הסינים נואשו מתנובה: יתפתחו עם חברה ניו-זילנדית

אחרי שברייט דיירי הסינית ניזוקה מתנובה ונאלצה לבטל הנפקה שנועדה לממן את עסקת הרכישה, החברה הסינית מחליטה להתפתח בעולם באמצעות ענקית חלב ניו-זילנדית ובכך לפצות את עצמה על הנזק שתנובה גרמה לה

מרכז לוגיסטי תנובה / צלם: רפי קוץ
מרכז לוגיסטי תנובה / צלם: רפי קוץ

האם תאגיד המזון ברייט פוד הסיני ויתר על ההתרחבות בעולם באמצעות קבוצת תנובה? היום (ג') דיווחה החברה-הבת הציבורית של התאגיד, ברייט דיירי, לבורסה בשנגחאי כי היא חתמה על הסכם עם קבוצת DINGLI הסינית לשותפות בפיתוח ערוצי הפצה מחוץ לסין ובמקביל ביבוא של אבקת חלב איכותית לסין. DINGLI היא נציגה של ענקית החלב הניו-זילנדית Fonterra, הנחשבת לאחת מחברות החלב הגדולות בעולם. 

ברייט דיירי מציינת מפורשות בהודעתה כי הסכם זה נחתם כפיצוי לחברה על ביטול המיזוג של תנובה לתוך חברת ברייט דיירי, וכי היא החליטה לבחור בקבוצת DINGLI כשותפה שלה להתפתחות מחוץ לסין.

חשוב לציין כי לפי התוכנית המקורית, תנובה הייתה אמורה להיות השותפה של ברייט דיירי להתפתחות העולמית, וייתכן כי הודעה זו סותמת את הגולל על תוכנית זו, דבר הצפוי לפגוע ישירות בתנובה. הודעה זו גם מבהירה כי הסינים הרימו ידיים מהאפשרות להצמיח את תנובה, כפי שתכננו בעת רכישת השליטה בחברה.

נזכיר כי ברייט פוד מחזיקה במניות תנובה דרך חברה-בת פרטית בשם ברייט פוד סינגפור (100%). כדי לממן את עסקת תנובה, התכוונה החברה-האם לצקת את ברייט פוד סינגפור לחברה הציבורית ברייט דיירי ולבצע לשם כך הנפקת מניות כדי לממן את עסקת הרכישה. יום לפני ההנפקה המתוכננת, ביטלה ברייט דיירי את ההנפקה.

ברקע הביטול, כפי שנחשף ב"גלובס", עמד מסמך של בנק ההשקעות מורגן סטנלי, בו הוא מעריך כי השווי של קבוצת תנובה צנח ל-5.37 מיליארד שקל בלבד - שווי הנמוך ב-37.6% מהשווי שלפיו בוצעה עסקת תנובה, 8.6 מיליארד שקל. יתרה מכך, במורגן סטנלי המליצו על הפחתת ערך המנייה של ברייט דיירי בכ-27%, בעיקר בגלל תנובה. 

כעת ולפי ההודעה היום, ברייט דיירי החליטה לפצות את עצמה על הנזק כביכול שנגרם לה מעניין זה עם תנובה ולחתום על הסכם עם חברה אחרת.

פיטורים המוניים

כפי שנחשף הבוקר ב"גלובס", האכזבה הקשה מהביצועים החלשים של תנובה אל מול התחזיות נותנת את אותותיה לא רק בברייט דיירי אלא גם ישירות בתנובה, קבוצת המזון הגדולה בישראל. המנכ"ל הנכנס, אייל מליס, נדרש לתוכנית התייעלות בקבוצה שתביא לפיטורי מאות עובדים. במסגרת זו יאוחדו יחידות, יבוטל כפל תפקידים, ותיבחן אפשרות לאיחוד המערכים הלוגיסטיים בקבוצה.

לפי שעה מדובר בהצהרת כוונות כללית ובתוכנית שפרטיה טרם גובשו סופית. הנהלת תנובה לא ערכה כל שיחה עם ועד העובדים, הצפוי להתנגד למהלך. בסביבת הוועד כבר הצהירו כי לא ייתנו יד ל"פיטורים מאסיביים של עובדים".

הדרישה למהלך התייעלות מגיעה מבעלת השליטה ברייט פוד. מליס עצמו ביקש להעביר היום מסר מרגיע לעובדים בקבוצה. במייל ששלח לכל עובדי תנובה, כתב מליס כי החליט לנסוע לסין על-מנת להיפגש עם יו"ר תנובה ו"לדון בתוכניות העבודה של תנובה לשנים הקרובות ובהתאמת מבנה החברה למציאות העסקית המשתנה ולנעשה בשוק המזון והקמענאות בישראל". 

עוד כתב מליס כי "דירקטוריון החברה מצפה לקבל מהנהלת החברה מתווה חדש של צמיחה והתייעלות בשנים הקרובות, וממילא אינו מכתיב או דורש צעדים ספציפיים. זהו תפקידינו, וזו אחריותנו. אני מבקש להבהיר שוב כי כל מהלך משמעותי בחברה יתבצע בתיאום ובשיתוף נציגות העובדים בראשות יו"ר נציגות העובדים, אחיאב שמחי. כך פעלתי, וכך אמשיך לנהוג". 

לדברי מליס, "באחריותי כמנכ"ל להוביל את עתיד החברה אל עבר חוף מבטחים כדי שנמשיך להיות חברה מובילה, הדואגת לכלל ציבור צרכניה ולקוחותיה, ולהוות את הבית לציבור העובדים הנאמן שלנו".

שחיקה בביצועים 

השחיקה בביצועי תנובה ניכרה כבר טרם השלמת העסקה. את 2014 חתמה תנובה בירידה של 5% במכירות. הרווח התפעולי צנח באותה שנה ב-17.5%, ושיעורו ירד מ-9% ל-7.8%. את השורה התחתונה חתמה תנובה בצניחה של 21.2% ברווח הנקי, ל-410 מיליון שקל. 

עדות נוספת לתחזיות האופטימיות שהציגה קרן אייפקס בפני ברייט פוד, ניתן למצוא במסמך שפרסם דויטשה בנק בפברואר האחרון. לפי מקורות, התחזיות שפורסמו במסמך זה נשענות על נתונים שקיבל דויטשה בנק מהסינים. לפי נתונים אלה, הצפי היה שתנובה תחתום את 2015 בירידה של 8.4% במכירות, וה-EBITDA תסתכם ב-614.6 מיליון שקל (9.9% מהמכירות). ב-2016, הכנסות תנובה היו אמורות לגדול ב-36.4%, ה-EBITDA ב-7.9%, והרווח הנקי היה צפוי להיות 290 מיליון שקל. ב-2017 הייתה צפויה קפיצת מדרגה נוספת לתנובה. 

לסינים ברור כעת שהציפיות שלהם מתנובה רחוקות מלהתממש. לפני שבועות אחדים הם הודיעו למנכ"ל תנובה, אריק שור, על סיום תפקידו בהפתעה. בסביבת החברה נטען כי הסינים האשימו את שור בתרומתו למצג-שווא לכאורה שהוצג להם בעת הרכישה. בתוך יממה נכנס מליס, שכיהן עד אז כמנכ"ל תשלובת החלב, לנעליו של שור.