ארבע רגליים לדלתא: יכולת לייצר מנועי צמיחה אלטרנטיביים

אקסלנס: בטווח הקצר אמנם החברה ניצבת מול סביבה עסקית אתגרית, אך מדובר באחת מחברות התעשייה הוותיקות והאיתנות בישראל, ומניה מעניינת לבחינת השקעה

דלתא  נוסדה בשנת 1975 על ידי דב לאוטמן, ומיומה הראשון עסקה בייצור טקסטיל, בעיקר לצרכי יצוא. בהמשך התרחבה החברה לרשת קמעונאית אשר מנתה מאות נקודות מכירה ברחבי ארה"ב, וכן החזיקה בחברות טקסטיל ברחבי העולם. בשנת 2007, כאשר דלתא הייתה בקשיים על רקע התחרות הגוברת בענף הטקסטיל מול סין והמזרח הרחוק, נרכשה השליטה בה על ידי אייזיק דבח, שבאותה עת שימש כיו"ר החברה.

לצד מהלכי התייעלות וקיצוץ בהוצאות, ביצע בעל השליטה שני מהלכי צמיחה עיקריים. האחד - שינוי המודל העסקי של החברה, מחברה אשר מכרה 20% מסחורתה תחת מותגים (Name Brands), לחברה אשר מוכרת כמחצית מהסחורה תחת מותגים מובילים (נייקי, לקוסט וטומי הילפיגר), במודל של הסכמי זיכיון. המהלך השני הוא רכישות אסטרטגיות, כשבמהלך ארבע השנים האחרונות ביצעה החברה ארבע רכישות, שהמשמעותית מכולן היא של חברת שיסר הגרמנית (רשת ביגוד) תמורת 85 מיליון דולר, אשר סיפקה לדלתא דריסת רגל בשוק הגרמני בפרט והאירופי בכלל.

דלתא פועלת כיום בארבעה תחומי פעילות, כפי שמפרטים דוחותיה: הפעילות העיקרית, התורמת כמעט מחצית מהכנסות החברה, היא דלתא ארה"ב, הכוללת מכירה של מוצרי הלבשה תחתונה, גרביים וספורט לנשים, גברים וילדים, לרשתות הקמעונאיות הגדולות בארה"ב. המכירות נעשות תחת מותגים פרטיים, אם בהתאם להסכמי זיכיון, או תחת מותגים שבבעלות החברה. במהלך שנת 2014 החלה דלתא להחדיר מוצרי ActiveWear תחת המותג AVIA לארה"ב, מהלך שלווה בהשקעה חד-פעמית גבוהה מצד החברה בשל עלויות השקה. תחומים נוספים הם: פלח השוק העליון, דלתא ישראל ושיסר, אשר מספקת את מוצריה לכ-5,000 לקוחות סיטונאיים בגרמניה ובאירופה, כולל קמעונאים של הלבשה תחתונה ייחודית ובגדים ומפעילי רשתות של חנויות ובתי כלבו.

הייצור העצמי מצדיק את עצמו

דלתא מייצרת את מוצריה באמצעות שבעה מפעלים ברחבי העולם, כשבמהלך שנת 2016 עתיד להיפתח מפעל חדש בווייטנאם. בנוסף, רוכשת דלתא מוצרים מקבלני משנה הממוקמים בעיקר בסין ובבנגלדש. הייצור על ידי מפעלי החברה מסייע לשיפור הרווחיות הגולמית של החברה משנה לשנה, ובנוסף מאפשר לשמור על איכות מוצריה ברמה גבוהה.

למרות פיזור המכירות הגיאוגרפי, חשיפתה של החברה לשוק האמריקאי עדיין גבוהה. בארה"ב נרשמה ירידה חדה במכירות הקמעונאיות ברבעון הרביעי של 2015 עקב תנאי מזג אוויר חמים במיוחד, אשר הביאה להיחלשות המכירות ברבעון זה ולצפי לירידה במכירות גם ברבעון הראשון ב-2016. בנוסף, לדלתא לקוחה מהותית - רשת הקמעונאות Wal-Mart (18% מההכנסות ב-2015), אשר עברה תמורות שליליות בשנה החולפת והכריזה על צמצום מאסיבי בשטחי מסחר וסניפים בשנים הקרובות. חשיפה נוספת משמעותית של החברה היא לשינויי מטבע מול הדולר (שכן החברה מדווחת דולרית), וכך לדוגמה נשחקו הכנסותיה של דלתא אשתקד בכ-2.3%, בעיקר עקב היחלשות האירו מול הדולר.

לסיכום, בטווח הקצר אמנם החברה ניצבת מול סביבה עסקית אתגרית, אך להערכתנו מדובר באחת מחברות התעשייה הוותיקות והאיתנות בישראל, אשר הוכיחה בעבר יכולת לייצר מנועי צמיחה אלטרנטיביים לצורך שמירה על יתרונות תחרותיים. אנו סבורים כי החברה מעניינת לבחינת השקעה.

הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

דלתא
 דלתא