבים בשל קשריו המרובים בקהילה הפוליטית והעסקית ■ לעומת זאת, ההסדר של היועץ החדש בולט במיעוט האישים המוכרים שעמם מצוי מנדלבליט בקשר

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

שני עמודים בלבד מחזיק מסמך הסדר ניגוד העניינים של היועץ המשפטי החדש לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט; הסדר שפורסם מיוזמת משרד המשפטים ימים ספורים בלבד לאחר כניסתו של מנדלבליט לתפקיד. הדבר המפתיע ביותר בהסדר הוא מיעוט הנושאים והאישים המוכרים שעמם מצוי מנדלבליט בקשר - כמעט ההיפך המוחלט מקודמו בתפקיד.

לפי ההסדר, למנדלבליט אין הכנסות מעיסוקים נוספים זולת משכורתו כיועץ משפטי, הוא אינו מחזיק במניות בחברות כלשהן, ואינו שותף בעסקים שלו או של קרובי משפחתו.

הדבר היחיד המזכיר הסדר למניעת ניגוד עניינים של אנשים בתפקידים דומים הוא אזכורו של גיסו של מנדלבליט, סגן ראש עיריית לוד, יוסף חיים הרוש, שמנדלבליט לא יעסוק בעניינים הקשורים אליו.

הסדר ניגוד העניינים אינו מצביע על איסור כלשהו הנוגע לתפקודו של מנדלבליט כמזכיר ממשלה עד לפני כמה ימים, וההשלכה היא שמנדלבליט יעסוק בהכרעות הדרושות בפרשות הנוגעות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, דוגמת פרשת הוצאות מעונות ראש הממשלה ופרשת "ביביטורס", שצפויה להגיע לכדי דוח נרחב מאת מבקר המדינה בקרוב.

מנדלבליט מזכיר את תפקידיו הקודמים בהסדר ניגוד העניינים, כמזכיר ממשלה, כחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כמרצה בקריה האקדמית אונו, כפרקליט צבאי ראשי וכמשפטן בשורות צה"ל במשך כשניים וחצי עשורים החל מאמצע שנות ה-80.

היועץ הנכנס מתחייב שלא לעסוק בענייניו האישיים ובעניינים הנוגעים לקרוביו ומתחייב בפני שרת המשפטים, איילת שקד, אליה ממוענת ההודעה על הסדר ניגוד העניינים, לפעול בתיאום עם היועצת המשפטית של משרד המשפטים בכל מקרה שיתעורר חשש לניגוד עניינים בקשר למכרים שונים שלו או נושאים העשויים להשפיע עליו.

מנדלבליט מתחייב גם שלא לעסוק בעניינים הקשורים להחלטות שקיבל שעה ששימש כפצ"ר בסייג, לפיו "מגבלה זו לא תחול על המשך הליווי המשפטי של עניינים משפטיים שבהם הייתי מעורב כפצ"ר, בהם לא מתעוררת טענה ספציפית כנגד החלטה שקיבלתי באופן אישי".

מוכר, מקושר ומחובר

אם משווים את הסדר ניגוד העניינים של מנדלבליט לזה של קודמו בתפקיד, עו"ד יהודה וינשטיין, מתקבלת כמעט תמונת מראה. אל מול עורך הדין מהמגזר הפרטי, המוכר, המקושר והמחובר, שעזב את המשרד - עומד הפרקליט הצנוע, שקשה למצוא ולו שם אחד מוכר מעולם העסקים או הפוליטיקה בהסדר ניגוד העניינים שלו.

בהסדר ניגוד העניינים של וינשטיין, נזכיר, נכללו שמות כמו יו"ר קדימה לשעבר, שאול מופז; ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט; האוליגרך הטוב והמיטיב שלפי פרסומים מבלה את השבועות האחרונים בכלא בצרפת, ארקדי גאידמק; ועוד שורה של שמות ותיקים שנמחקו (הושחרו) מחמת שמירה על פרטיות, בעותק של הסדר ניגוד העניינים שהועבר לפרסום בתקשורת.

בין השמות שעלו מן ההסדר של היועץ המשפטי הקודם וינשטיין נכללו גם שמות של קולגות רבים, עורכי דין מהמוכרים בישראל שוינשטיין נמנע מלהתנהל מולם למשך השנתיים הראשונות בתפקיד. בהסדר של וינשטיין פורט על הסכם שערך עם עו"ד אלי זהר שקיבל לטיפולו תיקים רבים ממשרדו הפרטי של וינשטיין. סוכם כי זהר ישלם לוינשטיין חלק מההכנסות בתיקים אלה באמצעות נאמן.

כעבור כשנתיים הותר לוינשטיין לעסוק בכל הנוגע לחבריו עורכי הדין הפרטיים. בכלל זה, התנהל, לדוגמה, מול עו"ד זהר בהסדר ניגוד העניינים של לקוחו של זהר, הרב יאשיהו פינטו, וייתכן שאף בנושאים נוספים הקשורים למכריו הוותיקים של היועץ היוצא.