אושר בוועדת השרים: רשויות יאשרו הקלת שבס בשיעור 10%

הקלת "שבס" היא הקלה במסגרתה יכולה רשות מקומית לאשר הגדלה של מספר יחידות הדיור שייבנו בפרויקט מסוים ■ ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק של חה"כ אלי כהן ודוד ביטן, המציעה להפוך את הקלת ה"שבס" מרשות לחובה

אלי כהן/ צילום:רובי קסטרו
אלי כהן/ צילום:רובי קסטרו

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק שהגישו חברי הכנסת אלי כהן (כולנו) ודוד ביטן (ליכוד) המציעה להפוך את הקלת ה"שבס" מרשות לחובה. על פי ההצעה, שהוגשה כהצעת חוק פרטית, רשויות מקומיות יחויבו לאשר את ההקלה לקבלנים או ליזמים שיבקשו אותה בשיעור של לפחות 10%.

עוד קובעת הצעת החוק כי לא מדובר בחוק קבוע אם כי בהוראת שעה למשך חמש שנים בלבד. נזכיר כי מדובר רק בשלב הראשון של הצעת החוק והיא עוד צריכה לעבור את הדיון בוועדות הכנסת ולקבל את אישור מליאת הכנסת.

נציין כי הצעת החוק אושרה בוועדת השרים בכפוף למספר סייגים שלא הופיעו בנוסח המקורי. כך, הוחלט על הקמת ועדת חריגים שתוכל להחריג ערים שבהן תמהיל הדירות הקטנות הוא גבוה באופן יחסי. במקביל, החוק לא יחול על רשויות מקומיות שאישרו בשנה אשתקד יחידות דיור של 3 חדרים ומטה בהיקף שיקבע בהמשך. עוד נקבע כי החוק יחול על תוכניות מאושרות בלבד, ולא על תוכניות שיאושרו מעתה והלאה.

נזכיר כי הקלת "שבס" היא הקלה במסגרתה יכולה רשות מקומית לאשר הגדלה של מספר יחידות הדיור שייבנו בפרויקט מסוים, וזאת ללא הגדלת שטח הבנייה. במקור אפשרה ההקלה האמורה להגדיל את מספר יחידות הדיור בעד 20% ממה שמאפשרת התב"ע, אולם בסוף 2013 חתם שר הפנים דאז, גדעון סער, על עדכון ותיקון להקלה שקבע כי רשות מקומית תוכל לאשר עד 30% תוספת במספר יחידות הדיור שייבנו, וזאת שוב ללא הגדלת שטח הבנייה בפרויקט. עם זאת, "הקלת שבס" היא הקלה שאישורה נתון באופן בלעדי לועדה המקומית כך שבסמכות הוועדה לאשר אותה במלואה (30%), בחלקה או לא לאשרה כלל. נכון להיום בחלק מהרשויות ניתן אישור להקלה אך בלא מעט רשויות ראשי הערים אינם מסכימים לאשר אותה כלל.

עוד נציין כי על פי הצעת החוק, אחד התנאים למתן הקלת השבס יהיה שממוצע שטח הדירות לאחר מתן ההקלה יעמוד על למעלה מ-80 מ"ר. עוד על פי הצעת החוק, במידה והרשות המקומית תרצה לאשר תוספת של בין 20% ל-30% למספר היחידות, השטח הממוצע של כל הדירות לאחר מתן ההקלה לא יפחת מ-70 מ"ר. ההצעה מאפשרת גם תמריץ לראשי רשויות שירצו לאשר את הרף המקסימלי של 30% תוספת יחידות הדיור על ידי האפשרות לייעד את הדירות הנוספות מעבר ל-20% ועד 30% לבני המקום בלבד על פי ההגדרה שמדובר ברוכש מעל גיל 18 ומי שהתגורר בשלוש השנים האחרונות ביישוב.

"הגידול במספר הזוגות הצעירים המתחתנים מדיי שנה ועליית תוחלת החיים מצדיקה גידול בדירות עד 3 חדרים, אולם בפועל אנו רואים ירידה בהיצע הדירות מסוג זה", כך חבר הכנסת כהן, "הגישה של חלק מהרשויות לא לתת היתרים לדירות קטנות נשענת ההנחה שדירות קטנות מושכות אוכלוסיות חלשות יותר. בהתאם, הצעת החוק האמורה, אמורה להגדיל את היצע דירות 3 חדרים ומטה וכשכך החיסכון יתבטא לא רק במחיר הדירה אלא גם בעלויות הארנונה וועד הבית שתהיינה נמוכות יותר".

ח"כ ביטן הוסיף ואמר: "בעקבות משבר הדיור יש חובה לחייב בחוק את הרשויות והוועדות המקומיות לתת תוספת דיור של 10% בהקלה, במיוחד כשמדובר בדירות קטנות לטובת זוגות צעירים. הצעת החוק היא מידתית לאור העובדה שהיא מחייבת תוספת של 10% ומאפשרת לועדות ולרשויות שיקול דעת ב20% הנותרים".