אושר הסדר הטיעון עם "ילד הפלא" של שוק ההון רועי חיון

חיון - גאון השקעות שגרף מיליונים באמצעות השקעה במניות חברות אנרגיה - הודה בארגון הימורים לא חוקיים ובעבירות מס, יישלח ל-28 חודשי מאסר וישלם קנס בסך 2 מיליון שקל

רועי חיון / צילום: תמר מצפי
רועי חיון / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר את הסדר הטיעון עם "ילד הפלא" של שוק ההון, רועי חיון, במסגרתו הוא יודה בעבירות מירמה, הלבנת הון, עריכה, ניהול וארגון הימורים לא חוקיים והתחמקות מתשלום מס, יישלח ל-28 חודשי מאסר בפועל וישלם קנס בסך 2 מיליון שקל.

במסגרת הסדר הטיעון בין הפרקליטות לבין חיון, סוכם כי טיעוני הצדדים לעונש יידחו בחודשיים, כדי לאפשר לחיון להגיע להסדר מס אזרחי.

ב-2012 פורסם ב"גלובס" סיפורו המדהים של חיון, גאון השקעות שגרף מיליונים באמצעות השקעה במניות חברות אנרגיה בשנות ה-20 לחייו. חיון הפך השקעה של 100 אלף דולר באופציות של חברת הכשרה אנרגיה ל-5 מיליון דולר.

ואולם, כשנה מאוחר יותר התרחשה תפנית בסיפור חייו של חיון, כשעל דלתו דפקו חוקרי יחידת יהלום של רשות המסים והיחידה למאבק בפשיעה כלכלית במשטרה ועצרו אותו, בחשד כי היה שותף לארגון הימורים לא חוקיים באינטרנט בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, וכן בחשד להשתתפות בהימורים, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות מס.

בנוסף לחיון נעצר אז אדם נוסף, תושב תל-אביב, שנחשד במעורבות במעשים, ו-7 אנשים נוספים נחקרו בחשד למעורבות בפרשה.

הימורים אסורים ומשחקי מזל

לפני כשנה הודיעה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לחיון על כוונתה להעמידו לדין, ובשבוע שעבר הגיעה הפרשה לקו הגמר עם הגשת כתב אישום חמור יחד עם הסדר טיעון חתום לאישור בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

ההסדר כולל את ההסכמה לעניין עונש המאסר של חיון והקנס וכן הסכמה על חילוט רכושו עד לסכום של 5 מיליון שקל. בנוסף מותנה ההסכם בכך שחיון ישלם את כל המס בגין ההכנסות שהופקו לו בעת ביצוע העבירות.

לפי כתב האישום שהוגש, הכולל 4 אישומים חמורים, בשנים 2006-2012 פיתח חיון מערכת עסקים ענפה וצבר ממון רב, כאשר בראש ובראשונה הוא חלש על עסקי הימורים אסורים ומשחקי מזל. ההימורים האסורים ומשחקי המזל נערכו בשיטות מגוונות, במקומות שונים, לרבות באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות.

עיסוק מרכזי אחר של חיון היה מתן הלוואות בריבית וניכיון צ'קים. לשם מימוש עסקי ההימורים האסורים, משחקי המזל וההלוואות, קיבץ סביבו חיון עובדים ושותפים מתחלפים, מהארץ ומחו"ל.

חיון הודה כי נקט 3 שיטות פעולה עיקריות: היעדר תיעוד חשבונאי; פעולה באמצעות נותני שירותי מטבע חוץ בנקאיים; ושימוש בחברות תוך הסוואת שליטתו בהן.

מהאישומים עולה כי עסקי ההימורים האסורים, משחקי המזל וההלוואות היוו את המסד שעליו התפתחו יתר עסקיו של חיון. ראשית מינף חיון את ההון שצבר להשקעה בשוק ניירות ערך להשקעה בתחום האנרגיה והגז, לרכישת נדל"ן מניב ולפיתוח מערך עסקי רחב היקף של מסחר אינטרנטי באופציות בינאריות. זאת, בין היתר, תוך הטמעת רכוש, שמקורו בעבירות פליליות, במערכת הכלכלית הלגיטימית.

שנית, כניסתו של חיון לתחום ניירות ערך והאנרגיה והגז, שהניבה לו רווח כספי משמעותי, היא תולדה של מערכת יחסים שהתפתחה בינו לבין איש העסקים משה הרשברג - יהודי אמיד מאוסטרליה, שנהג להמר בהיקף רחב באמצעות חיון. הימורים אלה יצרו להרשברג חוב כספי גדול לחיון, והאחרון ניצל קיום החוב כדי להשיג לעצמו דריסת רגל בעסקיו של הרשברג.

עוד לפי האישום, לצורך ניהול עסקיו נעזר חיון באדם נוסף אשר לקח חלק מרכזי בניהול עסקיו של הנאשם ושימש כיד-ימינו. אותו אדם היה אמון על ניהול החשבונות והכספים בעסקיו של חיון וכן עמד בקשר שוטף עם מהמרים, לווים, בנקים, נותני שירותי מטבע, אנשי עסקים וחברות ישראליות וזרות, כנציגו של חיון. בנוסף, רכוש שהיה שייך מבחינת מהותית לחיון נרשם באופן פורמלי על שם אותו אדם.