ברוש לרה"מ: לבטל הפיקוח הביטחוני על יצוא סייבר

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, "תקנות הפיקוח החדשות, אם יאושרו, יביאו לפגיעה דרמטית בפעילותה ובהתפתחותה של תעשיית הסייבר בישראל והן עומדות בסתירה מוחלטת למאמצי הממשלה לקדם את מעמדה של ישראל כ'אומת הסטארט-אפ והחדשנות'"

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו, המחזיק גם בתיק הכלכלה והתעשייה, לבטל את צו הפיקוח על יצוא של מערכות סייבר מישראל. לדברי ברוש, "תקנות הפיקוח החדשות, אם יאושרו, יביאו לפגיעה דרמטית בפעילותה ובהתפתחותה של תעשיית הסייבר בישראל והן עומדות בסתירה מוחלטת למאמצי הממשלה לקדם את מעמדה של ישראל כ'אומת הסטארט-אפ והחדשנות' ולמאמצים לקידום תעשיית הסייבר בפרט".

צו הפיקוח גובש בתום עבודת מטה ממושכת שנעשתה באגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון, במטה הסייבר שבמשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ.

לפני כחודש וחצי "גלובס" חשף כי על פי הצו החדש, כל חברה שתייצא מישראל מערכת המשמשת להתקפת סייבר או לאיסוף מודיעין, תידרש לעבור הליך לקבלת רישיון מיוחד ממשרד הביטחון וזאת בדומה להליכים שעוברת כל חברה ביטחונית המבקשת למכור ללקוח זר מערכת נשק.

על רקע הפרסום הבלעדי ב"גלובס" חברות הסייבר קיימו כנסי חירום וחלקן הביעו חשש שהרגולציה החדשה תפגע בפוטנציאל הצמיחה של הענף ובמוטיבציה של משקיעים בעולם להשקיע בחברות ישראליות. בעקבות הסערה, החליט משרד הביטחון להאריך עד לחודש הבא את המועד האחרון להגשת הערות לצו הפיקוח החדש. גורמים במשרד הביטחון אף אמרו כי ישקלו לשנות את נוסח הצו- ובכל מקרה, זה לא ישפיע על הפעילות של רוב חברות הסייבר הישראליות.

במכתב ששיגר היום (ב') לראש הממשלה ציין ברוש כי בצו שגיבשה, ישראל הרחיקה לכת מהתקנות הרגולטוריות הנהוגות בעולם בנושא זה ונוסח הצו, מעומעם ואינו מאפשר הבנה ברורה לגבי המוצרים והידע שעתידים להיות מפוקחים: "לא ברור מדוע ממשלת ישראל בחרה להוביל מגמה מרחיבה זו הסותרת את המגמות העולמיות בתחום הסייבר ועתידה להציב את ישראל בנחיתות ממשית בתחרות העולמית בשוק זה", כתב ברוש לנתניהו: "אם התקנות יאושרו-  הן יהפכו את ישראל ממדינה המובילה בתחום הסייבר למובילה בתחום רגולציית יתר על סייבר- שני דברים מנוגדים, שתוצאתם היא יציאת תעשיית הסייבר מישראל".

לדברי ברוש, "כבר כעת אנחנו עדים לקיפאון בהשקעות חדשות בשוק הסייבר על רקע טיוטת התקנות החדשות- זאת מתוך חששם המוצדק של המשקיעים וחוסר הבהירות שקיימת באשר לחדירה ממשלתית ביטחונית בישראל לתחום זה. אישור התקנות עלול להביא להפסקת השקעות זרות ומקומיות בסייבר הישראלי ולהעברת פעילותן של חברות קיימות לחו"ל".