ילין לפידות ופסגות רכשו 60% מהאג"ח במכרז המוסדי של אפריקה נכסים

למרות התשואות הגבוהות שנושאות אג"ח אפריקה ישראל, החברה הבת אפריקה נכסים הצליחה לגייס 163.7 מיליון שקל בשלב המוסדי

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

עבור הפעילים בשוק ההון הסדר חוב נוסף בחברת אפריקה ישראל הוא כמעט בגדר עובדה מוגמרת. המשבר הכלכלי העמוק ברוסיה וקריסתו של הרובל הובילו בשנתיים האחרונות לצניחה של 84% במניית החברה הבת, אפי פיתוח, וזו נסחרת כעת בלונדון לפי שווי של 84.5 מיליון דולר (328 מיליון שקל) בלבד. עקב כך, נסחרות כיום איגרות החוב של אפריקה ישראל מסדרה כ"ח - בעלת המח"מ הארוך ביותר (2.9 שנים) והביטחונות החלשים ביותר - בתשואה שנתית לפדיון של 39% ובמחיר של 42.5 אגורות, המשקף סבירות גבוהה מ-55% להסדר חוב.

אלא שלמרות התשואות הגבוהות באג"ח אפריקה ישראל, הצליחה שלשום החברה הבת, אפריקה נכסים, להבטיח גיוס (ברוטו) של 163.7 מיליון שקל בשלב המוסדי המקדים של הנפקת אג"ח מסדרה ו' הקיימת כבר בשוק. היום קיימה החברה את השלב הציבורי בהנפקה, במטרה להשלים גיוס כולל של כ-205 מיליון שקל על ידי הנפקת 200 מיליון שקל ע.נ.

מתשקיף שפרסמה היום אפריקה נכסים  עולה כי שני גופים בלבד רכשו 60% מהאג"ח שנמכרו במכרז המוסדי: קרנות הנאמנות של ילין לפידות רכשו 59.6 מיליון שקל ע.נ ואילו פסגות רכש אג"ח בהיקף של 37.1 מיליון שקל ע.נ. גופים נוספים שהשתתפו בהנפקה היו הראל ביטוח, מנורה מבטחים קרנות נאמנות וענבר נגזרים.

בשלב המוסדי הוצעו למכירה עד 160 מיליון שקל ערך נקוב של אג"ח מסדרה ו', ואלו נמכרו לבסוף במחיר של 1.023 שקל לאג"ח, או 1.0189 שקל לאחר תשלום עמלת התחייבות מוקדמת של 0.4% למשתתפים בשלב המקדים. בשוק נסחרה היום אג"ח ו' במחיר דומה של 1.0185 שקל, המשקף תשואה שנתית לפדיון של 4.4%.

אפריקה נכסים עוסקת בייזום, הקמה והשכרה של נכסים מניבים (מרכזים מסחריים ומבני משרדים) בישראל ובמזרח אירופה. תשלומי השכירות בישראל צמודים לרוב למדד המחירים לצרכן, ולכן גם כל שלוש סדרות האג"ח של החברה צמודות למדד. סדרה ו' היא הבינונית מבחינת אורך המח"מ (משך חיים ממוצע) שלה, שעומד כיום, כאמור, על 2.9 שנים. סדרה ה' היא הקצרה מבין השלוש (מח"מ של 1.74 שנים), ונסחרת לפי תשואה שנתית לפדיון של 3.3% בלבד.

חוששים מהטווח הארוך

אלא שבעוד הסדרות הקצרות מאותתות על מצב של "עסקים כרגיל" באפריקה נכסים, הרי שהסדרה הארוכה יותר מאותתת על חשש מסוים בקרב המשקיעים מפני העתיד הרחוק יותר של החברה. האג"ח הארוכה מסדרה ז' (מח"מ של 5.5 שנים), שהונפקה במאי 2014 בריבית של 3.7%, נסחרת כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 6.8% ובמחיר של 86 אגורות בלבד, לאחר שאיבדה 5% מערכה מתחילת השנה.

התלילות היחסית בעקום התשואות של אפריקה נכסים יכול ללמד כי בעוד שבטווח הקצר והבינוני רואים המשקיעים לנגד עיניהם את הנכסים שהקמתם ומימושם יכולים לאפשר את פירעון החוב כלפיהם, הרי שבטווח הארוך יותר האופק בהיר מעט פחות. כך, למשל, תחת הנחת השוק כי הסדר חוב בחברה האם, אפריקה ישראל, הוא רק עניין של זמן, הרי שבעל השליטה הנוכחי, לב לבייב, יידרש כנראה להזרים שוב מאות מיליוני שקלים לפחות, לצורך שמירה על שליטתו בחברה.

עם זאת, בשוק מאמינים כי קיים סיכוי לא קטן לתסריט שבו יבחר לבייב שלא להזרים לאפריקה ישראל סכומי עתק כבעבר, ויאבד עקב כך את שליטתו בקבוצה. בתסריט כזה, תמצא עצמה קבוצת אפריקה ישראל מול מציאות חדשה, והחברות הבנות, כולל אפריקה נכסים, יידרשו להתמודד עם מצב אפשרי של העברת השליטה בהן.