משה מזרחי: "אולמרט נכנס לכלא בהנחת סלב"

מזרחי, ראש אגף החקירות בדימוס וחה"כ לשעבר, אמר את הדברים באירוע "שישי אסטרטגי" ■ פרקליט המדינה לשעבר, עו"ד משה לדור: "במדינת ישראל בכיר שמזוכה - מקבל תעודת סלבריטי וחוזר לתפקידו"

פרקליט המדינה לשעבר, עו"ד משה לדור, וראש אגף החקירות בדימוס וחה"כ לשעבר, משה מזרחי, השתתפו ביום שישי באירוע "שישי אסטרטגי" של הקתדרה, שעסק בשחיתות השלטונית בישראל.

בדבריו עמד מזרחי על המתח שבין המצב הביטחוני והשפעתו על חקירות שחיתות: "זה לא נוח לדבר על ענייני שחיתות כשיש פיגועים או מצב ביטחוני רעוע. זה נכון עכשיו, וזה קרה גם בעבר: בתקופת ההתנתקות שאלו מה מתעסקים בכמה מיליונים שקיבל הבן של שרון בזמן שיש פרויקט לאומי קשה כל-כך; כשאולמרט היה בשיאן של החקירות, פתאום עלו השאלות על הסכם השלום האפשרי אליו הוא חותר עם סוריה; וגם לאחרונה, כשהאיום האיראני טשטש את השיח על מעון ראש הממשלה. בהקשר זה, השיח הביטחוני שואב את כל הקשב, גם של רשויות המדינה וגם של הציבור". 

עוד הוסיף מזרחי: "מדובר באיום אסטרטגי שמאיים על המדינה והחברה שלנו, אך משום מה יש זלזול כרוני בנושא הזה, גם מתוך המערכת השלטונית, שלא מעט פעמים נטען מתוכה שמערכת האכיפה מנפחת ומעצימה את התופעה. דקה אחת לא הקדישה ממשלת ישראל לתופעה הממארת הזו, ובכך לא רק שהיא נותנת רוח גבית לצמיחתה, היא גם מכה את מערכת אכיפת החוק ומחלישה אותה. להשתייך למערכת הזו בישראל זו סגולה לחטוף באבי אביך, זה לכרות את הענף שעליו אתה יושב".

כמו כן ביקר מזרחי את עסקת הטיעון בפרשיות אולמרט ואת חזרתו של אריה דרעי למשרד הפנים: "רק בישראל יש בכירים בספירה הציבורית ש'מתהדרים' במספר התיקים בהם היו מעורבים שנסגרו. אולמרט נכנס לכלא בהנחת סלב. זה מחפיר. עושים לו הנחות משום שהודה. הוא היה אמור ללכת לכלא לשנים ארוכות. את האסיר לשעבר דרעי מחזירים להיות אחראי על אותו סניף הבנק שהוא בעצמו שדד. אין עוד מדינה כזאת".

 

מזרחי סיים את דבריו בטון פסימי לעתיד: "כאיש חוק לשעבר, אי-אפשר שלא לתהות איך זה ב-20 השנים האחרונות מאז פרשת דרעי, למרות כל החקירות ולמרות כל הפרשות, אין אפילו שמץ של הרתעה של כל שדירת מערכת האכיפה: החקירה, התביעה ובית המשפט. למרות כל זאת, אנחנו מתעוררים כל בוקר לפרשה חדשה. מה זה אומר? האם מערכת אכיפת החוק נכשלה? לא. זה אומר שהיא לעולם לא תנצח לבד. בלי תמיכה של ממשל ופוליטיקה, אין לזה היתכנות. לכן נכנסתי לפוליטיקה - ומה אני אגיד לכם: לא בדור שלנו".

פרקליט המדינה לשעבר, עו"ד משה לדור, דיבר על הקשיים של מערכת האכיפה בחיקור תיקי שחיתות ציבורית: "כיצד בכלל חוקרים תיקים כאלה? כאשר יש עבירות רגילות, לקורבן יש אינטרס לחשוף את האמת ולא להחביא אותה. מה קורה במקרים של שחיתות ציבורית? איפה הקורבן? אי-אפשר לגלות אותו. אין מי שישא את תחושת הפגיעה".

כמו כן דיבר לדור על הקושי בגיוס עדים: "קשה מאוד לגייס עדים, בעיקר עדי מדינה, בפרשות שחיתות ציבורית, משום שבמציאות הישראלית זה עלול לפגוע לעד בקריירה או בתפקוד. הרי מה אם החשוד יזוכה? במדינת ישראל, בכיר שמזוכה - מקבל תעודת סלבריטי וחוזר לתפקידו. לכן, לעד לפעמים אין אינטרס לספר את האמת כולה".