תלמדו משלי נרקיס

פרשת נרקיס-ענבל אור מספקת איתות אזהרה למי שמתפתה לרכוש דירה בקבוצת רכישה

ענבל אור ושלי נרקיס / צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן
ענבל אור ושלי נרקיס / צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן

תלמדו משלי נרקיס. אחרי כל כך הרבה ניסיונות שנעשו בשנים האחרונות להסביר עד כמה מסוכן ולא בטוח מודל קבוצות הרכישה, הגיע נרקיס וכימת את הכל למספרים.

נרקיס הלווה לענבל אור בינואר האחרון 7.5 מיליון שקל, תמורת התחייבות להחזיר לו עד מאי, מלבד את הקרן כמובן, עוד 15 תשלומים בסך 156 אלף שקל (2.34 מיליון שקל בסה"כ). ומה שמדהים בכל הסיפור, זה שנרקיס לא הסתפק רק בתנאי הלוואה רצחניים (30% בחמישה חודשים), ולא הסתפק בעובדה שכולם יודעים שלנרקיס מוכרחים להחזיר, אלא גם קיבל שיעבוד והערת אזהרה על דירה בת"א, ששוויה צפוי לעמוד על 7.5 מיליון שקל.

בזמן שישראלים "רגילים" נוטלים הלוואות משכנתא בריבית נמוכה של כ-3% (בעיקר בגלל שהדירה משועבדת למלווים), ענבל אור גם נטלה הלוואה בריבית שנתית של 74% וגם נתנה שעבוד של נכס נדל"ני.

הנה נמצא סוף סוף הישראלי שמציג בפנינו את תמחור הסיכון הכרוך בהשקעה בקבוצת רכישה מהסוג של אור. וזה לא רק הוא: הרי אף גורם מממן אחר - למרות שבשוק יש כיום אינספור גופי השקעה שתרים אחרי הזדמנויות ומקומות לשים את הכסף - לא נתן לאור כסף בתנאי הלוואה נוחים יותר (אחרת היא לא היתה בוחרת בנרקיס).

פרשת אור-נרקיס מוכרחה לספק איתות אזהרה לכל ישראלי שמתפתה לרכוש דירה בקבוצת רכישה, בקרקע עם ייעוד חקלאי, בבית מעבר לים, או בכל השקעה נדל"נית אחרת שמבטיחה כמובן תשואה דו ספרתית. לפני שקונים במחיר מציאה, כדאי לברר היטב מה עלות הכסף בצד השני. מאיפה "היזם" השיג את הכסף (בדרך כלל שום בנק לא הסכים לתת שקל), וכמה הוא משלם עליו בכל חודש.

ברבים מהמקרים, היחידים שנותנים כסף זול ובכמויות למימון אותן הרפתקות הם ציבור הקונים. ישראלים המתוסכלים מכך שהכסף בבנק לא מניב להם שום תשואה, ומזדרזים לאבד גם את הקרן בשביל חלומות לתשואה דו ספרתית. ואז הם מגלים, ש"הכסף החכם" לא נתן שקל למימון ההלוואות - כל עוד לא הובטחה ריבית של 74%, בתוספת שיעבודים נדל"ניים.

אבל ביום שאחרי, מגיעים אותם פתאים/פראיירים לבית משפט כשהם מלאים טענות. "חשוב לנו שבית משפט ידע שהפרויקט בסכנה", אמר בשבוע שעבר נחום פינברג, אחד הרוכשים של אור. צדק השופט אורנשטיין, כשענה לו בלקוניות "אז בסוף אני אשם?"