ישראל צורפה כמשקיפה לארגון ה-FATF, מוביל המאבק בהלבנות הון

ההצטרפות לארגון תאפשר לישראל לקחת חלק בעיצוב המדיניות העולמית בתחום המאבק הבינלאומי בהלבנת הון ומימון טרור, לה כפופות כל המדינות, ותמצב אותה כאחת המדינות המובילות בתחום

ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל
ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל

מליאת ארגון ה-FATF, כוח משימה המוביל את המאבק הבינלאומי בהלבנת הון ומימון טרור, הודיעה על צירופה של מדינת ישראל לארגון, במעמד של משקיפה, החל מחודש יוני 2016.

מדובר בצעד המשמעותי ומכריע בהליך צירוף ישראל לארגון היוקרתי - הליך המהווה יעד לאומי, שכן מדובר בארגון הקובע את הכללים המחייבים את כל מדינות העולם בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור. 

ההצטרפות לארגון תאפשר לישראל לקחת חלק לראשונה בעיצוב המדיניות העולמית בתחום המאבק הבינלאומי בהלבנת הון ומימון טרור, לה כפופות כל המדינות, ותמצב אותה כאחת המדינות המובילות בתחום. עוד תסייע ההצטרפות לכלכלה ולסקטור העסקי בישראל, כשתעניק למדינה מעין תו תקן המשדר חוסן פיננסי ואטרקטיביות להשקעות, וכן תשפר את שיתופי-הפעולה בין ישראל לבין מדינות אחרות במישור הפיננסי, המודיעיני ובמישור העזרה המשפטית. 

ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אשר ייצגה את ישראל בדיונים לקראת קבלת המדינה כמשקיפה בארגון, אמרה היום (א') כי "ההחלטה על קבלתה של ישראל לארגון ה-FATF, שהוא הארגון החשוב, היוקרתי והמשפיע בתחום, משקפת את תרומתה וחיוניותה של ישראל למאבק הגלובלי בהלבנת הון ומימון טרור, ומעידה על המוניטין של ישראל כמדינה מובילה ובעלת מומחיות בתחום.

"החלטה זו מעידה על המאמצים הרבים שנעשו על-ידי מכלול הגורמים בישראל - גופי האכיפה, הרגולטורים הפיננסיים, משרד המשפטים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור - על-מנת לחזק את משטר איסור הלבנת ההון בישראל ולהתאימו להמלצות ולכללים הבינלאומיים. יחד עם זאת, על מדינת ישראל לפעול ולתקן במהירות את הליקויים שנותרו במשטר, על-מנת לעמוד בהצלחה בביקורת הבינלאומית, כתנאי להשלמת הצטרפותה המלאה לארגון".

ארגון ה-FATF (Financial Action Task Force) הוא כוח משימה בינלאומי מוביל שהוקם בשנת 1989 על-ידי מדינות ה-G7. הארגון פועל לקידום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור הן ברמה המדינתית והן ברמה הבינלאומית, זאת בין היתר באמצעות קביעתם של כללים מחייבים הקובעים כיצד על מדינות לפעול על-מנת למגר פעילות של הלבנת הון ומימון טרור המבוצעת בשטחן. מדינות שאינן עומדות בסטנדרטים נכללות ב"רשימה השחורה". בארגון חברות 34 מדינות ו-2 ארגונים אזוריים.

מאז 2012 מנהלת ישראל הליך דיפלומטי ומקצועי מורכב במטרה להצטרף לארגון, ביוזמת פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון דאז, ובהמשך בהובלת ד"ר ווגמן-רטנר, בשיתוף-פעולה הדוק עם משרד החוץ ומשרד האוצר. בשנת 2014 החליט הארגון, בצעד חריג, לאפשר צירוף מספר מצומצם של מדינות לשורותיו, ולאחר סינון קפדני הסכים לבחון את מועמדותה של ישראל.

ההודעה על צירופה של ישראל ניתנה בהמשך לביקור שערכו נציגי הארגון בישראל בחודש נובמבר האחרון. חברי המשלחת שהגיעו לביקור הם מהבכירים ביותר בארגון, ובהם נשיא הארגון, ג'י-יון שין הקוריאני; מזכיר הארגון, דיויד לואיס מאנגליה; וכן נציגים בכירים ממספר מדינות החברות בארגון ה-FATF מאנגליה, ספרד, איטליה והונג-קונג.

בהמשך לביקור זה התקיים דיון במליאת הארגון בשאלה האם לצרף את ישראל כמשקיפה, ובמהלכו צוינה לשבח מחויבותה העמוקה של ישראל למאבק בהלבנת הון במימון טרור, פעילותה בתחום וכן תרומתה הרבה במישור הבינלאומי במסגרת חברותה בגופים בינלאומיים בתחום, כארגון מאניבל במועצת אירופה וארגון האגמונט.

חברי המשלחת שהגיעו לישראל ציינו בפני המליאה את התרשמותם החיובית מדברי שרת המשפטים איילת שקד במפגשה עמם, לפיהם ישראל רואה חשיבות בפעילות בתחום, מתוך הבנה שהדבר הכרחי לשם חוסנה וביטחונה הפנימי של המדינה.

ואולם, לצד השבחים, הארגון הבהיר כי על-מנת להתקבל כחברה מן המניין בארגון, על מדינת ישראל לעמוד בהצלחה בביקורת בינלאומית מקיפה, וכי לשם כך יהיה עליה לפעול בהקדם לתיקון ליקויים מהותיים במשטר, דוגמת הוספת עבירות מס כעבירות מקור, תיקון פערים בכללי זיהוי והכרת לקוח המבוצעים על-ידי המוסדות הפיננסיים, הוספת סקטורים נוספים תחת המשטר (שירותי נאמנויות, מתווכי נדל"ן, סוחרים בזהב) ועוד.

בסיום הדיון, כאמור, המליאה החליטה פה-אחד לקבל את ישראל לארגון.