פטור לארטימדיה בווידאו באינטרנט - בתנאים

התנאים שמעמידה רשות ההגבלים: אסור יהיה לארטימדיה להתערב במחיר, להעביר או לקבל מידע מסחרי מהאתרים או לחסום תחרות בעתיד ■ מול זאת, החברה תוכל להמשיך לעבוד עם כל האתרים הגדולים בשוק האינטרנט הישראלי

הייטק  / צלם: פוטוס טו גו
הייטק / צלם: פוטוס טו גו

הרשות להגבלים עסקיים הודיעה היום (ג') כי היא מאשרת לחברת ארטימדיה, המספקת פתרונות למכירת פרסום על וידאו באינטרנט, להתקשר עם כמה אתרי תוכן חדשותי ופנאי מובילים בישראל, בהם ynet, וואלה, מאקו, רשת, "גלובס" ואחרים.

עם זאת, רשות ההגבלים מציינת כי בדיקה שערכה "העלתה מספר חששות מפני הפעלת כוח השוק של ארטימדיה כלפי מפרסמים, ונקבעו תנאים לאישור הפעילות המתמקדים באיסור על מניפולציה של המחיר אותו משלמים המפרסמים ומניעה של חסימת שוק עתידית לחברות שעשויות להתחרות בארטימדיה". 

אלטרנטיבות נחותות

ארטימדיה מפעילה מערכת בשם Advision, שמבצעת הגשה ממוקדת של פרסומות בווידאו באינטרנט. הרשות בדקה את פעילות ארטימדיה מנקודת מבטם של המפרסמים. בבדיקה נמצא כי האלטרנטיבות לפתרון שמציעה ארטימדיה, למשל פרסום באמצעות סרטון וידאו המופיע בבאנר נפרד או באופן המשולב בכתבת טקסט, "נתפסות כנחותות בלכידת תשומת-הלב של הגולש". כמו כן טענו המפרסמים כי "פרסום באתרים דוגמת יו-טיוב ופייסבוק מהווה חלופה חלקית בלבד על שום ההבדלים בקהלים ובמידת הקשב של הגולשים". 

בשורה התחתונה, קובעת הרשות להגבלים עסקיים, "לפעילות של ארטימדיה יש תועלת רבה, בין היתר בשל פילוח הגולשים המאפשר למפרסמים להגיע לקהל יעד רלוונטי בכל אחד מהאתרים על-פי אפיון שעורכת ארטימדיה, ניטור וניהול מספר הפעמים בהם צופה פלוני נחשף לפרסומת מסוימת וחיסכון בעלויות העסקה של המפרסם". 

הגנה על מתחרים עתידיים 

רשות ההגבלים ציינה כי קיים חשש שארטימדיה תתפתה "להפעיל כוח שוק כלפי המפרסמים באמצעות הפחתה של היצע 'שטחי הפרסום' באתרים או העלאת המחיר, ומפני חסימת פעילותם של מתחרים בעתיד".

עקב כך הותנה הפטור שקיבלה החברה בתנאים המגבילים התערבות מלאכותית של ארטימדיה במחיר או בהיצע שטחי פרסום. כמו כן, נקבעו תנאים אשר יאפשרו בעתיד לגופים דומים לארטימדיה להתקשר עם האתרים ולרכוש חלק משטחי הפרסום שלהם. בנוסף, נקבע תנאי המגביל העברת מידע מסחרי מארטימדיה לאתרים השונים. 

גל תורג'מן, המשנה למנכ"ל ארטימדיה, מסר כי "זהו יום חג לקהילת המפרסמים, הפרסומאים ושחקני התוכן הישראלים. אנו שמחים שרשות ההגבלים העסקיים מכירה בחשיבותה של ארטימדיה במתן אלטרנטיבה ראויה לאתרים הבינלאומיים, כמו גם בערך הענקי שהפלטפורמה מספקת לשוק הפרסום המקומי".