התאוששות קלה במכירות מוצרי המזון והצריכה בפברואר

נתח השוק של 10 הספקים הגדולים הצטמצם מתחילת השנה ■ נתחי השוק של תנובה, אסם ויוניליוור ירדו; נתחי השוק של שטראוס, סנו וליימן שליסל עלו

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

התאוששות קלה במכירות מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG) בחודש פברואר - אם כי מתחילת השנה הנוכחית עדיין יש שחיקה ריאלית בצריכה - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

לאחר שבחודש ינואר חלה ירידה של 4.1% במכר הכספי, בפברואר נרשמה צמיחה של 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מה שמיתן את הירידה המצטברת ל-2.1%. מתחילת השנה ירדו מכירות המזון ב-1.8%, ומכירות מוצרי טיפוח הפרט ירדו בכ-1%. מכירות המשקאות עלו כספית ב-1%, ואילו מכירות מוצרים לבית עלו ב-1.7%.

10 הספקים הגדולים בשוק נחלשו מתחילת השנה, כשנתח השוק המצרפי שלהם הסתכם ב-55.5%, לעומת נתח של 55.8% בתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של תנובה, ספקית המזון הגדולה בישראל, ירד מ-14.4% ל-13.5%.

תנובה נפגעה הן מהורדת מחירי מוצרי החלב המפוקחים והן מהתרחבות המותג הפרטי בבשר ובגבינה הצהובה. כמו כן, החברה נפגעה מהירידה במכירות טירת צבי על רקע האזהרה של ארגון הבריאות העולמי באשר לבשר המעובד. לעומתה, נתח השוק של שטראוס, הספקית השנייה בגודלה, עלה בתקופה זו מ-9.7% ל-10%.

קבוצת אסם נחלשה אף היא. נתח השוק שלה ירד מ-8.5% ל-8.2%, ואילו החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) התחזקה, ונתח השוק שלה עלה ב-0.3%, ל-5.7%. מבין עשרת הספקים הגדולים, גם קבוצת נטו, יוניליוור וחברת דיפלומט ירדו בנתח השוק, ואילו סנו, חוגלה-קימברלי וליימן שליסל עלו בנתח השוק.

בעשירייה השנייה של הספקים המובילים בולטת ירידה חדה של חברת זוגלובק, על רקע אזהרת ארגון הבריאות העולמי כאמור.

למרות התרחבות המותג הפרטי ולמרות העובדה שברשת שופרסל כוחו הולך ועולה, בכלל השוק נרשמה סטגנציה בנתח השוק של המותג הפרטי, שהגיע ל-5.8% בלבד, בדומה לנתח שלו בתקופה המקבילה אשתקד.