לאחר חשיפת "גלובס": רמי לוי נחקר אתמול באזהרה במשטרה

לוי וכן מנכ"ל רמי לוי תקשורת, אופיר אטיאס, נחקרו באזהרה בגין שימוש שלא כדין לכאורה במערכת מניעת ההונאות של החברה ■ השניים מכחישים את החשדות ■ עורך דינם: "הייתי אומר שההר יוליד עכבר, אבל אפילו הר אין כאן"

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

יממה לאחר חשיפת "גלובס" על חקירת המשטרה ברשת רמי לוי וחברת-הבת שלה, רמי לוי תקשורת, הבוקר (ד') מאשרת החברה כי בכירים ברשת, ובהם בעל השליטה רמי לוי ומנכ"ל רמי לוי תקשורת אופיר אטיאס, נחקרו במשטרה בחשד לביצוע עבירות על חוק הגנת הפרטיות, תוך שימוש לכאורה שלא כדין במערכת מניעת ההונאות של החברה הבת.

אטיאס הוא חתנו של רמי לוי ונשוי לבתו יפית, המשמשת כסמנכ"לית השיווק של הרשת. השניים, יחד עם בכיר נוסף ברמי לוי תקשורת ששמו עדיין אסור לפרסום, נחקרו כולם תחת אזהרה.

לפי הערכות, חקירת המשטרה החלה כבר לפני שבועות ספורים, במהלכם אספה המשטרה מידע בפרשה. אתמול (ג') נרשם ציון דרך נוסף, כאשר לוי, אטיאס ועובד נוסף נחקרו במשטרה, והחוקרים עימתו אותם עם החשדות הקשים.

החקירה, שהחלה ב-5 לפנות בוקר והתקיימה במגרש הרוסים בירושלים, הסתיימה בשעות הלילה המאוחרות. בתום החקירה שוחרר לוי בתחנה על-ידי קצין משטרה, ואילו אטיאס והעובד הנוסף שוחררו על-ידי בית משפט השלום בירושלים בתנאים מגבילים, בהם הפקדה כספית וערבויות.

גם הבוקר התייצב רמי לוי בתחנת המשטרה בירושלים, ואולם הפעם יצא מהתחנה תוך כחצי שעה בלבד.

עו"ד גדי טל, המייצג את רמי לוי ואופיר אטיאס, מסר בתגובה כי אין ממש בחשדות נגד השניים. "הייתי אומר שההר יוליד עכבר, אבל אפילו הר אין כאן. מעבר לכך, אנחנו מתרשמים לטובה מאופן החקירה ובטוחים שהיחידה החוקרת תבדוק את הדברים כראוי", אמר ל"גלובס".

עבירה על חוק הגנת הפרטיות?

החקירה, שקיומה נחשף אמש ב"גלובס", נפתחה בעקבות מידע שפורסם בתקשורת על-ידי אלקנה אלון, עובד לשעבר ברמי לוי תקשורת. לפי עדותו של אלון, בכירים בחברת התקשורת ביצעו לכאורה שימוש במערכות האבטחה של רמי לוי תקשורת לצורך מעקב אחרי גורמים שעמם היה לחברה סכסוך או לחילופין למעקב אחרי עובדים בחברה. אלון עצמו מסר עדות במשטרה בפרשה.

אם החשדות יתבררו כנכונים, הרי שמדובר כאן בעבירה פלילית על חוק הגנת הפרטיות.

לדברי עו"ד יורם מושקט, "בחוק הגנת הפרטיות יש גם סנקציה אזרחית וגם סנקציה פלילית. הוא אחד החוקים שתקופת ההתיישנות בו היא שנתיים בלבד. העונש המקסימלי הקבוע בחוק הוא מאסר של 5 שנים. מי שפרטיותו נפגעת, ימהר ויזדרז להגיש תביעה אזרחית לבית המשפט. הסנקציה הפלילית על מי שמפר פרטיות של אדם הוא עונש מאסר וקנס".

- אם החשדות יתבררו כנכונים, החברה ומנהליה חשופים לתביעות כספיות?

"כן. הפיצוי ללא הוכחת נזק עומד על 50 אלף שקל לכל הפרה. סכום הפיצוי צמוד ממאי 2007, גם אם מדובר בעבירה שנעשתה בחודשים האחרונים, כך שבפועל מדובר בסכום גבוה יותר. אם מדובר באנשים רבים שפרטיותם נפגעה עקב מעשים אלה, התביעות יכולות להגיע לסכומי-עתק. כמו כן, אם יימצא כי מדובר בהפרת פרטיות בכוונה לפגוע, אזי הפיצוי הסטטוטורי ללא הוכחת נזק מגיע ל-100 אלף שקל, על בסיס מדד מאי 2007". 

"שימוש במערכות לצרכים אישיים"

רמי לוי תקשורת היא מפעילה וירטואלית שהחלה את פעילותה בשנת 2011 עם פתיחת השוק לתקשורת. לחברה עצמה אין תשתית משלה, והיא נשענת על תשתית של חברת פלאפון.

בראיון שנתן רמי לוי לתכנית "אנשים" של זכיינית ערוץ 2 קשת, אשר תשודר בסוף השבוע, הכחיש לוי כי יש איכון על טלפונים של עובדים או גורמים אחרים.

בראיון שנתן אלון ליגאל מוסקו בערוץ 2 הוא אמר בהקשר זה כי "חברת סלולר, יש לה יכולות מעקב וחדירה לפרטיות של אנשים, כמו של שב"כ, או אם לדייק השב"כ ומשטרת ישראל; כשהם רוצים מידע, הם באים לחברת סלולר עם צו שופט ומבקשים, בוא תן לי פירוט, איפה הוא היה, לאן הוא הלך. כל בדיקה כזאת נעשית ממערכות ממוחשבות, מתועדות, ולכן מה שאני הולך להגיד יהיה קל מאוד לבדיקה. ברמי לוי שיווק השקמה והתקשורת במשך 4 שנים עשו שימוש קבוע לצרכים אישיים במערכות הללו, על עובדים בעיקר ואנשים שהיו לו תקלים איתם. זה חלק מהארסנל, חלק מהסל שמשתמשים בו".

בהתייחס לפתיחת החקירה המשטרתית, אמר אלון ל"גלובס" כי "דיברתי אז, כבר בתחילת פרסום הדברים, על מעקבים שבוצעו על-ידי מערכות הביטחון של החברה כנגד אנשים ועובדים. אני מנוע מלהרחיב יותר מדי בשלב זה, כיוון שהנושא מצוי בחקירה, אבל אני שמח שהדברים נבדקים בצורה מעמיקה".

המניה הגיבה בירידה

רשת רמי לוי  דיווחה רק הבוקר, סביב השעה 10:00, על האירוע לבורסה, ומניית החברה הגיבה מיד בירידה.

על-פי דיווחי החברה, נציגיה שיתפו פעולה באופן מלא עם משטרת ישראל ומסרו למשטרה את כל הראיות והמסמכים שביקשה. עוד לפי הודעת החברה, לטענתה, "לא נעשה כל שימוש במערכות המידע שאינו בסמכות ו/או שאינו כדין. החברה סומכת ידיה על גופי החקירה כי יסיימו חקירתם בהקדם וכי מלאכתם תעשה נאמנה".

מדובר ברעידת אדמה של ממש, הן לרשת רמי לוי שיווק השקמה והן לרמי לוי באופן אישי. נזכיר כי ביום העצמאות האחרון הדליק רמי לוי משואה בשל פועלו בתחום הצרכנות והמהפכה שחולל בשוק, ואולם נראה כי מאז נקודת השיא הזו הוא כובש נקודות שפל חדשות בכל פעם מחדש.

לוי עצמו הכחיש בעבר את טענות אלון ואמר כי "מדובר ברצף של שקרים והכפשות", ומתגובת עורך דינו היום ל"גלובס" עולה כי הוא מכחיש את כל החשדות והמעשים המיוחסים לו.

הימים הקשים של רמי לוי

רמי לוי, שנהנה עד לאחרונה מתדמית נקייה, תדמית של אביר הצרכנים שבה לחולל מהפכת מחירים בשוק, עסוק בשבועות האחרונים בעיקר בכיבוי שרפות. נדמה כי הימים היפים שבהם עמד העם מאחורי האדם שהביא לו את מבצעי העוף בשקל, ותמך בבחירתו כאחד ממדליקי המשואה ביום העצמאות אשתקד, רחוקים ממנו שנות אור.

אלה הם ימים קשים עבור בעל השליטה ברשת המוכרת, שהורגל במשך שנים לקבל פרגון מכל כלי התקשורת וגם מהצרכנים. מחול השדים סביבו נפתח לאחר שאלקנה אלון, ששימש כבכיר ברמי לוי תקשורת, העלה בפנים גלויות ובשם מלא פוסט בפייסבוק, שבו שטח טענות קשות כלפי ההתנהלות ברשת - מאי-עמידה בדרישות צרכניות של משרד התקשורת, דרך טיוח של הטרדות מיניות ועד להתנהגות מבזה של לוי עצמו, הכול כמובן לכאורה.

מרגע שהסכר נפרץ, החלו לצוץ מכל עבר עוד ועוד טענות כלפי הרשת ובעל השליטה בה. עובדים, חלקם בעילום-שם, העלו טענות על תנאי ההעסקה בחברה.

בין היתר, נורית אמתי רחמים, יו"ר ועד עובדי "ביכורי השקמה", שפוטרה מעבודתה, סיפרה בראיון ל"תוכנית חיסכון" כי היא עצמה הוטרדה מינית במסגרת העבודה שלה ברשת, ובהמשך סיפרה על ניסיון להרחיק ממקום העבודה עובדות שנכנסו להריון.

אדם נוסף, מנהל סניף לשעבר ברמי לוי תקשורת, טען כי מדובר בשוק עבדים של ממש: "לגבי ההתנהלות של עובד-מעביד, היחס של רמי לוי בהנהלה הוא זוועתי מאוד. הוא בלתי נסבל לגבי כל העובדים, לאו דווקא ברמי לוי תקשורת".

רמי לוי, מצידו, נאלץ לרוץ מאולפן לאולפן ולנהל את המשבר, כשהוא טוען כל העת כי לא היו דברים מעולם. בתגובה לדברי העובדת שהוטרדה מינית, טען למשל כי המקרה אירע בחברת "ביכורי השקמה" טרם רכישתה על-ידי רמי לוי; ובעניין פיטורי נשים בהריון טען לוי כי החברה פועלת לפי החוק, ואף קולטת, כמדיניות, נשים בהריון לעבודה.

באשר לטענותיו של אלקנה אלון, טען לוי כי מדובר בחלק מניסיון סחיטה, וחשף בתקשורת הודעות שקיבל מאלון במסגרתם דרש ממנו האחרון להעביר לו 450 אלף שקל תוך שעה, ולא - יפרסם את ההאשמות החמורות בעמוד הפייסבוק שלו, כפי שהוא עשה בפועל.